رفتن به محتوای اصلی

احتمال مذاکره امریکا با ملاها و نقش بازیگر سوم
19.08.2018 - 15:11

گزارشات خبری به نقل از دیپلمات‌های غربی حاکی است که دونالد ترامپ, در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.
این خبر در ادامه سلسله گمانه زنی هایی صورت می گیرد که روزانه در حال قوت گرفتن است, بطوری که امروز صحبت از احتمال مذاکره اشکار یا پنهان بین واشینگتن و تهران به هدف رایزنی برای دست یابی به توافق جدید امر بهیچ وجه نامحتملی نمی باشد. زیرا جدای از اظهارات تند دو طرف که عموما مصرف تبلیغاتی, داخلی و جنگ روانی دارند, هر دو طرف علائم اشکاری از تمایل برای گفتگو را از خود بارز کرده اند.
دونالد ترامپ که معمولا سیگنال های سیاسی خود را در قالب توئیت به گوش طرف حساب های سیاسی خود میرساند, گفته است که برای گفتگو با ایران بدون هیچ گونه پیش شرطی آماده است. بعدا نیر در توئیتی ضمن اشاره به اوضاع نابسامان ایران گفته است این که او با ایرانی ها دیدار بکند یا نکند مهم نیست و این بستگی به آنها دارد.
در طرف رژیم ملاها اما وضعیت کاملا فرق می کند, هر ناظر نکته سنج سیاسی بخوبی میداند که فاصله بسیار زیادی بین گفتار تبلیغاتی و اظهارات دیپلماتیکشان وجود دارد, گر چه موضعگیری غالب مسئولان نظام عدم مذاکره با آمریکاست, لیکن این را به این صورت مطرح می کنند که امریکا غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد است, یعنی در درون حرفهایشان این نکته نهفته است که گویی در صورتی که تضمین های لازم وجود داشته باشد, از مذاکره بدشان نمی آید.
در همین راستا می بینیم که تماس های تهران با عمان که معمولا بطور سنتی نقش واسطه گری را برای ملاها با آمریکا بازی میکند به طور محسوسی بالا رفته است.
این احتمالات وقتی قوت می گیرند که می بینیم سخنگوی وزارت خارجه آخوندها در مصاحبه با خبرگراری وزارت آموزش و پرورش در باره حضور نظامی رژیم در سوریه که یکی از شروط مهم ترامپ برای مذاکره با جمهوری اسلامی است می گوید اگر تهران به این نتیچه برسد که تروریسم در سوریه ریشه کن شده و خطری نیست, حضور نظامی اش در این کشور را کم می کند و یا حتی از سوریه خارچ می شود.
امروز این سئوال ذهن بسیاری آگاهان سیاسی را به خود مشغول کرده است که آیا واقعا احتمال مذاکره بین جمهوری اسلامی و آمریکا وجود دارد؟
اغلب به این سئوال پاسخ مثبت میدهند, زیرا ترامپ صراحتا گفته است که آماده مذاکره است, وی قبلا در گفتگویی با فاکس نیوز در پاسخ به پرسش خبرنگار كه آیا شما در ‏شرايط فعلي برخورد خشني با ايران نخواهيد داشت؟ می گوید: «نه من سرسخت نيستم. من فكر مي‌كنم آنها كاملاً به كشور ما بي‌احترامي مي‌كنند هرچند توافق(برجام) براي من قابل درك است. من اين توافق را درك ‏مي‌كنم. ولی اگر آنها مي‌گفتند بسيار خب بیائید اكنون با يكديگر باشیم, آنوفت من با اين توافق مشكلي نداشتم. اما اكنون وضع دقيقاً برعكس ‏است, مثل اينكه آنها جسور شده‌اند. آنها هواپيماهاي ما را تعقيب مي‌كنند، كشتي‌هاي ما را با قايق‌هاي كوچك خود محاصره ‏مي‌كنند و به ما احترام نمي‌گذارند زيرا آنها باور نمي‌كنند كسي بتواند اينقدر احمق باشد كه چنين توافقي با آنها امضا كند».
جمهوری اسلامی از این وحشت دارد که هر چند ترامپ صحبت از مذاکره بدون پیش شرط کرده است ولی این واقعیت را هم نمی توان از نظر دور داشت که عملا پیش شرط های سخت و سنگینی را هم در مقابل جمهوری اسلامی برای مذاکره گذاشته است و اساس خروج آمریکا از برجام نیز برای یک قرارداد جدید حاوی همان پیش شرط های گفته شده می باشد و هدف از وضع تحریم های شدید هم کشاندن رژیم به پای میز مذاکره و قبول همان پیش شرط های آمریکاست, که اگر رژیم ملاها بخواهد به آن پیش شرط ها پای بند باشد عملا موجودیتش به زیر سئوال خواهد رفت.
در دنیای سیاست ورای حرفهای تبلیغاتی و جنگ روانی, هر کسی بدنبال تامین منافع خود است, آمریکا بخاطر منافع خودش با آخوند ها سرشاخ شده است و هدفش فقط تامین منافع خود و امتیاز گیری است. رژیم نیز بهر ترتیب می خواهد این گردنه خطرناک و پر پیچ و صعب العبور را با کمترین هزینه از سر بگذراند و بقا و دوام رژیم خود را تضمین کند.
لیکن در این میان بازیکن سومی نیز وجود دارد و آن مردم ایران است, سالیان است که غربی ها بدلیل سیاست مماشات و منفعت طلبی, براحتی ارزش های حقوق بشر این ملت را در پای منافع اقتصادی با آخوندها قربانی کرده و سر بریده اند.
واقعیت این است که هیچ کسی برای ملت ایران دلش نسوخته و نخواهد سوخت, اگر ملت ایران در روزها , هفته ها و ماههای آتی در خیابانها حاضر باشد, بی شک خواهد توانست به طرف حسابهای مذاکره با ملاها این پیام را بفرستد که این رژیم فاقد هر گونه مشروعیت است و آمریکا و هیچ کشور دیگری نبایدننگ معامله و سارش با این رژیم نامشروع را با قربانی کردن حقوق بشر ملت ایران در کارنامه خود داشته باشد.
این ملت می تواند و باید با حضور پر رنگ خود در خیابانها و ادامه اعتراضات خیابانی وضعیت را برای ملاها بغرنج تر کرده و شرط رعایت حقوق بشر را هم به عنوان خواسته ملت ایران بر سر میز مذاکره تحمیل کند و بگنجاند و یا حتی کل مذاکره را تحت الشعاع قرار دهد.
شکی نیست که شرط موفقیت این مهم با اتحاد نیروهای اپوزیسیون حول حداقل هایی مانند سرنگونی تام و تمام رژیم ولایت فقیه با کلیه باندها و جریانهای داخلی آن, صد چندان خواهد شد.
به نظر من اکنون فرصت طلابی برای تحمیل خواست و اراده ملت ایران به سران این رژیم که در ضعیف ترین نقطه به پای میز مذاکره خواهند رفت و به طرف های مذاکره با آن, بیش تر از هر زمان دیگری فراهم است.
باید به طرف های مذاکره با ملاها فهماند که بر روی اسب بازنده دارند شرط بندی می کنند.


کاوه آل حمودی


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.