رفتن به محتوای اصلی

ترامپ:«اگر دولت من موفق به تحقق صلح نشود هیچ دولت آمریکایی دیگر این صلح محقق نخواهد شد
20.08.2018 - 17:33

جزئیات گفت‌وگوی شاه اردن با ترامپ فاش شد
 کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل جزئیات گفت‌وگوی شاه اردن و رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار اخیر در واشنگتن را فاش و به واکنش ترامپ به شاه اردن اشاره کرد.
این کانال  فاش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار اخیرش با «عبدالله دوم» شاه اردن در واشنگتن (۲۵ جولای) پاسخ تمسخرآمیزی به سخنان وی درباره تشکیل کشور فلسطین داده است.
طبق این گزارش، ترامپ در پاسخ به سخنان عبدالله دوم درباره تشکیل دولت یکپارچه و دو ملیتی فلسطین به جای تشکیل دو دولت د گفته است: «در آن صورت ظرف مدت چند سال نخست‌وزیر اسرائیل شخصی به نام محمد خواهد بود».
روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» به نقل از کانال ۱۰ تلویزیون  گزارش داد که عبدالله دوم اخیرا در «امان» (پایتخت اردن) با «جان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و جزئیات دیدار اخیرش با ترامپ را برای وی تشریح کرد و گفت که : «به ترامپ گفتم که بسیاری از جوانان فلسطینی دیگر علاقه‌ای به راه‌حل دو دولت ندارند بلکه خواهان زندگی در دولت واحد با اسرائیلی‌ها هستند تا حقوق برابری با آنها داشته باشند».
به گفته شاه اردن، ترامپ پاسخ تمسخرآمیزی به این سخن وی داده و گفته است: «آنچه می‌گویی منطقی است و در صورت اجرای سناریوی دولت واحد، طی چند سال آینده نخست‌وزیر اسرائیل شخصی به نام محمد خواهد بود».
عبدالله دوم همچنین به ترامپ گفته که اگر خواهان مقبولیت طرح صلح خود [معامله قرن] است بایستی آن را ابتدا به کشورهای اروپایی و عربی ارائه کند تا ملاحظات خود را بیان کنند اما متأسفانه ترامپ تا کنون این کار را نکرده است.
برخی منابع دیپلماتیک فرانسوی نیز در این باره گفتند که شاه اردن از ترامپ برای طرح معامله قرن مهلت خواسته است به خصوص اینکه موانع زیادی بر سر راه این طرح وجود دارد.
بر اساس این گزارش، ترامپ در پاسخ به عبدالله دوم بر پایبندی به روند سازش در غرب آسیا و پیگیری آن تأکید کرده و گفته است: «اگر دولت من موفق به تحقق صلح نشود دیگر در هیچ دولت آمریکایی دیگر این صلح محقق نخواهد شد».
تلویزیون کانال ۱۰  همچنین گزارش داد که یک منبع عالی‌رتبه اسرائیلی و یک مسئول سابق آمریکایی صحت این اظهارات را تأیید کرده است.
معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.
در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود
پیشتر، اردن از اینکه نقش او در این طرح کمتر دیده شده و عربستان بدون مابه‌ازاء در حال دادن امتیازهای بزرگ از جانب فلسطینی‌ها و جهان عرب و اسلام به رژیم صهیونیستی است، ناراضی بود.

به نقل از فارس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.