رفتن به محتوای اصلی

تحریم‌ها نه جنگ محسوب می‌شوند و نه صلح بلکه ملغمه‌ای از هر دو است
هر راهبردی فقط یک بار در ارتباط با دشمن کارایی دارد
20.08.2018 - 19:57

: ترامپ وارد بازی خطرناک تحریم‌ها شده که نتایج نامعلومی داردخبرگزاری 
روزنامه ولت   در گزارشی ضمن پرداختن به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال سیاست‌های تحریمی علیه برخی کشورها از جمله ایران نوشت که این اقدام نوعی بازی خطرناک است که نتایج آن نامعلوم است.

روزنامه آلمانی ولت در گزارشی به سیاست‌هایی که دولت آمریکا در برابر ایران و برخی کشورها در پیش گرفته پرداخته و نوشته است: «تحریم‌ها نه جنگ محسوب می‌شوند و نه صلح بلکه ملغمه‌ای از هر دو هستند. به همین دلیل باید این رویکرد در سیاست جهانی با احتیاط و احترام به سیاست‌های جهانی به کار گرفته شوند. آنها در نخستین‌ نگاه به نظر خونبار و سخت نیستند و هزینه چندانی ندارند اما در همین آغاز هم می‌توان پیامدهای آن را متصور شد.»
در ادامه آمده است: «کسی که به تحریم روی می‌آورد نباید پیامدهای ناخواسته آن را فراموش کند. در مورد تحریم‌ها می‌توان به این حرف «مولتکه» ژنرال آلمانی در ارتش پروس ( یکی از بزرگترین استراتژیست‌های قرن ۱۹ اروپا) اشاره کرد که گفت: «هر راهبردی فقط یک بار در ارتباط با دشمن کارایی دارد و پس از آن فقط یک سیستم کمکی است.» اخباری که روزها و هفته‌های گذشته از ایران و ترکیه رسیده است، نشان می‌دهند که تحریم‌ها خطرناک هستند و عواقب آنها به ندرت قابل پیش‌بینی هستند.»
این روزنامه آلمانی در ادامه می‌افزاید که نمی‌ توان موضع دونالد ترامپ را در محکوم کردن پروتکلی که «باراک اوباما» خلف وی امضا کرد و میان پنج قدرت شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران نهایی شد را تکرار کرد. آمریکا به عنوان یک ابرقدرت، تحریم‌ها را بدون توازن و تعادل پیگیری می‌کند و این یعنی اینکه در بیشتر موارد (این تحریم‌ها) مفهوم و هدفی ندارند و هزینه‌های میان مدت و بلند مدت آنها هم برآورد نشده است. همچنین با در نظر گرفتن دفاع از هم پیمانان و منافع قانونی آنها همانطور که پیشتر در مواقعی خاص مقامات پیشین آمریکا انجام می‌دادند و یا حتی هشدار دادن به کشورهای دوست، بخشی از سبک رهبری تخریب‌گر ترامپ و آنچه او توئیت می‌کند، را نمی‌توان توجیه کرد.
ولت با این حال نوشت که ترامپ درباره اینکه توافق با ایران با وجود محدودیت ۱۵ ساله (بر برنامه هسته‌ای) و نیز منع توسعه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ضعف‌هایی دارد، اشتباه نمی‌کند چرا که این توافق نمی‌تواند هژمونی حکومت ایران در منطقه را به صورت کامل از بین ببرد... با این حال نتیجه مذاکره خطر تشدید بحران در خاورمیانه را کاهش داده و جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تحریم‌ها و شرایطی که نزدیک به جنگ بود، بخشی از مذاکرات بودند و تحریم‌های ایران هم اثری فراتر از هر نوشته‌ای در این مورد داشت با این حال حتی در آن شرایط هم هر گونه رویارویی با ایران خطرناک بود اما اگر ترامپ در پی یک توافق دیگر است که در آن تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال شود و یا یک عملیات نظامی را مد نظر دارد خود را در معرض خطرات نامحدود قرار داده است که غیرقابل پیش‌بینی هستند.
این روزنامه اینطور نتیجه‌گیری کرد که هر کسی که بر اعمال تحریم‌ها اصرار دارد باید این را بداند که وارد بازی می‌شود که نتایج نامطلوبی دارد. (اعمال تحریم‌ها) وضعیتی شبیه به (درگیر شدن در) جنگ خواهد بود. وارد شدن به چنین روندی آسانتر از خارج شدن از آن است ضمن اینکه مشخص نیست که چه پیامدهایی دارد.

ترجمه از فارس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
ولت روزنامه آلمانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.