رفتن به محتوای اصلی

موستانگ‌ها
20.08.2018 - 22:55

یک زمانی فیلمی ترکیه‌ای دیدم بنام موستانگ. تحت تاثیر قرار گرفتم. یاد موستانگ‌های ایران افتادم. موستانگ یعنی اسب سرکش! موستانگ‌ها عموماً از قشر تضعیف شده‌ی جوامع بسته‌ی اسلامی و خصوصاً ایران هستند. به نام نامی آنچه ذات سرکش این قشر می‌دانیم، این اصرار تضعیف و تحقیر کردن از طرف جامعه با ذات سرکش بودن، کشمکشی پایان ناپذیر، ناعادلانه و سهمگین، بین نیروی تفهیم قدرت سرکشی ‌ایشان با نیروی عدم پذیرش جامعه‌ی مردسالارانه ایجاد کرده است.
موستانگ ها زن هستند. در تشابهی موستانگ‌ها در واقع یک دامنه‌ی ناچیز و روبه رشد از زنان این جوامع هستند که به دلیل اصل سرکشی‌شان این نام را برایشان برازنده دیده‌اند.
بارزترین ویژگی موستانگ‌ها ذات نافرمانبر آنهاست. آنها اسب‌های وحشی هستند که غیر قابل فرمان دادن هستند. در جامعه‌ی مرد سالار، موستانگ‌ها دائم از طرف مردان اطراف خود تنبیه می شوند به امید اینکه مانند زنان دیگر مطیع آنها شوند، اما این با ذات موستانگی‌شان در تضاد است. از طرف دیگر ضعف زن بودنشان برای مدتی کوتاه ممکن است آنها را در دام مردان گرفتار کند اما باز در فرصتی بندها را پاره کرده و سرکشی می‌کنند. آنها آزادی و سرکش بودن را دوست دارند. حتی اگر بعد از لذت محدود آزادی از طرف مردان کبود شوند.
با اینکه موستانگ‌ها از مردان ضعیف‌تر هستند اما نسبت به زنان دیگر قدرتمند‌تر هستند و وقتی خود را در مقابل مردان مسون نبینند، عموماً زنان دیگر را رهبری و تشویق به تقابله و اتحاد در مقابل مردان می‌کنند؛ به امید رهایی! اگر از این اتحاد و یاری دیگر زنان ناامید شوند خود را به هیبت مردان در می‌آورند تا بتوانند کمی از آزادی‌هایشان و سرکشی‌هایشان را در لباس مردانه تجربه کنند.
موستانگ‌ها به سرگرمی‌های مردانه و بخصوص فوتبال علاقه‌ی خاصی دارند. اگر طرفدار تیمی شوند سخت بشود آنها را از طرفداری آن تیم منصرف کرد. این نشان از وفاداری‌اشان دارد بشرطی که به اختیار خود انتخاب کرده باشند.
موستانگ‌ها بیشترین آسیب را در جامعه‌ی مردسالارانه می‌بینند. آنها آفریده شده‌اند که سرکش شوند و قدرتمند. وقتی در جامعه این اجازه به آنها داده نشود و تحقیر شوند و اعتمادبنفسشان دزدیده شود، عقده‌ی حقارتشان را در جایی دیگر غده‌وار نشان خواهند داد. گاهی این غده به شکل عمل کردن دماغ است و گاهی نیز آرایش غلیظ و گاهی نیز در فاحشگی. اما هیچ کدام راحت جانشان نیست جز همان سرکشی!


من هم قبول دارم موستانگ‌ها را فهمیدن کار سختی‌است. با ذات مردانه در تضاد است. اما فکر کنم جلوی راه موستانگ‌ها نباید سد زد. سد بزنیم طغیان می‌کنند. تنها راه مقابله با موستانگ‌ها فهمیدن آنهاست و تمام پروسه‌ی این فهمیدن موستانگ‌ها در یک چیز خلاصه است: دادن آزادی که حقشان است!


وحید معینی فر‌
آنکارا- ۱۹ تیر ۹۷

 

Related image

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.