رفتن به محتوای اصلی

شرکت های اروپائی تابع دولتها نیستند، تابع سود هستند
31.08.2018 - 16:19
ترجمه و تلخیص:
رضا نافعی

اقدامات ایذائی که قرار است دوباره به اجرا درآیند از جمله عبارتند از : خرید دلار توسط  دولت ایران و بانک های دولتی، فروش طلا و دیگر فلزات نجیب، فولاد و آلومینیوم، گرافیت و ذغال و همچنین نرم افزار برای روند های صنعتی و معاملات بین المللی با ریال، واحد پول ایران. این تحریم ها شامل همکاران بازرگانی ایران که مقیم  امریکا نیستند هم می شود. هرگاه این  موسسات   تحریم ها  را رعایت نکنند با شدیدترین تنبیهات در بازار کالا و بازار مالی امریکا مواجه خواهند شد.

افزون بر این مجوزهای ویژه ای که برای واردات فرش و پسته  و مواد غذائی  از ایران به موسسات امریکائی داده شده بود، از روز دوشنبه دیگر اعتبار ندارند.

دشواری های ایجاد شده برای خرید وفروش با ایران از هم اکنون مانع صدور نفت ایران شده است.

هدفِ تحریم هایی که قرار است از 4 نوامبر از نو به اجرا گذاشته شوند، این است که فروش نفت ایران در بازار بین المللی » به صفر» برسد.

اقدامات تنبیهی که از تاریخ مذکور دوباره به اجرا درخواهند آمد شامل بنادرایران، صنعت  کشتی سازی و حمل ونقل، شامل موسسات بیمه و کل صنعت انرژی ایران خواهد بود.

ایران در حال حاضر، تقریبا روزی 2،4 میلیون بشکه نفت صادر می کند که تقریبا برابر است با مقدار صدور نفت پیش از تحریم های امریکا و اروپا در سال 2012 .

در اثر آن تحریم ها، قبل از انعقاد قرارداد وین در سال 2015 ، صدور نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود.

تخمین دقیق عواقب تحریم مجدد امریکا، که از 4 نوامبر دوباره اجرا خواهد شد، هنوز ممکن نیست.

نفتی که اروپا در سال2017 از ایران میخرید، بالغ بر 38 در صد از صادرات نفت ایران می شد. این مقدار، از زمان خروج ترامپ از قرار داد وین، روبه کاهش است، هرچند که اروپا ظاهرا تلاش می کند تا در برابر این گرایش بایستد.

چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است اعلام کرد که برغم فشار امریکا از واردات نفتی خود از ایران نخواهد کاست.

هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران است، در ماه ژوئیه بر میزان واردات نفتی خود از ایران افزود، بطوری که امروز 85 درصد بیش از ژوئیه 2017 است.

این  اقدام احتمالا می تواندبه این معنی نیز باشد که هند در نظر دارد پس از 4 نوامبر بشدت از  میزان  واردات خود از ایران بکاهد، و قصدش از این افزایش کنونی  واردات استفاده از مزایائی است که ایران برای هند قائل شده است. تخمین زده می شود که رویهم رفته ممکن است صادرات نفت ایران بدلیل احیاء تحریم ها روزی 500 هزار تا یک میلیون بشکه کاهش یابد.

برغم مذاکرات دامنه دار  با مقامات اروپائی، تهران تا کنون نتوانسته است تعهدات مشخصی از ااتحادیه اروپا دریافت دارد که متضمن واکنش مشترک کشورهای اروپائی در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده امریکا باشد.

گرچه دولت ایران میل  داشت تا قبل از فرارسیدن 6 آگوست این مذاکرات را به نتیجه برساند، ولی موفق به انجام این کار نشد. بنا براین 4 نوامبر مقصد بعدی خواهد بود.

ایران تلاش می کند تا   اتحادیه اروپا را بر آن دارد تا خساراتی را که در پی خروج امریکا از قرار داد به ایران وارد میشود جبران کند، انتظاری که از واقع بینی سخت به دور است.

در این میان بسیاری از موسسات بزرگ اروپائی ، حتی قبل از فرارسیدن 6 آگوست، معامله با ایران را قطع کردند.

عدم اطمینان در میان مردم ایران گسترش می یابد که  بویژه در خرید و فروش غیرقانونی دلار و طلا  ظاهر می شود. ارزش واقعی ریال در برابر دلار از بهار تا کنون بشدت تنزل کرده است، که موجب گرانی شده است.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/337426.usa-gegen-iran-strafen-erneuert.html

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
یونگه ولت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.