رفتن به محتوای اصلی

اسماً ایرانی
06.09.2018 - 16:27

در حالی که واشنگتن حلقه تحریم‌های آمریکا بر ایران را تنگ‌تر می کند، ایرانی‌ها به شکل فزاینده ای شهروندی دیگر کشورها را کسب کرده و هر گونه رابطه با کشور مادری‌شان که ممکن است ناقض تدابیر محدود کننده آمریکا باشد را محو می کنند.
علی صدر هاشمی نژاد، ۳۸ ساله، ۱۹ مارس در فرودگاه دالس در حومه واشنگتن دستگیر شد. بر اساس اسناد دادگاه او و مادرش برای گذراندن نوروز با خانواده شان راهی لندن بودند. صدر، شهروند ایران و جزیره «سنت کیتز» در کارائیب، به شش مورد تقلب بانکی و گریز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده است.
دادستان‌های فدرال می‌گویند، صدر، به طور مشخص، در طرحی برای انتقال ۱۱۵ میلیون دلار به ایران از طریق نظام مالی آمریکا تحت یک قرارداد ساختمانی در ونزوئلا دست داشت. او اعلام بی‌گناهی کرده است.
پرونده او در دست واحد «تروریسم و قاچاق بین المللی مواد مخدر» در دادستانی فدرال منطقه جنوب نیویورک است که به رسیدگی به پرونده های مهم تروریسم معروف است.
صدر با وثیقه ای ۳۸ میلیون دلاری آزاد است، تا دادگاه با حضور هیات منصفه در ماه مه ۲۰۱۹ برگزار شود.
صدر فارغ التحصیل مهندسی از دانشگاه کورنل است. او دارای اجازه اقامت قانونی در آمریکا است و املاکی در ایالت مریلند، شهر واشنگتن و ساحل ملیبو در کالیفرنیا دارد.
او شرکت های متعددی در مالت، سوئیس، هنگ کنگ، قبرس، بریتانیا و ایالات متحده ثبت کرده است. در هیچ یک از این اسناد اشاره ای به پیشینه ایرانی صدر نشده است. با این وجود او از طریق پدرش، محمد صدر هاشمی نژاد، رابطه اش با بخش های بانکی و عمران در ایران را حفظ کرده است. پدر او موسس «بانک اقتصاد نوین»، نخستین بانک خصوصی ایران، بود و بعدتر به تاسیس و ریاست «گروه پیمانکاری استراتوس»، یکی از بزرگترین شرکت های عمرانی، پرداخت. «استراتوس» دست کم در چهار پروژه با «مهاب قدس» شرکت تحریم شده از سوی آمریکا همکاری کرده است. تحریم های آمریکا همکاری اتباع آمریکا با «مهاب قدس» را منع می کند.
علی صدر هاشمی نژاد که مقیم آمریکا است می گوید هیچ رابطه ای با کسب و کار پدرش ندارد. اما دادستان ها کارت ویزیت او را به عنوان نایب رئیس «شرکت سرمایه گذاری سامانه استراتوس» به عنوان یکی از زیرمجموعه های استراتوس به دادگاه ارائه داده اند.
استراتوس در کشورهای عراق، پاکستان، یمن و ونزوئلا فعال است.
صدر در ماه مارس ۲۰۰۰ در ۲۳ سالگی برای پیوستن به مادر و دو خواهرش به آمریکا نقل مکان کرد. او تقاضای پناهندگی کرد و گفته بود جان او در بازگشت به ایران در خطر خواهد بود و خانواده اش با رژیم حاکم در ایران مشکلاتی داشته اند.
با این وجود از پدر او در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان «صادرکننده نمونه» تقدیر شده بود.
صدر بر مبنای تقاضای پناهجویی اش در سال ۲۰۰۴ «گرین کارت» آمریکا را دریافت کرد. تقاضای پناهجویی اش در سال ۲۰۱۰ به دلیل ادعاهای خلاف واقع رد شد. سال ۲۰۱۲ گرین کارت جدیدی برای او صادر شد. صدر در فاصله سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ چند بار به ایران رفته بود، ولی وکلای او مدعی بودند این سفرهای کوتاه ربطی به ترس او از تحت پیگرد قرار گرفتن از سوی حکومت نداشته است.
صدر دست کم از سال ۲۰۰۸ شهروند «سنت کیتز و نویس» بوده است. شهروندی در آن جزیره با سرمایه گذاری حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار قابل دستیابی است. در اسناد ۱۰ شرکت ثبت شده توسط صدر او تابعه «سنت کیتز» معرفی شده است. یکی از موارد ثبت شده «بانک پیلاتوس»، نهادی مایه رسوایی در کشور مالت، است.
بانک پیلاتوس از سال ۲۰۱۳ به پولشویی و ظاهرا کمک به سرمایه گذاری پنهانی خانواده حاکم در جمهوری آذربایجان متهم شده است.
صدر رئیس و مالک این بانک است. او در اسناد بانک شهروند «سنت کیتز و نویس» معرفی شده در حالی که محل سکونت او ایالات متحده، امارات متحده عربی و بریتانیا عنوان شده است.
دادستان ها می گویند که صدر هنگام بازداشت دست کم دو گذرنامه معتبر «سنت کیتز» با دو تاریخ تولد متفاوت داشته است. در یکی تاریخ تولد او ۱۹۸۰ و در دیگری ۱۹۷۱ عنوان شده است.
صدر تنها ایرانی نیست که شهروندی اش چنین پر ابهام است. تمام دیگر ایرانی هایی که با کسب و کار او در ارتباط هستند، از جمله خواهرش، از دیگر شهروندی خود استفاده کرده اند. حتی نشانی آن ها در ایران نیست. آن ها فقط در اسم ایرانی اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.