رفتن به محتوای اصلی

خبرگان و تأکید بر حمایت از سوریه و فلسطین بجای معیشت ایرانیان
06.09.2018 - 16:32

مجلس خبرگان رهبری عصر چهارشنبه پس از نشستی دو روزه، پنجمین اجلاس رسمی خود را با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» به پایان برد و قطعنامه‌ای صادر کرد.
اعضای مجلس خبرگان در ابتدای این قطعنامه بر «انقلاب و مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل و حمایت از جبهه مقاومت اسلامی به ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و مردم مظلوم بحرین» تأکید کرده‌اند.
این در حالی است که به گفته مقام‌های ایالات متحده، بازگشت تحریم‌های آمریکا که باعث افزایش وخامت اوضاع معیشتی مردم در ایران شده ازجمله به خاطر ادامه سیاست کنونی جمهوری اسلامی در همان مناطقی است که در قطعنامه مجلس خبرگان به آنها اشاره شده است.
مقام‌های آمریکایی خواستار مذاکره با ایران بر سر تغییر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی شده‌اند اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که چنین مذاکراتی را ممنوع کرده است.
علی خامنه‌ای فروردین‌ماه امسال در سخنرانی خود درباره حضور ایران در دو کشور عراق و سوریه گفته بود: «فضول‌های بین‌المللی اعتراض می‌‌کنند که ایرانی‌ها چرا در مسائل عراق و سوریه دخالت می‌کنند، به شما چه؟»
قطعنامه تازه مجلس خبرگان در ادامه نوشته است که «با اذعان به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی و تشکر از ملت صبور و مقاوم ایران اسلامی بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشأ مشروعیت نظام اسلامی بوده اصرار» دارد.
مقام‌های جمهوری اسلامی همواره مردم ایران را به «صبوری» در مواجهه با مشکلات اقتصادی دعوت کرده و ازجمله، احمد جنتی، ‌رئیس مجلس خبرگان رهبری،‌ پیش از این با انتقاد از افرادی که قصد ایجاد رابطه با آمریکا و شکستن تحریم‌ها را دارند، گفته بود که چه اشکالی دارد اگر وضع بدتر شد، روزی یک وعده غذا خورده شود.
وی با اظهار این‌که «بی‌خود حرف مفت نزنند؛ من می‌گویم که ممکن است در مسیر مقاومت کار به جایی برسد که سختی‌ها را تحمل کنیم»، افزوده بود: «ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم؛ چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم.»
در ادامه قطعنامه روز چهارشنبه مجلس خبرگان بر آنچه «جامعیت تدابیر، رهنمودها و دستورات رهبری در کلیه امور بخصوص در توجه به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم» نامیده شده، تأکید شده و از مسئولان و مقامات کشور خواسته شده تا در زمینه اقتصادی از «رهنمودهای» علی خامنه‌ای پیروی کنند.
احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، روز سه‌شنبه و در سخنرانی افتتاحیه پنجمین اجلاس خبرگان نیز تمام‌قد به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی برخاسته و نابسامانی‌ها و مشکلات موجود در کشور را به پای دیگر قوا، به‌ویژه دولت نوشت.
دفاع احمد جنتی و مجلس خبرگان از عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که در ماه‌های اخیر انتقاد از مجلس خبرگان افزایش یافته است.
برای نمونه علی مطهری، نایب رئیس مجلس، بارها گفته است که وظیفه این نهاد نظارت بر رهبری و بر دستگاه‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه نهاد رهبری است، اما هر چند وقت یک بار اعضای این مجلس جمع می‌شوند «و شام و ناهاری می‌خورند و علیه فتنه‌گران بیانیه می‌دهند».
مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی «سبز» نیز روز یک‌شنبه در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری، از آنها خواسته بود به جای «مدح و ستایش» رهبر جمهوری اسلامی، از وی درباره سیاست‌های سه دهه اخیر کشور که ایران را به شرایط فعلی رسانده، سوال کنند.
قطعنامه تازه خبرگان در پایان در زمینه اقتصادی راهکارهایی کلی را به دولت و مسئولان توصیه کرده ازجمله «قناعت و پرهیز جدی از اشرافی‌گری»، «توجه به اقتصاد مقاومتی» «اصلاح ساختار بانکی کشور»، و «ایجاد اشتغال مولد».

 

مجلس خبرگان رهبری

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.