رفتن به محتوای اصلی

شناسایی عامل محرک کودک آزاری
07.09.2018 - 22:04

یک مقام قضایی استان خراسان رضوی، «عامل محرک» تعداد زیادی از پرونده‌های کودک‌آزاری را «لباس و ظاهر شیک» کودکان اعلام کرد.
نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی روز پنجشنبه در حالی در چهارمین همایش سلامت مادر و فرزند در مشهد این موضوع را بیان کرده که رسانه‌ها از افزایش کود‌ک‌آزاری در ایران خبر می‌دهند.
خانم عابدین‌زاده به صراحت گفته که «در بخش زیادی از پرونده‌های کودک‌آزاری، لباس‌ها و پوشش و ظاهر شیک بچه‌ها عامل محرک برای کودک‌آزارها است.»
وی به عنوان نمونه افزوده در پرونده کودک‌آزاری و قتل دختر هفت ساله افغان که هفتم فروردین گذشته در شهرک «شهید رجایی» مشهد رخ داد، «قاتل موهای زیبای این دختر را عامل محرکی برای انجام کودک‌آزاری بیان کرده بود.»
اشاره وی به قتل ندا علیزاده، دختر هفت‌ساله افغان است که برای خرید نان به یک نانوایی نزدیک خانه‌ رفت اما دیگر هرگز بازنگشت.
داود علیزاده، پدر وی و نیز مقام‌های قضایی مشهد، یکی از همسایگان این خانواده را که مردی ۴۱ ساله و پدر سه فرزند است، به عنوان قاتل وی معرفی کرده‌اند.
قتل این دختر خردسال که موجی از خشم در مشهد برانگیخت، ماجرای قتل ستایش قریشی، دیگر دختر شش ساله‌ افغان را نیز دوباره زنده کرد که فروردین‌ماه سال ۹۵ در ورامین از سوی پسر نوجوان همسایه مورد اذیت و آزار قرار گرفت و به قتل رسید.
این برای نخستین‌بار نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی، در پرونده‌های آزار و اذیت، خود فرد قربانی را از عوامل وقوع جنایت معرفی می‌کنند.
مقام‌های قضایی و نظامی ایران بارها در پرونده‌های آزار زنان در ایران، پوشش زنان را «عامل اصلی تحریک» مزاحمان معرفی کرده و در اظهارنظرها و حتی تبلیغات حکومتی، همواره بر رعایت پوشش اسلامی برای «به گناه نینداختن جامعه و مردان» تاکید شده است.
از آن جمله، پس از آنکه در سال ۹۰ گروهی از مردان به یک باغ در خمینی‌شهر اصفهان وارد شده و به زنان حاضر در آن باغ، تعرض جنسی کردند، رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفته بود زنانی که در این باغ حضور داشتند «از پوشش مناسبی» برخوردار نبودند.»
به گفته حسین حسین‌زاده، «اگر در اين حادثه خانم‌ها حداقل حجاب را در اين باغ رعايت كرده بودند، شايد مورد آزار و اذيت قرار نمی‌گرفتند.»
موسی سالمی، امام جمعه این شهرستان هم گفته بود: «آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند» و از «۱۴ نفر» حاضر در این باغ «فقط دو نفرشان خانواده بودند».
حسن کرمی راد، فرمانده نیروی انتظامی نیز زمانی که در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰ به شرح این واقعه می‌پرداخت گفت که رفتار حاضران در میهمانی «قدری هم تحریک‌آمیز» بوده است.
در پرونده تجاوز سه مرد به بهاره، یک دختر پنج‌ساله افغان در خمینی‌شهر اصفهان نیز محمدجواد ابطحی، نماینده این شهرستان، ضمن زیرسوال بردن صحت این ماجرا با آنکه از سوی اورژانس اجتماعی ایران تائید شده بود، خواستار برکناری مسئول رسانه‌ای شدن این خبر شد.
رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی ایران، گفته بود که این دختربچه «در حالی که مقابل خانه مشغول بازی بوده، از سوی سه مرد متجاوز ربوده و پیکر نیمه‌جان او چند ساعت بعد در خرابه‌ای پیدا می‌شود.»
این در حالی است که ابطحی، اقدام رئیس اورژانس اجتماعی ایران در انتشار این خبر را «ناشیانه» نامیده و افزوده بود: «معلوم نیست تجاوز حتمی باشد.»
خبرها درباره افزایش میزان کود‌ک‌آزاری در ایران در حالی منتشر می‌شود که اوایل خردادماه سال جاری، مجلس ایران سرانجام پس از ماه‌ها انتظار با کلیات لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» موافقت کرد.
لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» در ۵۱ ماده و برای پیشگیری از استثمار، سوءرفتار و خشونت علیه کودکان و نوجوانان مطرح شده است
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از جمله مقام‌های رسمی است که «آمار کودک‌آزاری و سوء‌استفاده از کودکان {در ایران را} نگران‌کننده» خوانده است.
محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی هم از موارد متعدد «کودک‌آزاری، بحران کودکان کار و تکدی‌گری کودکان در شهرها و نیز رشد چشمگیر سوءاستفاده‌ها و تجاوزهای جنسی علیه کودکان» خبر داده است.

 

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب در استان خراسان رضوی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.