رفتن به محتوای اصلی

تردید در بی‌طرفی سیاسی رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان
مجوز دیداری پرسش برانگیز
13.09.2018 - 16:56

رئیس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان به دلیل دیدار با نمایندگان حزب راست‌گرای "آلترناتیو برای آلمان" تحت فشار است. ماسن گزارش‌ها در مورد دادن اطلاعات منتشر نشده به این حزب را به شدت رد می‌کند.

یکی از نمایندگان حزب "آلترناتیو برای آلمان" (حزب راستگرای پوپولیست) می‌گوید حدود پنج هفته پیش از انتشار گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره حراست از قانون اساسی آلمان)، هانس‌ گئورگ ماسن، رئیس این اداره جزئیاتی از این گزارش را در اختیار او قرار داده است.
استفان برندنر، یکی از نمایندگان حزب "آلترناتیو برای آلمان" به شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان گفته است ماسن در یک دیدار خصوصی در ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) سال جاری، اطلاعاتی از گزارش سال ۲۰۱۷ اداره تحت نظر خود را با او در میان گذاشته است.
برندنر گفته است: «ماسن و من در مورد آمار مختلفی که در این گزارش آمده گفت‌وگو کردیم.» موضوع این گفت‌وگو از قرار خطر اسلام‌گرایان افراطی برای امنیت آلمان و بودجه سازمان امنیت داخلی آلمان بوده است. این اطلاعات پنج هفته پس از دیدار ماسن و برندر در گزارش سالانه سازمان امنیت داخلی آلمان منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت.
هانس ‌گئورگ ماسن‌، رئیس این اداره اما ادعای نماینده حزب "آلترناتیو برای آلمان" را به شدت رد می‌کند. او پنج‌شنبه ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) اعلام کرد: «من این اتهام را کاملأ رد می‌کنم.» ماسن تأکید دارد که هیچ اطلاعات منتشر نشده‌ای در اختیار حزب "آلترناتیو برای آلمان" قرار نداده است.
مجوز دیداری پرسش برانگیز
سازمان امنیت داخلی آلمان هم در پاسخ به پرسش شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان تنها تأکید کرده است که دیدار رئیس این نهاد با سیاستمداران، تنها به "درخواست صریح" وزارت کشور آلمان صورت می‌گیرد.
وزارت کشور آلمان تا کنون به درخواست شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان در مورد این "درخواست صریح" پاسخ نداده است.
پروفسور یوآخیم ویلند، استاد قانون اساسی آلمان می‌گوید اگر وزارت کشور واقعأ به رئیس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان اجازه داده باشد که با نماینده یک حزب دیدار کند، به معنای آن است که به کارمند خود اجازه کامل داده تا به یک اقدام سیاسی دست زند. او می‌گوید چنین مجوزی نباید صادر شود.
دیدار ماسن با نماینده حزب "آلترناتیو برای آلمان" در بی‌طرفی سیاسی رئیس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان تردید‌هایی ایجاد کرده، آن‌هم در حالیکه او باید از هر رفتاری بپرهیزد که شائبه حمایت از یک حزب سیاسی خاص را ایجاد کند.
نمایندگان حزب لیبرال ‌آلمان از وزیر کشور خو‌استه‌اند در مورد این ماجرا توضیح دهد. به عقیده آنها "این تصویر که رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان به نمایندگان حزب "آلترناتیو برای آلمان" مشاوره سیاسی می‌دهد، حال پررنگ‌تر شده است".
ماسن به دلیل چند دیدار خصوصی دیگر با نمایندگان این حزب از هفته‌ها پیش به شدت مورد انتقاد است. مصاحبه او با روزنامه "بیلد" در مورد صحت ویدئویی که از حمله تظاهرکنندگان افراطی به دو خارجی در شهر کمنیتس منتشر شده بود هم به جنجالی بزرگ برای او تبدیل شد.
ماسن در گفت‌وگو با روزنامه "بیلد" چاپ جمعه ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) مدعی شده بود که سازمان تحت نظارت او اطلاعات قابل استنادی در دست ندارد که نشان دهند خارجی‌ها در کمنیتس به صورت هدفمند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این سخنان در حالی مطرح شده بود که انتشار یک فیلم کوتاه از شهر کمنیتس در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از تعقیب دو تبعه خارجی‌توسط گروهی از تظاهرکنندگان افراطی را نشان می‌داد.
رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان گفته بود مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این فیلم واقعی است. او همزمان "احتمال انتشار هدفمند اطلاعات نادرست" در مورد حوادث شهر کمنیتس را مطرح کرده بود.
وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی تا کنون از رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان در برابر همه انتقادها دفاع کرده است. اما نمایندگان اپوزیسیون و سوسیال دمکرا‌ت‌ها که در ائتلاف دولتی آلمان حضور دارند، خواستار برکناری ماسن هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
Dw persan

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.