رفتن به محتوای اصلی

افزایش خودکشی‌ها در کردستان و بی‌توجهی مسئولین
18.09.2018 - 20:18

کارشناسان معتقد هستند که :فشارهای اقتصادی موجود در ایران و همچنین کردستان ، سبب بروز بیماری‌های روانی و اجتماعی شده است. دولت اقدامی در رابطه با حل این مشکلات رفع نکرده است، بلکه روزبه‌روز بر زخم‌ها و دردهای مردم نمک می‌پاشد، افسردگی و بیماری‌های روانی به دلیل"گرانی،بیکاری،افزایش سرسام اوراقلام خوراکی و خانگی"ملموس می‌باشد. شهر، رنگ خاکستر به خود گرفته است و مردم بسیار ناامیدند و به همین علت اقدام به خودکشی می‌کنند خودکشی یکی از معضلات اجتماعی است که عوامل تشدید آن بنا به ویژگی‌های فردی و فرهنگی آن منطقه متفاوت است و جهت پیشگیری از آن باید از سوی نهادهای همچون وزارت بهداشت و سلامت آسیب‌شناسی شود چراکه خودکشی چندوجهی است و تنها فرد مسبب آن نیست، بلکه باید عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز موردتوجه قرار گیرد."
عمل خودکشی از دوران‌های بسیار قدیم تابه‌حال وجود داشته است، اما آنچه تازگی دارد گسترش و افزایش آمار خودکشی‌ها می‌باشد. بسیاری گزارش‌های سازمان‌های مدنی همیشه به دلایل اقتصادی امر تکیه می‌کنند.
آمارهای انتشاریافته در مورد خودکشی کامل نبوده و آنطورکه باید تعداد واقعی خودکشی‌ها را اعلام نمی‌کنند.
خودکشی طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در بین قشر فقیر بیشتراست.
دراین‌بین کردستان با داشتن نرخ بالای خودکشی در سنین مختلف با معضلی جدی روبرو شده است که همه در حل آن عاجزند. بر اساس آمارهای اعلام‌شده میزان خودکشی در ایران از هر 10نفر3 نفر است و استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه دراین‌بین دارای آمار بالایی از خودکشی در ایران هستند چنانچه از فروردین‌ماه سال جاری تاکنون ٦۰ تن در سنین مختلف و در شهرهای مختلف کورد نشین با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند
هرچه تغییرات در جامعه بیشتر باشد یا بر اساس عوامل فرهنگی و سنتی باورهای مردسالارانه در جامعه شدت بگیرد، آمار خودکشی نیز افزایش می‌یابد.عواملی همچون بیکاری، تورم، مشکلات اقتصادی و ... نیز دلایل زمینه‌ساز خودکشی در مردمان این مناطق هستند. گزارش‌های خودکشی حاکی از آن است که استان‌های کردنشین کشور خصوصاً به خاطر میزان خودکشی زنان در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. چنانچه دراثنای آمار و اطلاعات آمده، طی دو سال اخیر تاکنون ۵۰ زن در شهرهای کوردنشین با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند. طی دو ماه اخیر سه مورد در شهر سقز، یک مورد در دیواندره و یک مورد در سردشت و یک مورد در سنند نشان از افزایش آمار خودکشی در شهرهای کردستان دارد. اگرچه گفته می‌شود آمار مشخص و دقیقی در دست نیست اما همین میزان، زنگ خطری جدی برای دولت بشمار می‌رود. به گفته فعالان حقوق زنان در کردستان: زنان در جامعه کُردی در خانواده از سوی پدر، برادر و گاه مادر مورد خشونت قرار می‌گیرند، آنها وقتی می‌بینند در یک موقعیت فرودست قرارگرفته‌اند و از حقوق انسانی، اجتماعی و مالی ناچیزی برخوردارند تنها راه موجود برای پایان دادن به شرایط سخت خود را خودکشی می‌بینند. به گفته آن‌ها فقر و تبعیض جنسیتی و سنت و مشکلات اجتماعی و سیاسی و تعصب‌های سنتی و دینی و تجاوز و آزار جنسی، همچنین ازدواج‌های تحمیلی مسبب بروز و افزایش پدیدۀ خودکشی در بین زنان کردستان شده است، اما آنچه بیشتر به آن دامن می‌زند تبعیض جنسیتی، قوانین مردسالارانه و فرهنگ پدرسالاری است. آمار خودکشی سنین کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته است. تبعیض‌های حکومتی و نبود امکانات ورزشی، تفریحی و شادی‌آور، الگوبرداری نادرست از فضای مجازی اینترنتی، اختلافات خانوادگی، فقر مالی و نبود امید به زندگی زمینه‌ساز افزایش آمار خودکشی در سنین پایین است. تبعیض و ناعدالتی و عقب‌ماندگی در مناطق کُردنشین بسیار مشهود است..
"دولت" در کشورهای توسعه‌یافته توانسته فارغ از هرگونه نژاد، رنگ، دین و مذهب نقش کلیدی خود را در ایجاد مکانیسم‌های لازم به‌منظور بهره‌مندی از تمامی توان و تخصص افراد ایفا نماید، اما در ایران طی ۵۰ سال اخیر باوجود داشتن استعدادهای برتر علمی، ورزشی، هنری و صنعتی در کُردستان که می‌توانند در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارند توجه جدی معطوف نگردیده است. با نگاهی گذرا به اصول قانون اساسی مشخص می‌گردد که داشتن حقوق مساوی و بهره‌مندی از تمامی امکانات و نیز ایجاد فرصت برابر شغلی حق مسلم هر شهروند است حقی که در کُردستان بیشتر از سایر استان‌ها پایمال‌شده است. چنانچه بر اساس اصول " ۱۹-۲۰-۲۸ " قانون اساسی، هر ایرانی در هر نقطه از ایران حق‌دارند از تمامی امکانات و تسهیلات بهره‌مند گردند و موقعیت جغرافیایی و اقلیتی نمی‌تواند مانع رشد و توسعه آنان گردد. چنانچه این تبعیض‌ها فقر، بیکاری، تورم و معضلات اجتماعی و درنتیجه نرخ بالای خودکشی خصوصاً در مردان را به همراه خواهد داشت. در استان کُردستان حکایت خودکشی بسی ناامیدکننده‌تر است. وجود تبعیض ناروا در طول سالیان متمادی این استان را بە یکی از استان‌های توسعه‌نیافته تبدیل کرده است که اصلی‌ترین شاخص‌های این تبعیض را می‌توان در میزان درآمد سرانه مردم این استان (کمتر از نصف میانگین کشور) و آمار بیکاری در کُردستان مشاهده کرد. در بسیاری از کشورها به‌منظور کنترل همه‌جانبۀ مسائل خودکشی " مرکز ملی پیشگیری از خودکشی" تأسیس‌شده است، چراکه برای یافتن راه‌های پیشگیری از خودکشی باید گروه‌های آسیب‌پذیر را شناسایی کرد(مهاجران، اقلیت‌های نژادی، زندانیان، اقشار محروم، زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست، افرادی که بستگانشان خودکشی کرده‌اند و...) و دسترسی به راه‌های ویژه خودکشی را محدود کرد، چراکه مداخله سریع موجب جلوگیری از خودکشی افراد آسیب‌پذیر می‌شود. امروزه معضل خود ویژه خودکشی را محدود کرد، چراکه مداخله سریع موجب جلوگیری از خودکشی افراد آسیب‌پذیر می‌شود. امروزه معضل خودکشی چون سایر معضلات دیگر در سطح کردستان (خصوصاً در میان قشر جوان و بیکار) رو به فزونی است که یکی از عوامل اصلی در تشدید این معضل به مقوله اشتغال و بیکاری در بین جوانان بازمی‌گردد. بنابراین جهت پیشگیری از این معضل لازم است با ایجاد فضای کسب‌وکار و اشتغال جوانان، ایجاد نشاط اجتماعی، آموزش مهارت زندگی، ریشه‌یابی بر اساس فرهنگ هر استان، افزایش تعامل‌های خانوادگی و اقتصادی و آگهی بخشی در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.