رفتن به محتوای اصلی

تکذیبه ی بهرام قاسمی
21.09.2018 - 20:51

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره درخواست ایران برای ملاقات با دونالد ترامپ را «مضحک» و «خبرسازی رسانه ای با اهداف مشخص» خواند و آن را تکذیب کرد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، روز جمعه، ۳۰ شهریور، سخنان نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، مبنی بر درخواست ایران برای ملاقات روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را «مضحک» خواند.
وی گفت که این سخنان « در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص» بیان شده است.
آقای قاسمی اضافه کرد:« اینگونه اظهارات یا خبرسازی ها طراحی رسانه ای - روانی و نعل وارونه زدن های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می پردازند؛ این روش ها کاملا برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی هاست».
وی تاکید کرد که از سوی جمهوری اسلامی ایران «هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است».
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته که دونالد ترامپ هرگونه درخواست حسن روحانی برای دیدار با او را بررسی خواهد کرد و درباره آن تصمیم می گیرد.
دونالد ترامپ که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرده است تا تحریم‌ها علیه تهران از سرگرفته شود پیشنهاد داده که با هدف دستیابی به توافقی دیگر با ایران با مقامات تهران بدون قید و شرط مذاکره کند.
آقای ترامپ با تاکید بر این که وضع اقتصادی ایران سریعاً رو به وخامت است، پیش‌بینی کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به زودی با دولت آمریکا وارد مذاکره خواهند شد.
این پیشنهاد را اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رد کرده و می‌گوید که همانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت کنونی ایران، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.
پیش از این مقامات جمهوری اسلامی چندین بار مدعی شده اند که دونالد ترامپ تقاضای دیدار با حسن روحانی را مطرح و جمهوری اسلامی این تقاضا را رد کرده است.
از جمله آقای روحانی روز شنبه، ۱۷ شهریور، بدون اشاره به جزئیات مدعی شده بود که مقامات آمریکا «هر روز از طرق مختلف» برای مقام‌های جمهوری اسلامی «پیغام می‌فرستند» و درخواست مذاکره می‌کنند.
در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، در تیر ماه گفته بود که دونالد ترامپ در جریان سفر گذشته حسن روحانی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، هشت بار درخواست مذاکره با آقای روحانی داده بود که این درخواست‌ها مورد قبول قرار نگرفت.
این ادعا سال گذشته نیز از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح شده بود اما سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه هشتم آبان ۹۶ این ادعا را رد کرده بود.
رئیس جمهور آمریکا ریاست نشست هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران را به عهده خواهد داشت.
قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.
ولی در ایران در خصوص حضور حسن روحانی در این جلسه اختلاف نظر وجود دارد و برخی چهره های سیاسی در ایران خواستار حضور محمد جواد ظریف در این نشست شده‌اند.

 

Iran -- Iranian foreign ministry spokesman, Bahram Ghasemi speaks during a press conference in Tehran, on May 21, 2018.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.