رفتن به محتوای اصلی

مرگ ناشی از مصرف الکل در ایران
27.09.2018 - 21:54

رسانه‌ها در ایران از مرگ شش نفر و مسمومیت دستکم ۲۸ تن دیگر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل در کرج و بندرعباس خبر می‌دهند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی «پیامبر اعظم» بندرعباس نوشته که از چهارشنبه شب (چهارم مهرماه) تا ظهر روز پنج‌شنبه، ۲۲ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.
به گفته مهدی حسنی‌آزاد، از این تعداد «چهار نفر فوت کرده‌اند که دو نفر قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند و علت فوت را می‌توان در دیر مراجعه کردن به بیمارستان دانست».
وی در عین حال از وخامت وضعیت جسمی چهار نفر دیگر از مراجعه‌کنندگان خبر داده و افزوده که به علت افزایش آمار مراجعه در هر لحظه، «همه پزشکان، گروه‌های پرستاری و کلیه همکاران در آماده‌باش به سر می‌برند».
آن‌طور که رئیس این مجتمع درمانی اعلام کرده هفته گذشته نیز چهار نفر بدلیل مسمومیت الکلی به این مرکز مراجعه کردند که دو نفر از آنها جان باختند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گزارش دیگری از افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌های بندرعباس به ۲۹ نفر خبر داده و گفته شمار قربانیان در استان هرمزگان تاکنون به پنج نفر رسیده است.
فاطمه نوروزیان با اشاره به اینکه اقدامات درمانی سایر مسموم‌شدگان ادامه دارد، سن افراد مسموم‌شده را بین ۱۷ تا ۵۰ سال اعلام کرده است.
خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از «یک منبع آگاه» در استان البرز نوشته که مصرف مشروبات الکلی «غیراستاندارد» در دو روز گذشته در شهرستان کرج، ۹ نفر مسموم و یک قربانی بر جای گذاشته است.
این خبرگزاری به نقل از این منبع که به هویت وی اشاره‌ نکرده، نوشته که «به نظر می‌رسد موج دوم حوادث ناشی از مصرف مشروبات الکلی در شهرستان کرج آغاز شده است».
بر اساس این گزارش، آمار مسمومیت مشروبات الکلی دست‌ساز در موج اول آن که تا تاریخ ۲۶ شهریورماه جاری به بیمارستان‌های این شهر مراجعه کردند، «۵۰ نفر بوده که از این تعداد پنج نفر فوت شدند».
این برای نخستین‌بار نیست که مصرف مشروب غیراستاندارد یا تقلبی، موجب مرگ و مسمومیت شهروندان در ایران می‌شود.
فروردین‌ماه سال جاری نیز مقام‌های قضایی گزارش‌های منتشر شده درباره تلفات ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در جزیره کیش را تایید کردند.
محمد عباسی دادستان کیش دادستان از بازداشت سه نفر در این رابطه خبر داده و گفته بود حدود ۳۰۰ لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز در سه نقطه این جزیره کشف و معدوم شده است.
خرید و فروش و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در قوانین جمهوری اسلامی «جرم» تلقی می‌شود و مجازات مصرف آن ۸۰ ضربه شلاق است که در صورت دو بار تکرار، می‌تواند به اعدام نیز منجر شود.
از این رو، درباره میزان دقیق مصرف این نوشیدنی‌ها که بخش زیادی از آن به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود٬ آمار دقیقی در دست نیست و مسئولان مختلف آمارهای متناقضی در این باره اعلام کرده‌اند.
روزبه کردونی٬ مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی پیش از این گفته بود که سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران مصرف می‌شود.
در سال ۱۳۹۲ بیش از ۳۵۰ نفر در چند شهر مختلف استان کرمان، از جمله رفسنجان، به علت نوشیدن مشروب الکلی تقلبی مسموم شدند که به مرگ هفت تن از آنان انجامید.
چند ماه پیش نیز محمدرضا قدیرزاده، از مقام‌های پزشکی قانونی ایران، اعلام کرد ۱۵۳ نفر در سال ۱۳۹۵ به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی در کشور جان باختند. به گفته آقای قدیرزاده، «تولید این مشروبات غیرمجاز به صورت زیرزمینی در کشور انجام می شود».
این مقام پزشکی قانونی همچنین تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ را به ترتیب ۱۴۵، ۹۳، ۱۳۶، ۱۳۵ و ۸۱ نفر ذکر کرده بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.