رفتن به محتوای اصلی

نفوذی‌های بازداشت شده در بلژیک، اعتراف کردند
29.09.2018 - 18:21

به نوشته هفته‌نامه "اشپیگل" دو ایرانی که مدتی پیش در بلژیک بازداشت شدند سال‌ها با دستگاه اطلاعاتی ایران همکاری می‌کرده‌اند. این دو نفر مظنون به همکاری در یک عملیات تروریستی علیه نشست سازمان مجاهدین خلق در فرانسه هستند.
خبرگزاری آلمان به نقل از گزارشی که شنبه هفتم مهرماه (۲۹ سپتامبر) در هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" منتشر شد می‌گوید یک زوج ایرانی، که به ظن مشارکت در برنامه‌ریزی یک حمله تروریستی در فرانسه بازداشت شدند، سال‌ها با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همکاری می‌کردند.
اشپیگل می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی ایران از حدود ده سال پیش زوج ایرانی بازداشت شده در بلژیک را برای خبرچینی در میان ایرانیان تبعیدی مخالف حکومت نفوذ داده است.
پلیس بلژیک حدود دو ماه پیش خبر داد که یک مرد ایرانی ۳۸ ساله و همسر ۳۳ ساله او را که قصد بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت، متشکل از سازمان مجاهدین خلق و چند گروه دیگر را داشته‌اند دستگیر کرده است. این نشست ۳۰ ژوئن در حومه پاریس برگزار شد
.نیروهای یگان ویژه پلیس بلژیک زوج مظنون ایرانی را که "امیر س." و "نسیمه ن." معرفی شده‌اند، همراه با ۵۰۰ گرم مواد منفجره قوی و یک چاشنی انفجاری در بروکسل بازداشت کرد.
در ارتباط با این پرونده چند نفر دیگر در فرانسه و آلمان، از جمله یک دیپلمات ایرانی ساکن وین بازداشت شدند. این دیپلمات ایرانی که پلیس او را "اسدالله الف." معرفی می‌کند اول ژوئیه در اتوبانی در شمال ایالت بایرن دستگیر شد.

بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان
دادستانی آلمان در شهر کارلسروهه می‌گوید دیپلمات بازداشت شده یک مامور اطلاعاتی ایران است و مواد منفجره را در اختیار زوج دستگیر شده در بلژیک قرار داده است. روزنامه اتریشی "دی پرسه" دیپلمات بازداشت شده را اسدالله اسدی معرفی کرده است. او دبیر سوم سفارت ایران در وین است و در خاک آلمان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست
.به نوشته هفته‌نامه اشپیگل زوج بازداشت شده در بروکسل در جریان بازجویی‌های خود گفته‌اند که ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی با تهدید اعضای خانواده در ایران، آنها را مجبور به همکاری کرده‌اند. بر اساس این گزارش این زوج اعتراف کرده‌اند که طی سال‌ها ده‌ها هزار یورو از ماموران اطلاعاتی ایران دریافت کرده‌اند.
پلیس فرانسه نیز چندی پیش یک ایرانی ۵۴ ساله را به ظن همدستی با زوج ساکن بلژیک و همکاری در طرح بمب‌گذاری در نشست مجاهدین بازداشت کرد. این فرد با حکم دادگاهی در فرانسه ۱۱ ژوئیه به پلیس بلژیک تحویل داده شد.
در نشست سالانه مجاهدین شماری از سیاستمداران آمریکایی نزدیک به دونالد ترامپ که از حامیان تغییر رژیم جمهوری اسلامی به شمار می‌روند، از جمله رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز حضور داشتند.
جمهوری اسلامی هر گونه دخالت در طرح احتمالی و ناکام حمله تروریستی به نشست سازمان مجاهدین را رد کرده و آن را "سناریویی" برای تخریب روابط ایران با اروپا، همزمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن خوانده است.
عکس خودروی زوج ایرانی دستگیرشده در بلژیک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امرالله ابراهیمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.