رفتن به محتوای اصلی

خواسته ی غرب از سوریه
30.09.2018 - 17:52
ترجمه و تلخیص:
Sylvia Bejanian

استفان دو میستورا ، دیپلوماتی طرفدار ایالات متحده ، در سال ۲۰۱۴ ، پیش از اقدامات نظامی روسیه علیه عناصر جهادی از سوی سازمان ملل ، ماموریت برقراری صلح را داشته است . چهار سال بعد ، او همچنان به دنبال راه های گریز از صلح به نفع کشورهای غربی می باشد .

استفان دو میستورا ، فرستاده ی ویژه ی سازمان ملل در ارتباط با سوریه ، با نمایندگان گروه آستانه ( ایران – روسیه و ترکیه ) در ژنو نشستی داشته ، سپس در ۱۴ ماه سپتامبر ، با گروه کوچک دیگری ملاقات کرده است ( عربستان سعودی ، مصر ، ایالات متحده ، فرانسه ، اردن و انگلستان )

طرف های غربی شامل جیمز جفری ( سفیر ) و کلنل جوئل ریبورن از سوی ایالات متحده ، و فرانسوآ سنمود ، رئیس سابق اطلاعات خارجی فرانسه ( ۲۰۱۲ -۱۶ ) که ریاست نمایندگان فرانسوی را به عهده داشته .

هر یک از فرستادگان ، سند محرمانه ای از درخواست خود را به سازمان ملل تقدیم داشتند ، تا اینگونه بتوانند اهرمی در برابر مذاکرات درونی سوریه ایجاد نمایند . رسانه ی راشیا تودی ، این اسناد را لو داده [1]) ، همانگونه که رسانه ی کومرسانت دو هفته پیش از ،دستورات درونی سازمان ملل پرده برداشته [2].

  نخستین مشاهده :در نکته ی سوم این سند ، گروه کوچک ، دستورات درونی سازمان ملل را از به اجرا می گذارد : ٬٬ هیچ گونه نظارت بین المللی در ارتباط با مناطق کنترل شده توسط دولت سوریه ، بدون وجود راه کار سیاسی معتبر ، که بتواند به صورت اجتناب ناپذیری منجر به رفرم در قانون اساسی شود و به انتخابات تحت نظارت سازمان ملل منتهی شود وجود نخواهد داشت ، تا زمانی که رضایت کشورهای بالقوه آماده ی کمک ، جلب شود ٬٬ [3].

به نظر می رسد کشور آلمان ، که در جلسات گروه کوچک شرکت داشته ، به آنها معرفی نشده باشد . شب قبل از جلسات ، هایکو ماآس ، وزیر امور خارجه ی این کشور ، در این رابطه هیچ موردی را عنوان نکرد . اما پیش از ملاقات با هم تای روسی خود سرگئي لاورو ، در حساب تویتری خود نوشت ، کشورش برای باز سازی سوریه آمادگی دارد :‌٬٬ چنانچه راه حل سیاسی برای انتخابات آزاد وجود داشته باشد ٬٬ [4] [5]. گروه کوچک و برای سازمان ملل ،باز سازی سوریه تا زمانی که کشورهای آماده به کمک به اهداف جنگی خود نرسند ، امکان نخواهد داشت ، و برای آلمان ، فرایند آشتی سیاسی باید با آن همراه باشد .

  نکته ی دوم : مخاطبین مختلف بین المللی ، به رای ۲۲۵۴ اشاره دارند که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ [6] پذیرفته شده . اما ، گروه کوچک محتوای این رای را وارونه جلوه می دهند . رای شورای امنیت نشان می دهد که متن قانون اساسی تنها باید توسط اهالی سوریه تنظیم شود ، اما گروه کوچک تاکید دارد که این متن تنها توسط کمیته ی تحت نظارت سازمان ملل باید نوشته شود .

مسلم است که این موضوع در تصمیم گیری های سوشی ، خلل ایجاد می کند ، و باعث از میان رفتن دست آوردهای ماه های گذشته می گردند و مخالف نقش روسیه در حل بحران سوریه هستند [7] . ایالات متحده ، می خواهد تمامیت قدرت خود را حفظ نماید ،در عین حال انگلستان و فرانسه قصد دارند تا پروژه های مستعمراتی خود را به اجرا بگذارند .

  نکته ی سوم : خواسته ی گروه کوچک ، تنها انتقال مسئولیت نوشتن قانون اساسی سوشی به ژنو نمی باشد ، بلکه نظر ثابت خود را در باره ی آن دارند . که بازسازی مدل واشنگتن به همان صورتی است که در عراق تحمیل شده ، وبحرانی دائمی در آن به وجود آورده تا کشورهای غربی از آن بیشترین بهره برداری را داشته باشند . قدرت های رئیس جمهور تماماََ تشریفاتی خواهد بود ، و قدرت نخست وزیر به لحاظ منطقه ای ، وجود نخواهد داشت ، ارتش نیز از قدرت محدودی برخوردار می شود .

قدرت های استعمارگر غرب ، قدرت خود را در خاورمیانه تحت ظاهر دموکراسی حفظ می کنند . و پیوسته دولت هایی را به وجود می آورند که نماینده ی ملت های خود نیستند . در لبنان از سال ۱۹۲۶ ، در عراق از سال ۲۰۰۵ ، ساختار های حکومتی برای جلوگیری از به وجود آمدن دولت های ملی ( دولت ملت ) بوده است . لبنان به گروه های مذهبی تقسیم شده ، عراق نیز از مناطقی تحت نفوذ مذهبی خواص برخوردار می باشد . اسرائیل نیز از دولتی که نماینده ی ملت باشد برخوردار نیست ، نه تنها به خاطر ساختار قانون اساسی ، بلکه به علت وجود سیستم خاص انتخاباتی که دارد .

  نکته ی چهارم : در حالی که ماده ی ۲۲۵۴ ، هر انتخاباتی را تحت نظر سازمان ملل در نظر گرفته ، گروه کوچک معتقد است ،بخشی از دولت سوریه که مسئول برگذاری انتخابات می باشد ، باید به طور روزمره تحت دستوارت سازمان ملل عمل کند ، به خصوص در مواردی که شکایتی از وجود تقلب مطرح شود .

به این ترتیب ، کشورهای غربی قادر خواهند بود تا نتیجه ی انتخابات را در صورتی که آن را نپذیرند ، لغو نمایند : و کافی تا شکایتی از وجود تقلب صورت بگیرد و مورد پذیرش واقع شود . ملت سوریه حق دارد تا در انتخابات شرکت کند ، اما به شرط آنکه در تله بیافتد ، و شخصی را انتخاب کند که برایش در نظر گرفته اند .

در اروپا ، شهروندان به دنبال حکمفرمایی خود می باشند ، اما در سوریه به دنبال استقلال .

تی یری میسان

ترجمه توسط

Sylvia Bejanian

" v:shapes="Picture_x0020_11">      

[1] “Statement of Principles for the Syria Small Group”, Voltaire Network, 18 September 2018.

[2] “Parameters and Principles of UN assistance in Syria”, by Jeffrey D. Feltman, Voltaire Network, 3 September 2018.

[3] “There will be no international reconstruction assistance in Syrian-governement-held areas absent a credible political process that leads unalterably to constitutional reform and UN-supervised elections, to the satisfaction of potential donor countries”.

[4] « L’Allemagne se positionne contre la directive Feltman », Réseau Voltaire, 14 septembre 2018.

[5] “Wenn es eine politische Lösung in #Syrien gibt, die zu freien Wahlen führt, sind wir bereit Verantwortung beim Wiederaufbau zu übernehmen”

[6] « Résolution 2254 (Plan de paix pour la Syrie) », Réseau Voltaire, 18 décembre 2015.

[7] « Consensus entre Syriens à Sotchi », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 6 février 2018.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.