رفتن به محتوای اصلی

اظهارات جدید ظریف
06.10.2018 - 01:13

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که برای دیدار احتمالی بین مقامات ایران و آمریکا، باید در دولت ایالات متحده «تغییرات جدی» انجام شود.
محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه الجزیره درباره احتمال دیدار مقامات جمهوری اسلامی با رئیس جمهور آمریکا گفت: «در سیاست هیچ‌وقت نباید گفت هرگز، اما من معتقدم لازم است در این دولت، تغییرات جدی انجام شود».
وزیر خارجه ایران اعلام نکرده که از نظر او باید چه تغییراتی در دولت آمریکا انجام شود. سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده است که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی شرط مذاکره با آمریکا را «تغییر در رفتار» دولت این کشور اعلام می کردند و سخنی از تغییر در دولت این کشور نمی گفتند.
با این حال آقای ظریف مشخص نکرده است که چه نوع تغییری در دولت آمریکا مد نظر او است.
آقای ظریف همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه او نیز مانند رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را اشتباه می داند، گفت که « آمریکایی‌ها، به خصوص این دولت قابل اعتماد نیستند و نمی توان به امضا و تعهداتشان به پیمان‌ها اتکا کرد».
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پس از مطرح کردن پیشنهاد دیدار با حسن روحانی چندین بار تاکید کرده است که ایران در نهایت مجبور است برای یک توافق جدید با آمریکا وارد مذاکره شود.
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اما ضمن ابراز پشیمانی از مذاکرات پیشین با آمریکا گفته که همانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت کنونی ایران، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.
وی تاکید کرده است:«حتی اگر به فرض محال قرار بود با امریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم».
وزیر خارجه ایران دراین مصاحبه استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی و حمله به مراکز غیر نظامی را رد کرد و در عین حال گفت که این اقدامات از طرف هر کسی باشد، محکوم است.
آقای ظریف درباره حمله حکومت بشار اسد به مناطق مسکونی و غیر نظامیان گفت:« ایران در هیچ فعالیتی در هیچ منطقه مسکونی مشارکت نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. ایران هرگونه حمله به غیرنظامیان را از سوی هر کسی که باشد، محکوم می‌کند».
وی همچنین گروه‌های مخالف بشار اسد را متهم کرد که از افراد غیر نظامی به عنوان «سپر انسانی» استفاده می کنند.
سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده که هیئت مشترکی از سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفته اند که دولت سوریه چندین بار از گاز سارین و از آن بیشتر از گاز کلرین استفاده کرده است.
در همین حال نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در فروردین ماه گفته بود بر پایه برآورد ایالات متحده، در طول جنگ هفت ساله سوریه، ارتش بشار اسد دست کم ۵۰ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.
سال گذشته و پس از استفاده از گاز سارین از سوی حاکمیت سوریه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا فرمان حمله موشکی به پایگاه هوایی را که از آن برای حمله استفاده شده بود، داد.
در همین حال جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هشدار داده‌ که آمریکا و متحدانش، به استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه «واکنشی به مراتب شدیدتر» از گذشته نشان خواهند داد.
آقای ظریف همچنین در پاسخ به سئوالی درباره رهبری ۲۹ ساله آیت الله خامنه ای گفت که یک مجلس رهبر جمهوری اسلامی را انتخاب و بر او نظارت می کند و می تواند هر زمان او را برکنار کند.
سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده که اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری موضوع نظارت این مجلس بر رهبر جمهوری اسلامی را رد کرده و بارها از پیگیری «مطالبات» آیت الله خامنه ای از این مجلس خبر داده اند.

 

 محمد جواد ظریف  استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی و حمله به مراکز غیر نظامی را رد کرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.