رفتن به محتوای اصلی

دستگیری رانندگان معترض
14.10.2018 - 04:36

رانندگان کامیون در ایران از روز شنبه ۳۱ شهریورماه برای سومین بار در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفیشان دست به اعتصاب سراسری زدند. طی بیست روز اعتصاب دستکم ۲۶۱ تن از رانندگان معترض در ۱۹ استان‌ مختلف کشور بازداشت و از سوی مقامات قضایی به صدور احکام سنگین حتی اعدام تهدید شده‌اند. پایداری رانندگان کامیون در پیگیری مطالبات صنفی خود نهایتا باعث شد روز شنبه در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان کامیون بود پس از سال‌ها تلاش فعالان صنفی این حوزه به تصویب رسید. علیرغم تحقق بعضی از مطالبات اعتصاب کنندگان هنوز مشخص نیست چه سرانجامی در انتظار ۲۶۱ بازداشت شده روزهای اخیر خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،کامیون‌داران سراسر ایران از روز شنبه ۳۱ شهریورماه در دور جدید اعتصاب سراسری به دنبال فراخوان قبلی دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.
دور سوم اعتصاب سراسری کامیون‌داران در بیست روز گذشته در اکثر استان‌ها و شهرستان‌های کشور شکل گرفت و دستکم ۲۶۱ تن از معترضان در استان‌های قزوین، البرز، تهران، اردبیل، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، کرمان، گلستان، کردستان، سمنان، کرمانشاه، زنجان، بوشهر، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی بازداشت شدند.
مقامات قضایی علاوه بر استانها بطور مشخص از شهرستان‌های نهاوند، بجنورد، کنگان، پاکدشت، نیشابور، شیروان، سنندج، آذرشهر، گرگان، بندرگز، ایذه، رزن، هرسین، دالاهو، گلپایگان، زرند و شهرکرد بعنوان اماکنی که در آن بازداشت صورت گرفته بود ذکر نام کردند.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور بازداشت شدگان را تهدید به صدور احکام سنگین کرد و گفت: "مجازات این حکم می‌تواند اعدام باشد". همچنین محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین نیز اتهامات ۱۷ تن از معترضان بازداشت شده در این استان را "ایجاد ناامنی" و "اخلال در نظم عمومی" عنوان کرده و حتی صدور حکم اعدام را برای ایشان درخواست کرده بود.
به دنبال این بازداشت‌ها فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در این دور از اعتصاب دو بیانیه در حمایت از کامیون داران صادر کرده و ضمن ابراز نگرانی نسبت به تهدید معترضان به صدور احکام سنگین، از دولت ایران خواست تا به خواسته‌های کامیون داران رسیدگی کنند و نوشت: "راه حل‌های اقتصادی است که مورد نیاز است و نه تهدید به اعدام‌ها".
اما این تنها واکنش بین‌المللی نسبت به این اعتصاب نبوده بلکه اتحادیه حمل و نقل آمریکا و کانادا و بسیاری از خبرگزاری‌ها و فدراسیون‌های بین‌المللی دیگر از جمله وب‌سایت‌های نیوز بلیز آمریکا و فارا نیوز استرالیا نیز به این اعتصاب و برخورد مسئولان با معترضان واکنش نشان دادند.
در بیست روز گذشته و به دنبال تداوم این اعتصاب شمار زیادی از مسئولان در گفتگو با خبرگزاری‌های مختلف مدعی شدند که توزیع پرتعداد لاستیک در میان رانندگان کامیون آغاز شده و برخی نیز ادعا کردند که مشکل کمبود لاستیک که یکی از مهم‌ترین مشکلات و دلایل اعتصاب کامیون‌داران بوده، رفع شده است. این در حالی است که روز گذشته احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در گفتگو با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه پس از دستور معاون اول برای توزیع لاستیک با ارز دولتی و کاهش تعرفه واردات لاستیک تنها ۵۰ هزار حلقه بین کامیون داران توزیع شد در حالی که بازار نیاز فوری به حداقل ۳۰۰ هزار حلقه داشت،‌ گفت: "یکی از مشکلات کامیون داران و رانندگان این است که لاستیک در بازار قیمت مشخصی ندارد و نمایندگی‌ها خودسرانه نرخ تعیین می کنند و وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده در کنترل بازار کوتاهی کرده است".
همچنین پیشتر نیز یکی از رانندگان کامیون در گفتگو با هرانا در رابطه با گزارشی پخش شده از صدا و سیما گفته بود که "گزارشی از بندرعباس پخش شد که نشان می‌داد لاستیک‌هایی برای توزیع میان رانندگان به ایران وارد شده است در حالی که این لاستیک‌ها توسط کشورهای جمهوری آذربایجان و عراق خریداری شده و مسئولان گمرک برای ارزیابی آن‌ها را باز کرده و گزارش کذبی نیز تهیه شده است".
در نهایت پس از سه دور اعتصاب که آخرین آن حداقل ۲۰ روز ادامه یافت و ۲۶۱ مورد بازداشت معترضان نهایتا روز شنبه در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان کامیون بود پس از سال‌ها تلاش فعالان این حوزه به تصویب رسید.
مالک نخعی، نماینده‌ کانون کامیون‌داران در کارگروه تن بر کیلومتر در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در این رابطه گفت: "محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر به ۴۰ سال مناقشه صاحبان بار، کامیون‌داران و شرکت‌ها پایان داد. این طرح برکات خیلی زیادی برای صنعت حمل‌ونقل به همراه خواهد داشت".
لازم به ذکر است، در فراخوانی که از سوی اتحادیه هماهنگ‌کنندگان رانندگان سراسر ایران منتشر شد و از رانندگان کامیون خواست تا از اول مهر در اعتصاب سراسری شرکت کنند، ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت بیان شد. از جمله این خواسته‌ها به «افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه»، «کسر حق پرداختی بیمه رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها»، و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات ماموران و افسران رشوه‌گیر» می‌توان اشاره کرد.
هرانا پیش از این در گزارشاتی به دور جدید اعتصاب سراسری کامیون‌داران ایران و واکنش مسئولان به این اعتصاب پرداخته بود.
دور نخست اعتصاب کامیون داران در ایران از اول تا یازدهم خردادماه امسال صورت گرفت، دور دوم آن بصورت یک روزه در تاریخ ۱۹ خردادماه امسال برگزار شد و دور سوم آن از ۳۱ شهریورماه تا ۱۹ مهرماه امسال برگزار شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.