رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: دوران سختی پیش داریم
16.10.2018 - 02:13

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت دو برنامه اقتصادی داشت اول تثبیت نرخ ارز و دوم رفتن به سوی بازار شناور اما مشکل ما در اقتصاد این است که وقتی تصمیمی می‌گیریم و آن را اجرایی می‌کنیم تبعات آن را قبول نداریم این در حالی است که هر تصمیمی یک سری تبعات و بازخوردهایی دارد.
حسین مرعشی ادامه داد: وقتی تصمیم می‌گیریم دلار را 4200 تومان قیمت گذاری کنیم تبعات منفی هم دارد که یکی از آنها رانت است نمی‌توان هم بازار ارز را تثبیت کرد و هم جلوی رانت را گرفت.
وی گفت: وقتی برای جمع کردن نقدینگی تصمیم به فروش سکه می‌گیریم یک نفر تعداد بالا سکه خریداری می‌کند و قیمت سه برابر می‌شود بعد می‌گویند ما به یک سوم قیمت سکه را فروخته‌ایم این درحالی است که شما سکه را به قیمت فروخته‌اید امااکنون تحت تاثیر نوسانات بازار قیمت آن بالا رفته است.
مرعشی اظهار داشت: دوستان و مدیران ما در اقتصاد به دنبال کارهای نشد هستند و می‌خواهند سیاست‌هایی را اجرایی کنند که هیچ تبعات منفی نداشته باشد، در حالی که وقتی ارز را نرخ گذاری می‌کنید یکی از تبعاتش این است که مصرف بالا می‌رود و رانت به وجود می‌آید و کسانی که دسترسی به این ارزها را داشته باشند از رانت‌های پیش آمده همچون امضاء طلایی و رانت اطلاعات و هزار مفسده دیگر استفاده می‌کنند اما در کنار تمام این‌ها بازار به صورت نسبی آرام می‌گیرد.
وی ادامه داد: حال اگر سیاست دوم که همان بازار ثانویه یا نظام عرضه و تقاضا باشد را بخواهیم اجرا کنیم دلار می‌شود 40 هزارتومان که مسلما تبعات بیشتری دارد. تولید کننده و یا خودرو ساز هیچ کدام سیاست گذار نیستند بلکه متاثر از بازار ارز و تابع سیاست‌های دولت هستند. حالا وقتی دلار را آزاد می‌کنند و قیمت آن می‌شود 8 هزار تومان نه تنها پراید بلکه همه کالاها که با این قیمت وارد می‌شوند افزایش پیدا می‌کند پس نمی‌توانیم بگوییم چرا بازار این طور شده است و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.
مرعشی تصریح کرد: اگر می‌خواهید دلار شناور باشد و سیستم عرضه و تقاضا در بازار حکمفرما باشد باید تبعات آن را پذیرفت. تولید کننده نمی‌تواند به خاطر سیاست‌های دولت ضرر کند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدا دولت نرخ دلار را ثابت اعلام کرد اما بعد سیاست خود را تغییر داد و آن را شناور کرد بعد اعلام کرد کسانی که قبلا با ارز 4200 تومانی کالا وارد کردند باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند کسی که فلان کالا را با ارز 4200 خریداری کرده بود برای خودش حساب و کتاب داشته حال معلوم نیست که همان کالا با ارز 8 هزار تومان اصلا صرفه اقتصادی داشته باشد یا خیر.
مرعشی افزود: در بسته دوم رانت و توالی کمتر شد اما هزینه آن به دوش مردم افتاد. کارخانجات پتروشیمی و فولاد در این مدت سود خوبی کردند. کارخانه پتروشیمی به ازای یک دلار صادرات 4 هزار تومان منافع آن افزایش داشت یعنی دارایی‌اش از دلار 4 هزار تومانی به 8 هزار تومان تغییر کرد که هزینه این افزایش را همان مصرف کننده پراید باید پرداخت می‌کرد. انیگما
استاندار سابق کرمان خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی ما همین است این صنعت عقب افتاده و دارای مشکلات زیادی است که همه آنها قبل از اتخاذ سیاست‌های ارزی بوده و در آینده هم ادامه خواهد داشت. در این مقطع بنگاه‌ها مقصر نیستند آنها تابع تصمیمات دولت بوده‌اند.
وی در خصوص وضعیت تولید در کشور گفت: تولید قطعا روند نزولی خواهد داشت و متعاقب آن مصرف نیز کاهش پیدا کرده است در صنعت خودروسازی نیز دیگر نمی‌توانیم یک میلیون و سیصد هزار خودرو تولید کنیم وتولیدات ما تا 600 هزار خودرو کاهش پیدا می‌کند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: هرکس از این سیاست‌ها دفاع کند باید اشکالات آن را بپذیرد و دو طرف قضیه را ببیند.
مرعشی در خصوص راه حل برون رفت از این مشکلات و گذر از شرایط اقتصادی امروز اظهار داشت: ما باید قبل از این که به این نقطه برسیم خودمان را آماده می‌کردیم. قبل از پایان جنگ روزی آیت الله هاشمی به امام نامه نوشت و بیان کرد تا شما هستید مساله جنگ و رابطه ایران و آمریکا را حل کنید ایشان آن موقع این روزها را می‌دید من بارها و بارها از آقای هاشمی شنیده‌ام که نباید کشور را برای همیشه در پرتگاه نگه داریم تا یک حادثه ما را به دره پرتاب کند. ما باید تا فرصت داریم کشور را از لبه پرتگاه دور کنیم و به یک نقطه امن ببریم اما این کار را انجام ندادیم و امروز یک دیوانه در آمریکا یقه ما را گرفته است.
وی ادامه داد: از نظر من الان اصلا وقت مذاکره نیست اگر قرار است مذاکره و مصالحه‌ای صورت بگیرد باید در داخل باشد و همه با هم رفاقت کنند و اختلافات را کنار بگذارند، چند صباحی هم مقاومت کنیم تا آمریکایی‌ها متوجه شوند که با این رفتارها نمی‌توانند ایران را بکشند بعد از آن می‌توان با آن‌ها وارد مذاکره شد.
وی تصریح کرد: ما باید برای ریاضت اقتصادی آماده بشویم چرا که دوران سختی پیش روی داریم.

 

Image result for ‫مرعشی سخنگوی کارگزاران :روزهای سختی در پیش داریم‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
اقتصاد نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.