رفتن به محتوای اصلی

نگاهی به اعتصاب سراسری معلمان ایران
16.10.2018 - 21:28

 پس از دو روز

کانونهای صنفی معلمان کشور در قالب شورای هماهنگی تشکلهای صنفی طی بیانیه ای روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه را به خاطر شرایط ناگوار قیمت کالاها و افزایش تورم ، دشواری زندگی مردم و پایین بودن حقوق معلمان نسبت به میزان افزایش تورم، پایین بودن سطح کیفی آموزش در کشور و.... اعتصاب عمومی اعلام کرد، شورای هماهنگی کانونهای صنفی، معلمان و مردم رادر این اعتصاب به کمک و همراهی فراخواند‌.

با توجه به اینکه زمینه ی هرگونه اعتراض و اعتصاب در جامعه فراهم بود، استقبال خوبی هم از طرف معلمان شد ، معلمان درشهرهای بسیاری به این اعتصاب پیوستند.
اماچندویژگی بارز دراین گام از اعتراضات صنفی نسبت به سایر اعتراضات را می شود دید .

یکی این که معلمان بطور شجاعانه و بدون ترس از حکومت با عکس و فیلم ، رو در رو خود را به مسئولین و نیروهای امنیتی نشان دادند، این کار معلمان شیوه نوینی از اعتراض و گامی به پیش درراه دادخواهی صنفی بود.

ویژگی دوم این اعتراضات حضور گسترده ی زنان معلم بود.زنان بیش از نیمی از جمعیت معلمان ایران را دارا می باشند.درنتیجه پتانسیل بالایی خواهند داشت، تا درآینده ی نه چندان دور نقش مهمتری را در راه رسیدن به خواست صنفی خود بازی کنند.

ویژگی سوم این گام بزرگ از اعتراضات، همراهی جوانان دانشجودر دانشگاه تهران، در دو تجمع جداگانه به فراخوان معلمان بود، و این همراهی و همدلی می تواند،گامی به پیش برای همبستگی اصناف وتشکیل جبهه ی صنفی در راه رسیدن به اهداف اجتماعی باشد.

ویژگی چهارم این اعتصابات هزینه پایین آن بود.سوای از دستگیری محمدرضا رمضان زاده دبیر شورای هماهنگی تاکنون خبر دستگیری هیچ فردی از معلمان معترض به گوش نرسیده.

درکل فعالیتهای صنفی وارد فاز تازه ای شده است، متاسفانه امید به اصلاح حکومت درمیان بخش بزرگی از مردم کاهش یافته ، گرانی، قانون گریزی حاکمان و چپاول بیت المال توسط بخشی از حاکمیت، زمینه ی رویگردانی مردم را بیشتر فراهم کرده است.
گرچه گوش مسئولین هرگز به حرف مردم باز نبوده است، و مسئولین به حرف مردم کوچکترین اعتنایی نکرده اند ، و این بی اعتنایی حاکمان نسبت به خواست مردم، نشان بارزی از حاکمیت دیکتاتور منشانه ی حاکمان جمهوری اسلامی است .
اما دراین مرحله از اعتصابات معلمان نیز نباید انتظار رسیدگی به خواسته های به حق خود را داشته باشند، زیرا حاکمان جمهوری اسلامی با مردم فاصله بسیاری دارند، زبان حاکمان زبان زور و قلدریست ، و زبان مردم زبان خواهش است.

خواهش در برابر زور گویان آنان را جری تر و بیشترثابت قدم می کند.

رسیدن به هرخواسته ای ، نیاز به تلاش بیشتر ،جدیت، پیگیری وهماهنکی بیشتری دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.