رفتن به محتوای اصلی

حمله مسلحانه در تهران؛ پنج متهم در ارومیه به حبس محکوم شدند
20.10.2018 - 16:55

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج زندانی سنی مذهب محبوس در بند ۱۳ زندان ارومیه موسوم به بند جوانان توسط شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به حبس محکوم شدند.

هویت این زندانیان “ابراهیم مرادی”، “محمد نیکزاد”، “احمد قنبردوست”، “محمد قنبردوست” و “قادر سلیمی” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “بازداشت این پنج نفر حدود یک هفته پس از حملات خردادماه سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی تهران بوده و طی حکم صادر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه «ابراهیم مرادی» به تحمل ۳ سال حبس، «محمد نیکزاد» به تحمل ۹ ماه حبس، «احمد قنبردوست» به تحمل ۳ سال حبس، «محمد قنبردوست» به تحمل ۴ سال حبس و «قادر سلیمی» به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده‌اند و اتهام مطروحه علیه آنها «همکاری با گروه‌های تکفیری» عنوان شده است”.

این منبع همچنین از تداوم بدرفتاری با این زندانیان علیرغم حضور در زندان خبر داد و افزود: “شب دوشنبه ۲۳ مهرماه تعدادی از زندانیان عادی شده تحت‌الامر مامورین زندان با حمایت و دستور آنان این ۵ زندانی و تعدادی دیگر از زندانیان عقیدتی این بند را مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به آسیب دیدگی شدید آنان از ناحیه سر و صورت و شکایت خانواده این زندانیان شد”.

هرانا در تاریخ ۲۳ و ۲۴ شهریورماه در دو گزارش از حمله گارد ویژه زندان ارومیه و زندانیان تحت الامر مامورین به زندانیان سیاسی و عقیدتی بند سیاسی و بند جوانان این زندان و ضرب و شتم این زندانیان خبر داده بود.

لازم به یادآوری است، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ دو حمله مسلحانه در مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی رخ داد و در این حادثه ۱۷ تن از مراجعین و نیروهای حفاظت مجلس کشته و ۵۲ نفر زخمی شدند. گروه داعش رسما مسئولیت این عملیات را پذیرفت.

در تاریخ ۱۶ تیرماه ۹۷ هشت نفر از متهمان به عضویت در گروه داعش و حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت الله خمینی اعدام شدند. این افراد در اردیبهشت‌ماه ۹۷ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام بغی و معاونت در افساد فی الارض به اعدام محکوم شده و رای این دادگاه توسط شعبه سی و نهم دیوان عالی طی دادنامه مورخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۷ تائید شده بود.

وزارت اطلاعات پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود در تاریخ ۱۹ خردادماه ۱۳۹۶، از بازداشت ۴١ نفر در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی و تهران در واکنش به حملات سال ۹۶ در تهران خبر داده بود و این درحالی است که برخی منابع داخلی بازداشت شدگان را بیش از ٧٠ نفر اعلام کرده بودند. هرانا نیز اسامی تعدادی از بازداشت شدگان که هویت آنان توسط این خبرگزاری احراز شده را منتشر کرده‌ بود.

از روند بازداشت، بازجویی، شرایط نگهداری و دسترسی متهمان به حقوق اولیه اطلاعی در دست نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.