رفتن به محتوای اصلی

انتساب نگاه نورانی به سعودی ها و نگاه تاریک به ایران
مانی از دهان سعودی ها سر در آورد
27.10.2018 - 10:25

الجبیر  ایران را به داشتن «نگاه تاریک» متهم کرد و عربستان را که این روزها متهم به کشتن و تکه‌تکه کردن یک روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکاست، به «نگاه روشن» متصف کرد.

وزیر خارجه سعودی ایران را به ترویج «تاریکی» در منطقه متهم کرد و کشورش را دارای نگاه نور و روشنی دانست و گفت «نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد».مشکلاتی که اکنون با روبه‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با رهبری خوب و نگاه منطقی، پشت سر بگذاریم همانطور که مشکلات گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم.

 «عادل الجبیر»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست امنیتی «گفت‌وگوی منامه» ایران را مثل گذشته هدف اتهامات مختلف قرار داد.

الجبیر با بیان اینکه «امروز ما در سوریه، لیبی، یمن و منطقه ساحل، تنش‌هایی داریم. همچنان در لبنان و دیگر نقاط»، حزب‌الله و انصارالله یمن را در کنار طالبان قرار داد و از آنان به نام «مشکل» و «چالش» یاد کرد.


وزیر سعودی در پایان صحبت کوتاه خود قبل از سوال به خبرنگاران و حضار که بیشتر سوالشان از پرونده قتل و تکه‌تکه شدن خاشقچی بود، گفت چالشی که اکنون با آن روبه‌روییم این است که چگونه با نیروهای تاریکی مقابله کنیم و آنان را شکست دهیم.

عادل الجبیر در پاسخ به چند سوال حضار درباره پرونده خاشقچی اعلام کرد که کشورش مشغول تحقیقات است و با طرف تُرک همکاری می‌کند. او گفت تعجب می‌کند که چرا برخی عربستان را در این خصوص متهم می‌کنند اما تحقیقات هنوز تمام نشده است.

او در خصوص روند سازش در منطقه که آن را «صلح میان فلسطین و اسرائیل» می‌خوانند گفت که «ما به روند و ابتکار عربی صلح نیاز داریم. باید به فلسطینی‌ها اجازه دهیم که در مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس شرقی کشور خود را تشکیل دهند».

الجبیر گفت، «ما در وزارت خارجه هیچ تغییری در روابط با آمریکا نمی‌بینیم. ما منافع ثابتی داریم و با کشورها و افرادی که با ما در این منافع مشترک هستند کار می‌کنیم».

در همین حال دادستانی استانبول خواهان استرداد مظنونان قتل خاشقجی از ریاض شد


 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه در سخنانی اظهار کرد که ترکیه منتظر موافقت عربستان با درخواست دادستانی استانبول مبنی بر تحویل مظنونان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به این دادستانی است.
وی افزود: دادستانی استانبول به عنوان یک طرف تحقیق که جنایت در خاک آن رخ داده همچنان با استناد به ادله و شواهد قانونی به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.
این مقام ترکیه در ادامه با تاکید بر تصمیم کشورش برای افشای ابهامات این پرونده، قتل جمال خاشقجی را یک "جنایت فجیع" توصیف کرد.
وی افزود که افکار عمومی بین‌المللی منتظر پاسخ ریاض به درخواست ترکیه است تا تحقیق و محاکمه و در نهایت عدالت اجرا شود.
ایسنا نوشت:وزارت دادگستری ترکیه جمعه درخواستی را به وزارت خارجه این کشور فرستاد تا با تماس با ریاض ۱۸ نفر از مظنونان قتل خاشقجی استرداد و در استانبول محاکمه شوند.
وزارت دادگستری ترکیه این افراد را متهم به قتل برنامه‌ ریزی شده و شکنجه کرده است.
از سوی دیگر، متخصصان شامگاه جمعه شبکه‌ فاضلاب خیابان کنسولگری عربستان در استانبول را به عنوان بخشی از تحقیقات درباره قتل خاشقجی مورد بررسی قرار دادند.
در همین راستا خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که متخصصان یک شرکت خصوصی با دستگاه‌های ویدئومتر شبکه فاظلاب خیابانی که کنسولگری عربستان در آن واقع شده را بررسی کردند.
این خبرگزاری در ادامه آورده است که شامگاه جمعه یک خودروی مجهز به سیستم تصویربرداری از شبکه‌های فاضلاب وارد خیابان کنسولگری عربستان شد و پس از بررسی‌های لازم مکان را ترک کرد.
این خبرگزاری هیچ اطلاعات دیگری درباره متخصصان و طرفی که از آن‌ها انجام این تحقیق را خواستار شده، منتشر نکرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.