رفتن به محتوای اصلی

تخلیه روستا‌های مرزی ایران و افغانستان
04.11.2018 - 11:55

فرهاد فلاحتی، عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی ایران در رابطه با مهاجرت مردم روستا‌های مرزی و مشکلات ناشی از آن گفت: جمعیت روستا‌ها و شهر‌های مرزی استان خراسان جنوبی به دلیل کمبود آب در حال مهاجرت به سمت شهر‌های بزرگ هستند. 

به گزارش خبرگزاری "خانه ملت"، وی افزود روستاهای مرزی ایران و افغانستان هر دو به دلیل شرایط نامناسب زیست محیطی، خشکسالی و کمبود آب به عنوان یک آسیب اجتماعی و رفع امنیت تلقی می‌شود و به لحاظ توسعه‌ کشور، مرزها به عنوان پوست یک کشور هستند که حفاظت از آن طبیعی است که مرز ما به دلایلی از جمعیت خالی شود باید چند برابر پول توسعه را صرف امنیت دفاعی از مرزی کنیم که فقط بیابان شده است.

فلاحتی، خالی شدن روستاهای خراسان جنوبی را تهدیدی برای امنیت شرق ایران عنوان کرده و گفت: خالی شدن روستاهای مرزی غیر منطقی بوده و هیچ کشوری به لحاظ منافع و امنیت ملی این موضوع را نمی پذیرد.

وی افزود: مهمترین مرزبان‌ها در داخل حوزه سرزمینی خود مردم و ساکنین روستاهای مرزی هستند که در آنجا به لحاظ تعلق خاطری که به ملک و سرزمینشان دارند، از موقعیتشان حفاظت می‌کنند، امنیت حاصل شده از طریق مرزبانی یک نفر از پایتخت با یک عزیز عشایری و روستانشین مرزی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و همانند همه این سال‌ها با جان و دل از سرزمینشان دفاع می‌کنند.

فلاحتی با بیان اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی روستاهای مرزی دیده نشده است، تصریح کرد: "زمانی که بازار‌های مرزی تعطیل می‌شود هم جوان ایرانی ما بیکار می‌شود هم جوان افغانی در آن طرف، این موضوع نه به نفع کشور افغانستان است نه به نفع کشور ما. ظرفیت‌های فراوانی در مرز وجود دارد همچون، پرورش شتر و استفاده از گوشت و لبنیات آن، استفاده از ظرفیت‌های عشایری در مرز و اشتغال‌زایی، روستاهای مرزی می‌توانند تولید کننده قوی برای صادرات به کشور افغانستان و کشورهای مجاور باشند که متاسفانه دیده نمی‌شوند."

 

 ØªØ®Ù„یه روستا‌های مرزی ایران و افغانستان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
خبرگزاری آناتولی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.