رفتن به محتوای اصلی

بازداشت چهار نفر در چهاردهمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه
18.11.2018 - 22:06

امروز(یکشنبه) جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه برای چهاردهمین روز مقابل فرمانداری شوش در تجمعی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. استاندار خوزستان نیز اعلام کرد امروز در جریان اعتراضات کارگری هفت‌تپه، چهار نفر از معترضان بازداشت شدند. همچنین محسنی اژه‌ای، معاون اول رییس قوه قضاییه نیز گفت که مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند. اعتراضات کارگری در مجتمع هفت تپه در حالی ادامه دارد که شب گذشته وزیر اقتصاد دستور پرداخت مطالبات مزدی کارگران هفت تپه را صادر کرده است.

برخی منابع کارگری در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از ادامه اعتراضات صنفی کارگران این مجتمع خبر می‌دهند. این کارگران که تعداد آنها تا ۷۰۰ نفر برآورد شده است، گفتند: “در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی مجتمع نیشکر هفت‌تپه مشغول کارند و از تقریبا دو هفته پیش اعتراض صنفی خود را نسبت به تاخیر در پرداخت شدن مطالبات مزدی از سر گرفته‌اند که تا امروز یکشنبه (۲۷ آبان ماه) ادامه یافته است”.

به ادعای این کارگران؛ از قرار معلوم شب گذشته (۲۶ آبان ماه) برای خاتمه اعتراض دو هفته‌ای کارگران، سیدرضی نوری (نماینده مردم شوش در مجلس) با همراهی استاندار خوزستان در دیدار با وزیر اقتصاد صورتجلسه‌ای را تنظیم کرده است که مفاد اصلی این صورتجلسه، پرداخت مطالبات مزدی کارگران هفت تپه است.

کارگران گفتند: “چندین سال است مرتبا وعده محقق شدن مطالبات‌مان را از زبان مسئولان می‌شنویم اما خبری از عملی شدن آنها نیست به همین دلیل باتوجه به تجربیات قبلی، اجتماعات صنفی خود را تا لحظه وصول مطالبات‌مان ادامه می‌دهیم”.

طبق اظهارات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه؛ اگر مطالبات مزدی عقب افتاده آنها پرداخت شود، دلیلی برای استمرار این اعتراض صنفی وجود ندارد.

آنان گفتند: “مشخص شدن وضعیت مدیریت بخش خصوصی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه از دیگر دلایل اعتراض این دوره کارگران هفت تپه است”.

لازم به اشاره است که در جریان اعتراضات امروز کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه به همراه خانواده‌هایشان، حوالی ظهر امروز (یکشنبه ۲۷ آبان ماه) چهار نفر از معترضان بازداشت شدند. گفته می‌شود سه نفر از بازداشت‌شدگان به نام‌های “اسماعیل بخشی” و “محسن آرمان” و “محمد خنیفر” هستنند و نفر چهارم یک خانم از اعضای خانواده کارگران معترض است که در اعتراضات امروز مشغول گرفتن عکس بوده است.

اما استاندار خوزستان اعلام کرد امروز در جریان اعتراضات کارگری هفت‌تپه، چهار نفر بازداشت شدند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این باره گفت: “اطلاع دارم چهار نفر بازداشت شده‎اند. بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم”.

معاون اول رییس قوه قضاییه: مدیرعامل کشت و صنعت هفته‌تپه فراری است

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: “آقای اژه‌ای (معاون اول رییس قوه قضاییه) در جلسه امروز صبح گفت که بنده فقط واقعیت‌هایی را عرض می‌کنم، زیرا بسیاری از اخبار صحت ندارد، مثلا مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند”.

سیدحسین نقوی حسینی (نماینده حوزه انتخابیه ورامین و سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی) در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که با حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای (معاون اول رییس قوه قضاییه) برگزار شد، به ذکر نقل قولی از معاون اول رییس قوه قضاییه پرداخت و گفت: “آقای اژه‌ای در این جلسه گفت که بنده فقط واقعیت‌هایی را عرض می‌کنم، زیرا بسیاری از اخبار صحت ندارد، مثلا مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند”.

وزیر اقتصاد دستور پرداخت معوقات مزدی کارگران هفت تپه را صادر کرد

به گفته نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد دستور پرداخت مطالبات معوقه مزدی کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه را صادر کرده است.

«سیدراضی نوری» در ارتباط با بررسی مشکلات کارگران هفت تپه در جلسه شب گذشته دولت افزود: “شب گذشته به همراه استاندار خوزستان با «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد و دارایی در تهران دیدار داشتیم و گزارشی از وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه به وزیر اقتصاد ارایه شد”.

وی با بیان اینکه در این جلسه چند ساعته، وزیر اقتصاد دستور پرداخت مطالبات معوقه مزدی کارگران هفت تپه را تا دو روز آینده صادر کرد، در ادامه، گفت: “درخصوص تغییر مالکیت بخش خصوصی مجتمع کشت و صنعت هفته نیز با وزیر اقتصاد بحث تبادل نظر صورت گرفت”.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، موضوع واگذاری شرکت به بخش دولتی که یکی از مطالبات کارگران است مطرح شد که طبق اصل ۱۴۴ قانون اساس امکان واگذاری این شرکت به بخش دولتی وجود ندارد.

وی افزود: “همچنین به وزیر پیشنهاد شد تا زمان ساماندهی وضعیت کارخانه، این شرکت به هیات حمایت از صنایع واگذار شود”.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری شرکت به بخش خصوصی دیگر را رد کردیم، اظهار داشت: “تمام تلاش ما این است که مطالبات کارگران پرتلاش هفت تپه در اسرع وقت پرداخت شود”.

در خاتمه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی افزود: “همچنین مقرر شد تا یارانه تولید شکر توسط هیات دولت تهیه و به حساب کارگران پرداخت شود”.

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۳ روز گذشته بدلیل پرداختن نشدن چهار ماه حقوق، با حضور در محل شرکت و فرمانداری شوش خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت تولید شکر مشغول کار هستند. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

 

Image result for ‫اعتراضات هفت تپه‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.