رفتن به محتوای اصلی

شاید ما مسئول آتش سوزی کالیفرنیا هم باشیم
پاسخ ظریف به بیانیه جدید رئیس جمهور آمریکا
21.11.2018 - 08:33
وزیر امور خارجه  با انتشار توئیتی به بیانیه جدید رئیس جمهور آمریکا و اتهام های وی علیه ایران پاسخ داد.
 ظریف در توئیتی نوشت :

آقای ترامپ به شکل عجیب و غریبی بیانیه شرم آور خود در مورد جنایات سعودی ها را با متهم کردن ایران به انواع شرارت ها آغاز می کند. شاید ما مسئول آتش سوزی کالیفرنیا هم باشیم، چرا که ما در شنکش کردن جنگل ها کمک نکردیم—دقیقا همان کاری که فنلاندی ها می کنند؟
 اشاره به گاف جدید ترامپ که گفته است نخست وزیر فنلاند به من گفت ما جنگل ها را شنکش می کنیم و کالیفرنیا به این دلیل آتش گرفت که شنکش نکرده بود. نخست وزیر فنلاند این ادعا را رد کرد و فنلاندی ها در فضای مجازی ترامپ را مسخره می کنند!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور یک بیانیه رسمی در مورد نقش سعودی در قتل خاشقجی با انتقاد شدید از سیاست های ایران در منطقه، اعلام کرده علیرغم اینکه چه شخصی دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده باشد، ایالات متحده "شریک ثابت قدم" حکومت عربستان باقی خواهد ماند.

ترامپ روز سه شنبه (۲۰ نوامبر) در ابتدای بیانیه خود با اعلام اینکه "دنیا جای بسیار خطرناکی است!" به طور نمونه، ایران را مسوول جنگ یمن، بی ثبات کردن عراق و حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دانست و ادعا کرد: "ایرانی ها همچنین بسیاری از آمریکایی ها و مردم بی گناه را در سراسر خاورمیانه کشته اند."

او مدعی شد: "ایران بزرگ ترین حامی تروریسم در دنیا محسوب می شود."

رئیس جمهوری آمریکا سپس به تمجید از عربستان سعودی پرداخت و گفت: "اگر ایرانی ها خروج از یمن را بپذیرند، عربستان سعودی با خرسندی از یمن خارج خواهد شد."

او گفت: "عربستان سعودی همچنین قبول کرده است که برای مبارزه با تروریسم اسلام افراطی میلیادرها دلار هزینه بکند."

محمد جواد ظریف در شبکه توییتر این بیانیه دونالد ترامپ را "شرم آور" توصیف کرده است. او نوشت: "آقای ترامپ به طور عجیب و غریبی اولین پاراگراف بیانیه شرم آورش درباره جنایت های سعودی را اختصاص داده به اینکه ایران را به هر تخلفی که به ذهنش رسیده است متهم بکند."

این بیانیه در حالی صادر می شود که رسانه های آمریکا جمعه گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل جمال خاشقجی را داده بود.

در پی انتشار این گزارش، فشار بر کاخ سفید برای اتخاذ اقدامی جدی علیه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور افزایش پیدا کرده است.

اما دونالد ترامپ روز سه شنبه گفت که "سازمان های اطلاعاتی آمریکا به بررسی همه اطلاعات ادامه می دهند، اما این احتمال کاملا وجود دارد که ولیعهد عربستان سعودی از این واقعه غم انگیز اطلاع داشته- شاید داشته و شاید هم نداشته است!"

او افزود: "ما شاید هرگز به همه واقعیت های مرتبط با قتل آقای جمال خاشقجی دست پیدا نکنیم. در هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی است. آنها در مبارزه مهم ما با ایران یک متحد عالی بوده اند."

رئیس جمهوری آمریکا گفت: "ایالات متحده قصد دارد که یک شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا از تامین منافع کشورمان، اسرائیل و سایر شرکای ما در منطقه اطمینان حاصل کنیم."

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.