رفتن به محتوای اصلی

حکم شلاق یک زن و مرد در دیوان عالی کشور تأیید شد
29.11.2018 - 20:34

حکم ۹۹ ضربه شلاق مرد و زنی که متهم به داشتن “رابطه خارج از ازدواج” بودند در دیوان عالی کشور تأیید شد. بدین ترتیب حکم دو متهم به زودی اجرا می‌شود. متهمان در تمامی جلسات دادگاه اتهام خود را انکار کرده‌ بودند. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

اوایل سال جاری مردی جوانی به نام آرش با مراجعه به اداره پلیس از همسرش به نام مهسا به اتهام رابطه با مرد غریبه شکایت کرد و گفت: “مدتی بود به رفتار‌های همسرم مشکوک بودم تا اینکه روزی تلفن همراهش را دیدم و متوجه شدم با مرد جوانی به نام نیما رابطه دارد”.

شاکی در ادامه گفت: “بیشتر از یکسال از عقد ما نمی‌گذرد که همسرم به من خیانت کرده و از او انتظار نداشتم با من چنین رفتاری کند. از آن دو نفر شکایت دارم”.

با طرح این شکایت، زن و مرد جوان بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. در بازجویی‌ها زن جوان اتهام را انکار کرد و گفت: “همسرش اشتباه می‌کند”.

آن زن ادامه داد: “در این یکسال زندگی خوبی داشتیم و من با شوهرم خوشبختم، اما نمی‌دانم چرا او به من مشکوک شده است. من نیما را قبل از ازدواج می‌شناختم و بعد از ازدواج دیگر با او رابطه نداشتم”.

در ادامه مرد جوان هم اتهام انتسابی را انکار کرد.

در حالی که دو متهم اتهام خود را انکار می‌کردند بازپرس پرونده با توجه به مدارک و شواهد کیفرخواست آن‌ها را به اتهام “رابطه نامشروع” صادر کرد و پرونده را برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاد.

بر اساس این گزارش در اولین جلسه تحقیقات که در دادگاه تشکیل و مشخص شد آن‌ها از سال‌ها قبل با هم ارتباط داشتند، اما خانواده مخالف ازدواج آن دو بودند که آرش از او خواستگاری می‌کند و با هم ازدواج می‌کنند.

مرد جوان نیز در تحقیقات گفت: “به مهسا علاقه داشتم، اما به‌خاطر مشکلاتی که داشتیم او گفت که بی‌فایده هست و نمی‌توانیم با هم ازدواج کنیم. از طرفی اصرار من هم بی‌فایده بود تا اینکه با آرش ازدواج کرد”.

متهم ادامه داد: “در مدت آشنایی‌مان چیزی برای مهسا کم نگذاشتم و خواستم صبر کند تا بقیه مشکلات تمام شود ولی قبول نکرد و ازدواج کرد. سعی کردیم بعد از آن همدیگر را فراموش کنیم، اما نشد و مهسا می‌گفت که نمی‌تواند مرا فراموش کند و به همین خاطر چندباری با هم ارتباط تلفنی برقرار کردیم”.

مرد جوان در آخر گفت: “بعد‌ها فهمیدم او با اصرار برادرش با آرش ازدواج کرده و با میل خودش نبوده است. مهسا و آرش عقد کرده بودند این شد که به او گفتم اگر آرش را دوست نداری بهتر است در همین دوره عقد، طلاق بگیری که او هم قبول نکرد. باور کنید ارتباط ما در حد تماس تلفنی بوده و حتی در این مدت همدیگر را ندیدیم. هدفم این بود اگر مهسا مطمئن به ازدواجش نیست خودش و آرش را بدبخت نکند. ولی آرش به چشم یک رقیب عشقی به من‌نگاه می‌کند و کینه دارد”.

زن و مرد جوان بار دیگر ارتباط خارج از ازدواج را انکار کردند، اما بر اساس این گزارش مدارک در پرونده نشان می‌داد آن‌ها بار‌ها با هم بیرون رفته و عکس‌های یادگاری هم داشته‌اند.

بدین ترتیب بعد از تحقیقات در دادگاه دو متهم در اولین جلسه رسیدگی به پرونده محاکمه شدند.

در آن جلسه شاکی بار دیگر شکایت خود را مطرح کرد و گفت: “به‌خاطر این موضوع ضربه روحی و روانی زیادی دیده است به همین دلیل برای آن‌ها درخواست مجازات کرد و حاضر به گذشت نیست”.

در ادامه متهمان در جایگاه حاضر شدند و بار دیگر اتهام را انکار کردند و گفتند عکس‌ها و متن پیامک‌ها مربوط به قبل از ازدواج مهسا بوده است.

در پایان هیئت قضایی دو متهم را در ارتکاب عمل ارتباط خارج از ازدواج مجرم تشخیص داده و به ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرد.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و از سوی شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور نیز مورد تأیید قرار گرفت.

لازم به ذکر است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

 

Image result for ‫شلاق‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.