رفتن به محتوای اصلی

قتل یک زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با تزریق اجباری
03.12.2018 - 22:57

یک زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان رجایی شهر کرج شنبه شب توسط افراد ناشناسی با تزریق مستقیم یک ماده نامعلوم به قتل رسید. درگیری بین زندانیان در زندان رجایی شهر کرج که در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به محل نگهداری محکومان جرایم خشن تعلق دارد، به دلیل جابجایی زندانیان اندرزگاه‌های مختلف توسط مسئولین زندان به امری رایج تبدیل شده است. پیشتر مدیرکل زندان های استان تهران وقوع قتل در این محل را امری “طبیعی” دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، شب شنبه ۱۰ آذرماه ۹۷، یک زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان رجایی شهر کرج توسط افراد ناشناسی با تزریق مستقیم ماده‌ای ناشناخته به قتل رسید.

هویت این زندانی “یونس یوسفی، متهم به قتل و محبوس در سالن ۳۰ اندرزگاه ۱۰ زندان رجایی شهر کرج” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “یونس یوسفی که از سال ۸۳ به اتهام قتل در حال تحمل حبس بود حدود ۴ ماه پیش به اعدام محکوم شد و شب شنبه توسط افراد ناشناسی در اندرزگاه ۱۰ زندان رجایی شهر کرج با تزریق اجباری مستقیم ماده‌ای در بدنش به قتل رسید”.

هرچند از هویت عوامل قتل این زندانی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست با این حال درگیری بین زندانیان در زندان رجایی شهر کرج که در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به محل نگهداری محکومان جرایم خشن تعلق دارد، به دلیل جابجایی زندانیان اندرزگاه‌های مختلف توسط مسئولین زندان به امری رایج تبدیل شده است.

پیشتر یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: “غلامرضا ضیایی رئیس زندان و مدیر داخلی زندان و ولی علیمحمدی با علم به اینکه جابجایی زندانیان باعث بروز درگیری در زندان می‌شود، اقدام به این قبیل جابجایی‌ها می‌کنند”.

در کنار رقابت باندهای قانون شکن، به کارگیری محکومان “جرایم خشن” توسط نهادهای امنیتی دلیل دیگری بر چند دستگی بین گروه “خلافکاران شناخته شده” محسوب می‌شود. قتل وحید مرادی از محکومان شناخته شده جرایم خشن در تهران در تاریخ ۱۱ تیرماه امسال، نمونه بارزی از قتل‌های حاصل از درگیری‌های مرتبط با شبکه‌سازی این نیروها است.

پیشتر مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران با اعلام اینکه عمده زندانیان رجایی شهر محکوم به اعدام هستند، گفته بود: «طبیعی است که اتفاقاتی نظیر قتل در این زندان رخ دهد.»

هرانا بارها طی گزارشاتی به مسئله مافیای مواد مخدر، تجارت جنسی، وجود گسترده سلاح های سرد، قتل های سازمان یافته از جمله وجود محلی به نام “رینگ خونین” در زندان رجایی شهر کرج پرداخته بود.

زندان رجایی شهر کرج را باید از مخوف‌ترین زندان‌های ایران دانست، این زندان که در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به عنوان محل نگهداری محکومان جرایم خشن شناخته می‌شود سال‌هاست به عنوان محل تبعید زندانیان سیاسی و غیر سیاسی توسط نهادهای امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی سال‌های اخیر گزارشات متعددی از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر در خصوص رفتارهای سلیقه‌ای و نقض قوانین از سوی مسئولان این زندان از جمله مشارکت در جرایم سازمان یافته، قاچاق، مشارکت در قتل‌های برنامه‌ریزی شده، همکاری با مافیای زندان یا انجام اوامر غیرقانونی نهادهای امنیتی منتشر شده است.

هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی چهره‌های اصلی نقض حقوق بشر در این زندان که ده‌ها گزارش ثبت شده حکایت از سابقه‌دار بودن و دارای برنامه بودن اعمال آنان به خصوص در رابطه با نقض حقوق بشر در این محل دارد پرداخته بود.

 

Image result for ‫قتل با تزریق‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.