رفتن به محتوای اصلی

سالانه ۴ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور ثبت می‌شود
04.12.2018 - 23:58

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سینا کلهر عصر دوشنبه در نشست بررسی «ابعاد فقهی و حقوقی طرح تحدید یا سن ازدواج» در دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: “در گروه سنی زیر ۱۴ سال تاکنون در بین ۴۰۰۰ ازدواج ۱۰۰۰ مورد طلاق گزارش شده است. بیشترین مورد طلاق برای گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است”.

وی با بیان اینکه بنیاد زندگی مشترک تفاهم است و بیشترین دلیل طلاق علاقه افراد بدون فکر و سازش با یکدیگر است، افزود: “در سن پایین فرصت سازش و تفاهم وجود دارد بنابراین ایده سازش تحقق پیدا می کند”.

مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، گفت: “براین اساس دختران قبل از سن ۱۳ و پسر قبل از ۱۵ سال با اذن والدین حق ازدواج دارد”.

وی در ادامه با اشاره به طرح تحدید اظهار کرد: “این طرح در کمیسیون زنان مجلس مطرح و در آذرماه ۹۵ کمیسیونی در خصوص افزایش سن ازدواج تشکیل شد که شرط ازدواج با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه جایز است”.

کلهر با ادعای اینکه سن اساسا معیار غلطی بوده و شرایط حائز اهمیت است، مدعی شد: “مناسب ترین سن ازدواج از نگاه عموم جامعه ۱۵ تا ۱۹ سال است”.

وی این توضیح را نیز داد که هدف اصلی اصلاح قانون مدنی ماده ۱۰۴۱ و طرح تحدید ، گروه سنی ۱۳ تا ۱۶ سال است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس در رابطه با خصوصیات مثبت ازدواج در این سنین گفت: “در موضوع محرومیت از تحصیل نقش ازدواج کمتر از یک درصد بوده و مهمترین عامل فقدان امکانات آموزشی است”.

وی با اشاره به اینکه میزان نارضایتی جنسی در این گروه برخلاف باور عموم کمتر از سایر گروه های سنی است، ادامه داد: “میزان مرگ و میر بر اثر زایمان در این گروه کاهش یافته و در حد صفر است”.

کلهر همچنین اظهار کرد: “این گروه سنی دارای کمترین خشونت در روابط زناشویی و توانمند در اداره زندگی است”.

کلهر تصریح کرد: “باید شرایط برای ازدواج آسان شود. اما این طرح موجب سختی ازدواج و کاهش جمعیت می شود”.

ازدواج کودکان یا کودک‌همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی‌ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.