رفتن به محتوای اصلی

بازداشت یک نوکیش مسیحی در کرج
12.12.2018 - 21:31

روز جمعه نهم آذرماه، جمشید درخشان نوکیش مسیحی ساکن کرج، توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از نزدیک به دو هفته امروز چهارشنبه، طی تماسی کوتاه به خانواده خود اعلام کرد که به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، در هفته‎های گذشته با نزدیک شدن به ایام کریسمس فشار بر مسیحیان از سوی نهادهای امنیتی افزایش پیدا کرده و احتمال می‌رود تعدادی از شهروندان مسیحی در چند شهر ایران بازداشت و یا توسط نیروهای امنیتی احضار شده باشند.

بر اساس این گزارش پس از گذشت دو هفته بی‎خبری از وضعیت نوکیش مسیحی «جمشید درخشان» منابع آگاه گزارش می‎دهند وی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.

این منبع آگاه همچنین گفته است امروز چهارشنبه ۲۱ آذرماه پس از نزدیک به دوهفته به وی اجازه داده شد تا طی مکالمه‌ای کوتاه با خانواده خود تماس داشته باشد.

این نوکیش مسیحی به همراه خانواده خود در کرج ساکن است.

در ادامه این گزارش آمده است که وی جمعه نهم آذر۱۳۹۷ (۳۰ نوامبر۲۰۱۸) به همراه یکی از دوستانش برای شرکت در مراسم کلیسای خانگی عازم شهر هشتگرد بود اما دیگر به منزل بازنگشت و از حال او هیچ خبری در دست نبود.

پیگیری‎های خانواده این نوکیش مسیحی بی‌نتیجه و هیچ سازمانی پاسخگو نبود. «جمشید درخشان» ۶۴ ساله و حدود ۳۰ سال پیش به مسیحیت گرویده است. نامبرده از بیماری معده رنج می‎برد و نزدیکان وی نگران وضعیت او هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اواخر آبان‌ماه سال جاری در قطعنامه‎ای به افزایش شمار اعدام‌ها و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، نقض حق آزادی بیان و نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، سرکوب معترضان و روزنامه‎نگاران، شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها، بازداشت و محکومیت دوتابعیتی‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق زنان در ایران اشاره کرده و نوشته وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم‌تر شده است. این در حالیست که حسن روحانی ادعا کرده بود قصد دارد وضعیت اقلیت‌های دینی و قومی در ایران را بهبود بخشد.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به‌عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

اصل بیست و ششم قانون اساسی به صراحت بر آزادی فعالیت اقلیت‌های دینی تاکید شده و در این اصل آمده است: “احزاب، جمعیت‌‏ها، انجمن‌‏های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.

این در حالی است که حسن روحانی در شعارهای خود، پیش از روی کار آمدن دولت و پس از تشکیل دولت بارها بر رعایت حقوق شهروندی تاکید داشته و در همین راستا منشوری نیز تحت عنوان “منشور حقوق شهروندی” منتشر کرده است، اما با این حال این شعارها تاکنون تنها در حد شعار مانده است!

در ماده‌ی ۹۹ این منشور نیز آمده است: “شهروندان حق دارند از امکانات لازم برای مشارکت در حیات فرهنگی خود و همراهی با دیگر شهروندان ازجمله در تأسیس تشکل‌ها، انجمن‌ها، برپایی آیین‌های دینی و قومی و آداب و رسوم فرهنگی با رعایت قوانین برخوردار باشند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.