رفتن به محتوای اصلی

کانال مالی سوئیس با ایران
همکاری مصرانه سوئیسی‌ها و آمریکایی‌ها برای پیشبرد این کانال
21.12.2018 - 13:08

 

: سوئیس به‌زودی کانال ارتباط مالی با ایران برای مبادله اقلام بشردوستانه را راه‌اندازی می‌کند. گروهی از بشر‌دوستان شهر «برن» مذاکرات دوطرفه با مقامات ایرانی و دیپلمات‌های ایالات‌متحده برای آغاز به‌کار دروازه پرداخت را برعهده دارند. هدف از ایجاد این کانال، تسهیل تجارت اقلام دارویی، کشاورزی، لوازم پزشکی و مواد غذایی است. جنبه جالب گزارش فایننشال‌تایمز، واکنش وزارت کشور آمریکا نسبت به برقراری سازوکار مالی سوئیس است. مقامات واشنگتن مدعی شده‌اند ایجاد موانع در مسیر تجارت غذا و دارو مغایر سیاست‌های آمریکا است.

کانال مالی سوئیس با ایران

سوئیس در آستانه پرده‌برداری از کانال مبادلاتی پیشرفته‌ای است که به‌وسیله آن، شرکت‌ها می‌توانند با انتخاب از ویترین معینی که با اقلام دارویی، لوازم پزشکی و خوراکی‌ها چیده شده است به تجارت با ایران مشغول شوند. محتمل است که برقراری این مکانیزم، تبدیل به اولین موردی شود که پس از اعمال مجدد تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران با معافیت از سوی کاخ سفید همراه شده است. برنامه گروه فعال همنوع‌دوستان شهر «برن» سوئیس، مذاکرات دوطرفه با مقامات ایرانی و دیپلمات‌های ایالات متحده است. مقامات اتحادیه اروپا نیز از برقراری این مکانیزم خشنود خواهند بود؛ چراکه آزمایش موفق نسخه کوچک سازوکار بزرگ، نشانه مثبتی است از احتمال برقراری سازوکار کلی ناحیه یورو برای تجارت با ایران و عبور سلامت نسخه سوئیسی از فیلترها و موانع، شانس راه‌اندازی مکانیزم بزرگ‌تر را نیز به‌شدت افزایش می‌دهد و تحقق فرضی این رویداد جایگاه اتحادیه اروپا را در میان سران سیاسی و اقتصادی دنیا مستحکم خواهد کرد. اقدامات ویژه اروپا زمانی که توافق هسته‌ای میان‌قاره‌ای با اصرار دونالد ترامپ و خروج این کشور همراه شد، به‌شدت افزایش یافت.

همانطور که همکاری مصرانه سوئیسی‌ها و آمریکایی‌ها برای پیشبرد این نسخه کوچک یا «کانال تجارت سلامت» با موفقیت ادامه داشته؛ برخی از مقامات دولتی آمریکا از اتحادیه اروپا درخواست جدی برای همکاری با آمریکا درخصوص تمامی تحریم‌های مالی و نفتی ارائه داده‌اند. وزارت‌ اقتصاد سوئیس در گفت‌وگوی خود با فایننشال‌تایمز اظهار کرده است که با «کوشش» برای تاسیس هرچه زودتر این کانال پرداخت بشردوستانه تلاش کرده‌ایم و به‌زودی این درگاه پرداخت برای مردم ایران آماده خواهد شد؛ البته وی تاریخ دقیقی از راه‌اندازی این شبکه پولی بروز نداد. دلیل مشخص نبودن زمان راه‌اندازی ازسوی مقامات سوئیسی به ناتمام ماندن مذاکره با مقامات دو کشور و همچنین بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی مربوط است.

وزارت کشور آمریکا نسبت به برقراری سازوکار مالی مدنظر سوئیس اظهار کرد: ما اهمیت این فعالیت را تا زمانی که به مردم ایرانکمک کند، درک خواهیم کرد. ایالات‌متحده هیچ‌گاه این نوع از تجارت (اقلام غذایی و دارویی) را مورد هدف سیاسی خود قرار نداده و نخواهد داد. کاخ سفید همچنین به برخی از تجار آمریکایی مجوز فروش کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، دارو و لوازم پزشکی به تجار ایرانی اعطا کرده است. البته برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در مسائل ایران، ماه گذشته ضمن هشدار در خصوص الزامات برقراری این کانال مالی، «ساخت یک مکانیزم کاملا شفاف» در راستای تسهیل واردات انسان‌دوستانه و جلوگیری از دخالت عناصر پشت‌پرده را برای دریافت مجوز از واشنگتن الزامی عنوان کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
دنیای اقتصاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.