رفتن به محتوای اصلی

رضا پهلوی و تهدیدی به نام اصلاح طلب
29.12.2018 - 21:19

رضا پهلوی در اظهارات اخیر خود در اندیشکده واشنگتن در پاسخ به پرسش «دولت ترامپ برای حمایت از به‌اصطلاح جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران، چه سیاستی باید در پیش گیرد؟» پاسخ داد:«پیام‌رسانی و برقراری ارتباط بین مردم ایران و ارتباط مردم ایران با جهان خارج، اهمیت کلیدی دارد. یکی از سودمندترین راه‌ها، قطعا این است که به رسانه‌هایی که از خارج برای ایرانیان برنامه پخش می‌کنند، بگویند سوگند بقراط بخورید. یعنی آسیب نرسانند. این رسانه‌ها با پول مالیات مردم آمریکا و بریتانیا تامین می‌شوند، اما عوامل اصلاح‌طلبان به‌شدت در آنها نفوذ کرده‌اند و از رژیم حمایت می‌کنند. این وضعیتی است که با سیاست‌گذاری، به‌سرعت قابل تغییر است.»

اظهارات صریح رضا پهلوی مبنی بر نفوذ اصلاح طلبان نشان از مانع بودن این جریان در پیشبرد اهداف رضا پهلوی تلقی کرد.

در خواست رضا پهلوی از ترامپ مبنی بر حمایت رسانه های آمریکایی و بریتانیایی با اتهام نفوذ اصلاح طلبان با واکنش BBC و کارمندانش همراه شد.

بی بی سی در واکنش به اظهارات رضا پهلوی مطرح کرده است که" رضا پهلوی در سخنرانی اخیر خود گفته رسانه‌هایی که در خارج برای ایران برنامه پخش می‌کنند،  باید خودشان را اصلاح کنند. چرا او این رسانه‌ها را صدای حکومت می‌خواند؟"

 این شبکه با نریمان مصطفوی، عضو پيشين دفتر تحكيم وحدت و امیرحسین اعتمادی، عضو شبکه فرشگرد، گروه حامی رضا پهلوی به گفت و گو پرداخت.

 در این رابطه مجری از امیر حسین اعتمادی می پرسد:" اصلاح طلب به معنای کلش کسانی که معتقد به تغییر تدریجی حکومت هستند آیا در آینده ای که شما متصور هستید در ایران تحت حکومت انتقالی رضا پهلوی جایی دارند؟" اعتمادی پاسخی غیر مرتبط می دهد و مجری بی بی سی دوباره به شکل دیگر از او می پرسد:" دارایی های که آقای رضا پهلوی معتقد است باید ضبط و به اپوزیسیون دمکراتیک داده شود سازوکارش چیست؟ صحبت شما این است که دارایی ها رو به شما بدهند و اگر اینچنین است چه کسی تعیین می کند که شما مستحق این هستید؟دوم اینکه این پول رو می خواهید چگونه خرج کنید؟"

 اعتمادی پاسخ داد:" شما تحرف نکنید سخنان رو... شما می خواهید صدای اون کارگر اهواز شنیده نشود."

کسری ناجی مجری بی بی سی در ادامه از نریمان مصطفوی می پرسد:" اصلاح طلب به معنای کلی اش کسانی که معتقد به تغییر تدریجی حکومت هستند آیا جایی در آینده ای که رضا پهلوی ترسیم می کند دارند؟شما احساس اعتماد می کنید؟"

 مصطفوی در پاسخ به پرسش می گوید:" اینکه اصلاح طلبان و اصولگراها باید از یک رسانه ی خاص کنار گذاشته شوند خیلی خیلی زشت است خاصه از کسی که قرار است در فردای «خیالین» براندازی، آینده ی روشنی را به ارمغان بیاورد."

 

در ادامه همین واکنش ها مهدی مهدوی آزاد در برنامه خبری  BBCدر زمینه فعالیت های فرشگرد می گوید:" جنبش سبز سال 88 شامل افراد نخبه و دانشجوهای کشور بوده ، اعتراض های الان از طبقه ضعیف و عصیانگر کشور است".

 

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="fa"><p lang="fa" dir="rtl">رضا پهلوی در سخنرانی اخیر خود گفته رسانه‌هایی که در خارج برای ایران برنامه پخش می‌کنند،  باید خودشان را اصلاح کنند. چرا او این رسانه‌ها را صدای حکومت می‌خواند؟  <br><br>گفت‌وگو با نریمان مصطفوی، عضو پيشين دفتر تحكيم وحدت و امیرحسین اعتمادی، عضو شبکه فرشگرد، گروه حامی رضا پهلوی - 2 <a href="https://t.co/ax0YXGOdr6">pic.twitter.com/ax0YXGOdr6</a></p>&mdash; BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) <a href="https://twitter.com/bbcpersian/status/10743872389…">۲۵ آذر ۱۳۹۷</a></blockquote>

<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

 

 

این کشمکش و مواضع و از طرفی نوع مواجه اعضای شبکه فرشگرد با اعضای بی بی سی که با هشتک "آیت الله بی بی سی" همراه شده است به اعتقاد برخی از کارشناسان احتمال سرمایه گذاری سرویس های خارجی روی اصلاح طلبان به عنوان یک سناریوی فرضی برای آینده ایران می تواند مطرح باشد.

این سطح از اختلافات در چیست پرسشی است که پاسخ آن را می توان در دعوای تصاحب قدرت در آینده براندازی ایران دید و مهمترین علت و علل این اختلافات را می توان در نوع سرنگونی تحلیل کرد دو نگاهی که یکی سرنگونی را ضربتی و ضرب الاجلی می خواهد و نگاهی که سرنگونی را به صورت تدریجی می خواهد.

اما فارق از این تحلیل ها با توجه به ضرورت داشتن رسانه در پیشبرد برنامه ها و تاکید شاهزاده بر اهمیت این ابزار چرا به فکر رسانه ای مستقل برای خود نیست؟

 در این رابطه کیانوش توکلی مدیر مسئول ایران گلوبال پیشنهاد مناسبی را برای شاهزاده مطرح می کند: "شاهزاده رضا پهلوی شما احتیاج دارید به یک رسانه اختصاصی برای خودتان و هوادراتان فرشگردی ها که کم هم نیستند از این ها حق عضویت بگیرید یک شماره حساب تعیین کنید و اعلام کنید پول کمک کنند حالا اگر توانستید از دولت آمریکا یا سازمان های دفاع از حقوق بشر و دمکراسی و ... کمک بگیرید از بین هواداران خبرنگارها ،محققین، مترجمین و گویندگان تشکیل بدهید."

توکلی در پایان می گوید: "از اینکه یک رسانه بخش رادیو  بی بی سی که پولش را از مالیات دهندگان می گیرد بیاید سخنگوی ما براندازان جمهوری اسلامی ایران شود واقعا خنده دار نیست."

https://youtu.be/PhtIurzcRwI

      شاهزاده رضا پهلوی بیش از این هم به رسانه های لس آنجلس حمله کرده است این مسئله ضروت دارد که اگر ایشان در میان ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است با راه اندازی رسانه تلویزیون و... مواضع خود را بدون واسطه و متهم کردن رسانه های دیگر به مخاطبین انتقال دهد.

 

نیما رامین

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.