رفتن به محتوای اصلی

۴٩ هزار کودک بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد
15.01.2019 - 22:09

احمد میدری در نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی که انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار کرد با بیان اینکه برای کاهش مشکلات کودکان بدون شناسنامه به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم، گفت: یکی از بدترین انواع فقر، فقر حقوقی و هویتی است. به عبارت دیگر منظور کودکانی است که قانون آنان را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن شناسنامه، کودک را از حقوق اولیه‌اش مانند حق درمان، تحصیل و ... محروم می‌کند، اظهار کرد:ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی از جمله اصلیترین دلایلی است که برخی از کودکان فاقد شناسنامه هستند.

میدری در ادامه مساله زنان و کودکان را به هم پیوسته دانست و گفت: یکی از دلایل نداشتن شناسنامه در کودکان مشکل تابعیت است. در تلاش هستیم تا مشکل تابعیت از زن به کودک را برطرف کنیم و کودک بدون هویت و شناسنامه نداشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مدنی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ هزار و ۶۰ کودک فاقد شناسنامه هستند. همچنین به شکل پراکنده گفته شده حدود ۱۵۰ هزار تا یک میلیون کودک در کشورمان فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند.

میدری با اشاره به طرح وزارت رفاه برای شناسایی این کودکان گفت: دریک طرح با تنظیم پرسشنامه‌هایی از مردم خواستیم تا در صورت نداشتن شناسنامه، این موضوع را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند. براین اساس ۴۹ هزار و ۶۰کودک در کشور بدون شناسنامه شناسایی شدند. همچنین در این خصوص پرسشنامه‌هایی را تنظیم کردیم و در استان‌های مختلف در میان زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده بودند، توزیع کردیم.

معاون رفاه وزارت رفاه با اشاره به اینکه بسیاری از این ازدواج‌ها پایدار بودند، توضیح داد: زنان ایرانی الزاما از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نمی‌کنند. در این تحقیق مشخص شد همسران عده‌ای از آنان تحصیلکرده هستند، زندگی خوبی دارند و در این بین عده‌ای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی داده‌اند.

میدری با بیان اینکه تلاش‌های آنان برای انتقال تابعیت از مادر به کودک تا حدودی نتیجه داده است، اظهار کرد: آبان ماه امسالدولت انتقال تابعیت از مادر به کودک را پذیرفت. نیم دیگر مسیر نیز مربوط به زمانی است که این طرح در مجلس پذیرفته شود.

 

 ۴٩ هزار کودک بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
افکارنیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.