رفتن به محتوای اصلی

صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم در شیراز
20.01.2019 - 23:29

رئیس شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ شیراز از صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم خبر داد و گفت که متهم به ارائه خدمات حمایتی به کودکان خیابانی تحت نظارت بهزیستی به مدت ۶ ماه محکوم شد.

متهم جوان این پرونده پس از نزاع و ایراد ضرب و جرح صندوق دار یک رستوران از سوی دادگاه به ۲ سال حبس محکوم گردید که دادگاه با توجه به گذشت شاکی و جوانی متهم با استناد به قوانین موضوعه ضمن اقدام به صدور قرار تعلیق اجرای مجازات، متهم را به مدت ۶ ماه مکلف به ارائه خدمات در امور مربوط به ساماندهی، حمایت و نگهداری کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان کرد.

قاضی نادر، رئیس شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ شیراز با اشاره به اینکه مجازات جایگزین حبس، روش جدید تنبیهی در مورد جرایمی است که تبعات اجتماعی خفیف تری دارند گفت: “قانونگذار د‌ر مورد محاکمات کیفری، از جایگزین‌هایی مانند‌ قضازد‌ایی و ارجاع امر به رسید‌گی‌های اد‌اری و برای محاکمات رسمی دادگاه‌ها، جایگزین‌هایی مانند‌ تعویق محاکمه و صدور حکم پیش بینی کرده است و در صورت قطعی شدن محکومیت شخص در مقام اجرای مجازات زمینه استفاده  از نهادهای تعلیق اجرای مجازات، مجازات‌های جایگزین حبس مانند‌ خد‌مات عمومی رایگان و…، کیفر نظارت الکترونیکی و نظام نیمه آزادی را فراهم کرده است”.

همچنین مطابق قانون در صورت ارتکاب یکی از جرائم عمدی مستوجب حد، اعدام، دیه و یا تعزیر درجه ۷، تعلیق محکومیت جایگزین حبس بی اثر شده و علاوه بر اجرای حکم حبس تعلیقی، محکومیت جرم جدید نیز اجرا خواهد شد”.

گفتنی است با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است.

بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.