رفتن به محتوای اصلی

واشنگتن نسبت به دور زدن تحریم هایش علیه تهران به اروپا هشدار داد
29.01.2019 - 16:06

 

دولت ایالات متحد آمریکا تلاش های کشورهای اروپایی را برای به کارگیری یک شبکۀ مالی ویژه به منظور تسهیل مبادلات تجاری با ایران از نزدیک دنبال می کند. فدریکا موگرینی، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، گفته است که مقدمات و تدارکات این سامانۀ جایگزین مالی به مرحلۀ پیشرفته ای رسیده است. مقامات اتحادیۀ اروپا ابراز امیدواری کرده اند که این سازوکار به زودی به اجرا گذاشته شود.

این سازوکار مالی که نوعی مبادلۀ پایاپای نفت ایران در ازای کالاهای مورد نیاز این کشور است ابداع اتحادیۀ اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. اروپا در نظر دارد که این سازوکار را در مورد کشورهای دیگری که قصد دارند تحریم های آمریکا را علیه ایران نادیده بگیرند به اجرا بگذارد.

در واکنش، یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته است که این کشور مجازات های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تماماً به کار خواهد گرفت و افراد و نهادهایی که آنها را نادیده بگیرند یا نقض کنند بازخواست خواهند شد.

دولت آمریکا از بکارگیری سامانۀ ویژه مالی اروپا برای دور زدن تحریم های واشنگتن علیه تهران نگران است و می گوید که این سامانه می تواند در درازمدت به رقیب جدی "سوئیفت" به عنوان نخستین نهاد جهانی اطلاعات مالی و تراکنش های بانکی بدل شده و حتا به مرور جای آن را بگیرد. دولت آمریکا همچنین نگران است که دیگر کشورها بکوشند تراکنش های مالی خود را از طریق همین سامانه انجام بدهند.

 سناتور جمهوریخواه آمریکا، مارک روبیو، گفته است که این کشور باید با هر تلاشی برای ایجاد کانال های مالی جایگزین مقابله کند، به ویژه اگر این کانال های جایگزین به جمهوری اسلامی ایران امکان بدهند که فشارها و تحریم های آمریکا را دور بزنند. تام کاتان، یک سناتور دیگر جمهوری خواه، در اظهاراتی مشابه گفته است که دولت های اروپایی باید میان همکاری اقتصادی با آمریکا و همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران یکی را انتخاب کنند.

در تهران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ حکومت اسلامی ایران، نسبت به اجرای سامانۀ ویژۀ مالی اروپا ابراز تردید کرد و گفت : در ماه های گذشته قول های بسیاری دربارۀ این سازوکار از سوی کشورهای اروپایی شنیدیم و اکنون نیز منتظر می مانیم تا اروپا رسماً تدابیر ویژه خود را اعلام کند.

 

 

media

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.