رفتن به محتوای اصلی

دفاع مرکل از اسرائیل مقابل ایران
29.01.2019 - 16:10

 

صدراعظم آلمان در گفتگوی خود با رادیو اسرائیل تاکید کرد که از نظر او «برای اسرائیل مهم است که بتواند از منافع امنیتی خود دفاع کند و موقعیت کنونی در سوریه، طبیعتاً وضعیتی است که برای اسرائیل تهدیدآمیز محسوب می‌شود».

آنگلا مرکل گفت «ایران دارای سیاست‌هائی است که اسرائیل را تهدید می‌کند» و افزود وی «در بارۀ نزدیک شدن نیروهای ایرانی به بلندی‌های جولان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه» گفتگو کرده است.

سخنان آنگلا مرکل در واقع تائیدی بر حملات مستمر و پی در پی اسرائیل بر مواضع نیروهای سپاه پاسداران و شبه نظامیان تحت نظر و حمایت ایران است. هواپیماهای اسرائیلی در آخرین موج حملات خود، یک هفته پیش در پاسخ به پرتاب یک موشک زمین به زمین بسوی این کشور، مواضع متعدد متعلق به نیروهای ایران و وابستگان آن و بویژه انبارهای مهمات آنان را در حاشیۀ فرودگاه دمشق بمباران کردند.

اسرائیل، بگفتۀ مقامات این کشور، این حملات را برای جلوگیری از حضور گسترده و یا دائم ایران در سوریه انجام می‌دهد. اسرائیل که تا هفتۀ گذشته در بارۀ عملیات نظامی خود در سوریه اطلاعاتی منتشر نمی‌کرد، این بار مسئولیت حملات هواپیماهای خود در این کشور را بر عهده گرفت.

 نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، همان هنگام به ایران و سوریه هشدار داد که کشور او هیچ «اقدام تهاجمی» علیۀ خاک خود را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

به نوشتۀ مطبوعات اسرائیلی، این کشور در گذشته همواره عملیات خود در سوریه را با روسیه هماهنگ کرده است. بر همین اساس، بدنبال سرد شدن اندک مناسبات در این زمینه که در پی سرنگون شدن یک هواپیمای روسی بر فراز سوریه در سپتامبر گذشته رخ داد، از آغاز سال جاری میلادی، نشانه‌های از سرگیری گرم روابط به چشم می‌خورد.

همزمان با این حملات، در ایران نیز بسیاری در بارۀ سیاست دوگانه روسیه در قبال ایران ابراز نگرانی کرده و از اینکه در زمان حملۀ هواپیماهای اسرائیلی، دفاع ضدهوائی روسیه اقدامی انجام نداده است، ابراز ناخرسندی می‌کنند.

 

media

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.