رفتن به محتوای اصلی

چرا شهرام همایون به رنگ فیروزه ای درآمد؟!
05.02.2019 - 19:57

شهرام همایون بارها از طرفدارانش انتقاد کرده و گفته است آنها اهل خرج کردن در راه مبارزه نیستند! اغلب طرفداران ماهستیم به گفته ی وی اهل پیک نیک و خوشگذرانی هستند و به وقت مبارزه فقط روی آنتن می آیند و سه چهار تا شعار می دهند و تمام! او اما بیست سال است از فروش اجناس به همین دست از مخاطبانش تلویزیون کانال یک را اداره می کند. در تازه ترین اقدام آقای همایون با فرشگرد متحد شده و رنگ رسمی گروهش را تغییر داده است. مقایسه مواضع 3 ماه گذشته ی آقای همایون از چرخش 180 درجه ای حکایت دارد. علت چیست؟

اوضاع و احوال مالی کانال یک شاید بهانه ی خوبی باشد برای پیوستن به فرشگرد اما ساده انگارانه است که این دلیل را کافی بدانیم. شهرام همایون در برنامه زنده ی 22 فوریه ی خود با حضور امیرحسین اعتمادی اعلام کرد که رنگ سفید (رنگ سابق جنبش ماهستیم) را کنار گذاشته و رسما رنگ فیروزه ای را برای گروهش انتخاب کرده است.

با نزدیک شدن به کنفرانس ورشو برخی در اپوزیسیون هیجان زده شده اند. بسیاری بر این باورند که یکی از نتایج کنفرانس ورشو آمادگی جهان برای مقابله ی نظامی احتمالی با رژیم ایران است. با این حال گروه فرشگرد، که در مانیفست خود در ظاهر و به صراحت حمله ی نظامی به ایران را محکوم می کند، اعلام کرده است که در حمایت از نشست ورشو راهپیمایی خواهد کرد. از طرفی شرکت اعضا و هواداران مجاهدین خلق در این راهپیمایی بزرگترین چالش اپوزیسیون در همراهی با فرشگردی ها است. چه آنکه بزرگان و عقلای اپوزیسیون می دانند همراهی احتمالی با مجاهدین خلق خلاف مسلک و خط مشی لیبرال دموکراسی، سکولار دموکراسی و به نوعی خودکشی سیاسی محسوب می شود.

در کمال تعجب اما شهرام همایون در برنامه 25 ژانویه کانال یک حضور مجاهدین خلق در ورشو را امری بی اهمیت خواند و فراتر هم رفت و گفت: «هی ایراد میگیرید به مجاهدین. چرا ایراد میگیرید؟ بابا دمشون گرم. از جیبشون میدهند. خرج دیگران را هم می دهند.» کنایه ای به مخاطبان تلویزیون که حاضر نشده اند در برنامه سفر ورشو ثبت نام کنند و یا کمک هزینه سفر دیگران را بدهند.

رهبر جنبش ماهستیم در برنامه 28 ژانویه مجددا تاکید می کند که شخصا علی رغم اختلاف روحیه ی عملیاتی مجاهدین را تحسین می کند چرا که آنها در همه جا با قدرت ظاهر می شوند و نباید گله کرد که چرا آنها برای اهداف و آرمان هایشان از مکزیک و برخی کشور های ضعیف آفریقایی آدم استخدام می کنند. آقای همایون مخالفت سایر گروه های اپوزیسیون با راهپیمایی در کنار مجاهدین خلق در ورشو را مانع تراشی برای حرکت و پیروزی نهایی اپوزیسیون دانست و آنها را به کودکانی تشبیه کرد که بازی دیگران را بهم می زنند.

اما شهرام همایون چه منافعی از اتحاد تاکتیکی با فرشگرد می برد؟

به دنبال اعلامیه فرشگرد، مبنی بر راهپیمایی در ورشو، شهرام همایون در برنامه زنده ضمن حمایت از این اقدام فرشگردی ها رنگ جنبش ماهستیم را به فیروزه ای تغییر داد. چند روز بعد تلویزیون کانال یک ضمن یک پخش رپورتاژ تلویزیونی اعلام کرد با مبلغ 200 یورو مردم را برای شرکت در راهپیمایی حمایت از نشست ورشو به لهستان می برد. اما قراین نشان می دهد که استقبال چندانی از این دعوت او صورت نگرفته.

این اقدامات نشان می دهد که طمع کسب درآمد در بزنگاه ها همچنان در شهرام همایون زنده است و درآمد زایی برای کانال یک یکی از انگیزه های اتحاد با فرشگرد می باشد. هرچند انگیزه ی اصلی به کسب درآمد موقتی ختم نمی شود.

مسئله بسیار جدی تر از این حرف ها است و به نظر نگارنده پای انقلاب ایدئولوژیک و پوست اندازی در اپوزیسیون «ماهستیم» در میان است. همه می دانند تعصب شهرام همایون به علائم مبارزه و به خصوص پرچم شیر و خورشید کتمان کردنی نیست. آنچنان که در سال 88 با اکبر گنجی و محسن سازگارا بر سر پرچم شیر و خورشید دعوای حسابی کرد. اما اکنون از آرمان خود عدول کرده و حاضر شده به جای رنگ رسمی (سفید) با رنگ فیروزه ای مبارزه کند و زیر پرچم فرشگرد قرار بگیرد. نوع ادبیات و لحن متواضع او در برابر امیرحسین اعتمادی در چند برنامه ی اخیر نشان از تحولات درونی همایون دارد. این پوست اندازی برای او آنچنان ارزش دارد که حتی منکر انتشار کلیپ ویدئویی پرچم جعلی ایران با آرم فرشگرد از سوی اعتمادی شده است.

از طرف دیگر شهرام همایون قبلا بارها علیه فرشگرد و مواضع تند این گروه صحبت کرده بود. در زیر دو نمونه از آنها را برای یادآوری به خودمان و آقای همایون آورده شده است. مقایسه مواضع 3 ماه گذشته ی آقای همایون از چرخش 180 درجه ای حکایت دارد.

ویدئوی اول: اکتبر 2018

https://youtu.be/wm-TuzF5BCo

ویدئوی دوم: نوامبر 2018

https://youtu.be/uxugKClown8

 

ممکن است آقای همایون در واکنش به این انتقاد ها بگوید نتیجه کار مهم است و برای سرنگونی نظام هر هزینه ای می دهد حتی آبروی 20 ساله اش را. در پاسخ باید گفت جناب همایون شما در طول این بیست سال بارها این تاکتیک را در برهه های مختلف به کار برده اید. حتی زمانی با مجاهدین خلق متحد شده بودید، زمانی حتی مریم رجوی و میرحسین موسوی را در ردیف شاهزاده رضا پهلوی کاندیدای رهبری اپوزیسیون معرفی کردید. همان زمان بسیاری از دوستان شما رنجیدند و ماه ها در بایکوت بودید. اما نتیجه ی آن اتحاد ها چیزی غیر از سرگونی و براندازی شد.

 

جالب تر آنجاست که جناب همایون خود را نماینده دیگر گروه های اپوزیسیون هم دانسته و از قول آنها به جوانک تازه به دوران رسیده فرشگرد قول همکاری و همراهی داده است. در این مورد جا دارد آقای اسماعیل نوری علا از جنبش سکولار دموکراسی ایران و خانم هایده توکلی از حزب مشروطه ایران پیگیر تبعات قول های شهرام همایون از طرف آنها به فرشگرد باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.