رفتن به محتوای اصلی

کدام واکسن کرونا به ایران می‌رسد؟
30.08.2020 - 23:41

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز یکشنبه ۹ شهریورماه، در گفت‌وگویی تلفنی با سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اشاره به اخباری در خصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا دستور داد که هر چه سریع‌تر برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول اقدام شود.

دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران این پرسش را در اذهان ایجاد کرده است که منظور او خرید کدام واکسن و از چه کشوری‌ است. 

مینو محرز، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و متخصص بیماری‌های عفونی، در واکنش به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اقدام برای خرید هرچه سریعتر واکسن کرونا، به همشهری آنلاین گفت: «هنوز برای خرید هیچ واکسنی تصمیم گیری نشده است.»

به گفته وی، «تاکنون برای خرید واکسن کرونا در کمیته علمی ستاد ملی کرونا بحثی نشده است. با توجه به دستور رئیس جمهوری احتمالا در اولین جلسه کمیته علمی دراین‌باره بررسی و تبادل نظر خواهیم داشت.»

تاکنون چندین کشور درباره اقدامات خود در تولید واکسن کرونا گزارش‌های امیدوارکننده‌ای ارائه داده‌اند. در این میان روسیه تنها کشوری است که مدعی تولید واکسن کرونا شده است، هر چند، روند تولد این واکسن روسی به هیچ‌وجه در تعامل با سازمان‌های جهانی نبوده است.

پیش‌تر مینو محرز درباره واکسن روسی و امکان ورود آن به ایران  گفته بود: «دو سه جا در ایران دارند روی تولید واکسن کار می‌کنند که از واکسن روسی بهتر است. »

این عضو کمیته مقابله با کرونا در ایران گفته بود: «روسیه برای تولید واکسن تایید هیچ‌جا - حتی سازمان جهانی بهداشت - را نمی‌گیرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌ تنها FDA آمریکا، بلکه تایید EU اروپا را هم نمی‌گیرد.»

به گفته مینو محرز، کارخانه‌ای که واکسن روسی کووید را تولید می‌کند همان است که قبلا واکسن آنفلوآنزا را ساخته بود و کسانی هم آن را به ایران وارد کردند. 

مینو محرز تاکید کرده است که «وزارت بهداشت واکسنی را تایید می‌کند که تاییدیه‌های جهانی را داشته باشد و واکسن آنفولانزای وارد شده از روسیه، این تاییدیه‌ها را نداشت.»

در حال حاضر آلمان، آمریکا، و انگلیس امیدوارند که در آینده‌ای نه چندان دور موفق به تولید واکسن کرونا شوند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.