رفتن به محتوای اصلی

جان بهنام محجوبی در خطر است
27.10.2020 - 23:30

جان بهنام محجوبی در خطر است. دکتر زندان بعد از دریافت نامه پزشکی قانونی در رابطه با الزام آزادی او و وخامت حالش با دادن میزانی قرص به این زندانی سیاسی گفته است: تا دوشنبه صبر کن اگر زنده ماندی به بیمارستان اعزامت میکنیم و اگر مردی چه بهتر. درحالیکه امروز سه شنبه است بهنام محجوبی با وضعیت بسیار وخیم و سخت همچنان در بند است و هیچ اقدامی برای رسیدگی او انجام نشده است.

امروز سه شنبه ۶ آبان یک منبع موثق به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «حال بهنام محجوبی خیلی بد است و همه در نگرانی از وضعیت او هستند. قرار بود روز گذشته دوشنبه ۶ آبان به بیمارستان اعزام شده و به او رسیدگی شود. ولی تا این لحظه هیچ اقدامی انجام نشده است.»

بهنام محجوبی در حالی حکم دو سال حبس خود را می گذراند که حتی از نظر پزشکی قانونی ادامه حبس او برایش تهدید جانی دارد و نباید در حبس بماند.

بهنام محجوبی پیش از این روز یکشنبه ۶ مهر۹۹ در حالیکه حالش به وخامت گراییده بود بصورت اجباری به تیمارستان امین آباد که محل نگهداری بیماران اعصاب و روان شدید هست منتقل گردیده و تحت شکنجه های جسمی و روحی شدید قرار گرفت.

یک منبع مطلع در رابطه با وضعیت بهنام در این تیمارستان و بلایی که برسرش آوردند گفت: «در تیمارستان رازی امین آباد ۴ آمپول به بهنام تزریق می کنند و یک سری داروها به او می دهند که نمی دانیم چی بوده، طبق گفته خودش از وقتی اون آمپول را تزریق کرد بیهوش شد و چیزی متوجه نشد، بعد از آن به مدت ۶ روز و ۵ شب در تیمارستان امین آباد بود. وقتی به زندان برگشت کم کم بدنش شروع شد به سر شدن و درست نمی تونست از جایش بلند بشود و سمت چپش کاملاسر بود. تا اینکه او را به پزشکی قانونی منتقل کردند».

این منبع افزود: « دوهفته قبل در پزشکی قانونی بیماری بهنام تایید شد و اینکه نباید در زندان بماند. دکتر یک نامه به او داد و بهنام نامه را به سرباز همراه داده و او نیز به بهداری اوین رساند. همان روز نامه به اجرای احکام داده شد».

با اینحال اجرای احکام و بهداری زندان و مسئولان زندان اوین هیچ اقدامی در راستای زندگی به وضعیت این زندانی نکردند.

این منبع در ادامه گفت:

«روز شنبه ۳ مهر حال بهنام وخیم میشود طوریکه سه بار به بهداری اعزام میشود. دوبار اول دکتر او را معاینه نمی کند و بار سوم آنقدر حالش بد میشود که افسر نگهبان وارد شده و او را به بهداری منتقل میکند. دکتر بهداری ابتدا فقط یک سرم به او می زند و بعد در یک لیون ۲۴ عدد قرص به او میدهد و به او میگوید بخور و بعد به بیمارستان اعزام میشوی. از آنجا که قبلا این قرصها روی سیستم عصبی او تاثیر گذاشته بود و باعث فلج شدن او شده بود بهنام قرصها را نمی خورد. دکتر هم با او لج میکند و میگوید: حالا که قرصها را نمی خوری برو در اتاقت تا دوشنبه و اگر تا دوشنبه زنده ماندی اعزامت میکنم و اگر مردی چه بهتر!»

دیروز دوشنبه همبندیان بهنام محجوبی پیگیری انتقال او را میکنند اما پاسخ میگیرند که دکتر نداریم و کسی در بهداری نیست!

همین منبع در مورد وضعیت بهنام گفت: «این چند روز که از پزشکی قانونی برگشته بدن درد شدید گرفته و داره کلا کم کم حافظه اش رو از دست میدهد؛ طوری که حتی مثلا میگوید چرا برادرم ملاقاتم نمی آید در حالیکه اصلا برادر ندارد! یا مثلا شماره تلفن ها را فراموش کرده. یا شب ها چند بار از خواب می پرد و میگوید کسی من را صدا زد و کسی با من کار داشت در حالیکه همه خواب هستند…»

دوستان بهنام محجوبی می گویند: «ما نمی دانیم دقیقا چی از جون بهنام می خواهند که بااینکه پزشکی قانونی تایید کرده ولی آزادش نمی کنند و بهداری هم نمی برند و نمی گذارند مراحل درمانش تکمیل بشه. ما احتمال میدهیم شخصی پشت این پرونده آمده و مانع آزادای اش شده».

شایان ذکر است روز اول که بهنام محجوبی خودش را برای تحمل حبس معرفی کرد نامه پزشک معالجش را نزد امین وزیری برده و اعلام کرد که بیماری دارد و تحت درمان است اما امین وزیری به او گفت تو برو زندان و از آنجا به پزشکی قانونی خواهی رفت. در ماه اول داروهای تخصصی این زندانی توسط دوستانش از بیرون به او داده میشد. از ماه دوم اذیت و آزارها شروع شد. جلوی انتقال داروهایش را گرفتند و اجازه نمی دادند دوستان و خانواده بهنام داروهای او را به او برسانند

بهنام محجوبی در اعتراض به این وضعیت ۵ روز اعتصاب غذا کرد در نتیجه مسئولان زندان مجبور شدند اجازه آوردن داروها را به او بدهند.

بار دیگر بهنام محجوبی در حمایت از نسرین ستوده، مشکلات زندان و در حمایت از زندانیان سیاسی که در شرایط کرونا در زندان هستند مجددا به مدت ده روز اعتصاب غذا کرد. بعد از این اعتصاب مسئولان زندان در ضدیت با این زندانی سیاسی اذیت و آزارها را شدت بخشیدند.

جلوی ویس های او از زندان گرفته شد و ورود داروهایش نیز ممنوع شد.

در همین شرایط حال بهنام مجددا وخیم شد اما اینبار مسئولین زندان در حالیکه به او گفتند او را به بیمارستان می برند، او را به تیمارستان رازی امین آباد بردند.

یک منبع مطلع در باره این انتقال گفت: «بهنام تماس گرفت و گفت دارن می برنم سمت میدان راه آهن. گفتن یک بیمارستان در اونجاست! اما کمی بعد تماس گرفتند و گفتند بردند تیمارستان رازی امین آباد. اونجا کتکش زده بودند و وقتی اعتراض کرده بود سریع بهش آمپول زدن. دست و پاشو بصورت صلیبی بسته بودند به تخت. اتفاقاتی اونجا افتاده بود که از گفتنش شرم دارم یک روزی شاید خودش تعریف کنه. وضعیت بهنام طوری بود که وقتی میخواست برود سرویس با دستبند و پابند می بردنش. حتی تو اتاق ایزوله هم به این صورت بوده. هنوز آثار کبودی در نتیجه دستبند و پابند روی مچهای دست و پاش پیداست».

 

درباره این زندانی

بهنام محجوبی در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۷ مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط گیری با سایرین و فراهم ساختن تجمع غیرقانونی» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

در حقیقت ماموران امنیتی به دنبال امیر لباف بودند و بهنام خودش جرمی مرتکب نشده بود اما چون امیر از کشور خارج شده و به او دسترسی نداشتند، بهنام را گرفتند. این زندانی سیاسی در این دوسال یکبار توسط اداره اطلاعات اصفهان به مدت ده روز بازداشت و بازجویی و یکبار هم توسط اداره اطلاعات کرمان به مدت ده روز بازداشت شد.

نهایتا بعد از دو سال که نتوانستند به امیر لباف دسترسی پیدا کنند به او دوسال حکم دادند.

بهنام محجوبی روز شنبه ۳۱ خردادماه۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. آقای محجوبی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. بازداشت آقای مجبوبی جهت اجرای حکم در حالی است که این درویش گنابادی تحت نظر روانپزشک قرار دارد و پزشکی قانونی تشخیص به عدم تحمل کیفر برای وی داده است.

بهنام محجوبی، فرزند علی و متولد ۱۳۶۶ و دارای شغل آزاد است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

حکم دادگاه بهنام محجوبیرای دادگاه بهنام محجوبی

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.