رفتن به محتوای اصلی

جناب محسن کردی، از « اظهار

جناب محسن کردی، از « اظهار
آ. ائلیار

جناب محسن کردی، از « اظهار نظر» سخن نگفته ام ، بل «کار قضاوت» و « ربط» نوشته ام. آنهم در رابطه با پیچ و مهره های رژیم سابق - سخنی از شخص شما در میان نیست . این مقولات با « اظهار نظر» یکی نیستند و تفاوت کیفی دارند. و عملکردهای دیگری . روشن است که شما میتوانید در مورد هرچیزی نظرتان را بیان کنید. سیانور را هم آریا مهر با « زور» به دهان بهترین جوانان ایران چپانده بود. کسی شیفته مرگ نبود. برعکس سیانور دارها عاشق ترینان زندگی بودند. زندگی و خصایل انسانیشان این موضوع را به روشنی اثبات میکند. دیگر اینکه بیان و توضیح برخی مسایل در مورد چپ دلیل بر چپ بودن کسی نمیتواند باشد. هر پدیده حاصل زمان و مکان خودش است و درآن شرایط ارزیابی میشود. شما زمان و مکان و شرایط فنومنها را درهم ریخته اید.

با این کار به جواب نادرست میرسید. فنومنها برابر نیستند و نتایج مطابق هم ندارند. شما از آوارگی خود نیز شناخت درستی ندارید. درسطح نمانید به ژرفای پدیده ها عمیق شوید. جریان فدایی را ساواک هم با « ترور» توضیح میداد. ولی این توضیح امنیتی بود، نه یک توضیح « جامعه شناختی - سیاسی» . مردم به همراه همین فدائیان و دیگران دیکتاتوری شاه را در 57 نفی کردند. دست اندازی به فعل النفعالات 30 و اندی سال پیش خنده دار است و غیر منطقی. هیچ اتفاق دیگری نمیتوانست رخ بدهد غیر از آنچه که اتفاق افتاده است. من کاری با گذشته و حال شما ندارم . بیان برخی مسایل است در رابطه با موضوع . نه نفع اشرف و غیر اشرف. دیکتاتوری شاه همان بود که نفی شد. و اینکه به جایش دیکتاتوری دیگری نشست داستان دیگریست. تا وقتی که ستم و استبداد و دیکتاتوری و تبعیض و استثمار هست مبارزه با آنها نیز به «اشکال گوناگون» ادامه خواهد یافت. این اشکال را شرایط زمان و مکان تعیین و تحمیل میکند. بزرگترین خدمت فدایی «شکست سکوت» بود. «حرکت» بود. « نه» گفتنش بود . «اخلاق انسان دوستانه» اش بود. «راستی و درستی و پاکیش» بود. «استقلال» در تفکرش بود. و ... فدایی اینها را در فرهنگ همه مردمان گوناگون ایران زنده کرد. در میان فرهنگ مسلطی که از سوی سیستم، جامعه را به گنداب و آدمها را به کرمهای سفید تبدیل کرده بود. یک جریان و جنبش را با چند جزوه توضیح دادن با توضیح علمی پدیده بیگانه است. ریشه های علمی مسایل را کندو کاو کنید...