رفتن به محتوای اصلی

دوست عزیزLachin حکومت

دوست عزیزLachin حکومت
ناشناس

دوست عزیزLachin حکومت ساسانیان که خود بر اساس دین بنا شده بود و دین سلطنت را تقویت میکرد وموبدان زورانی و زرتشتی دوباره به سنت های وحشی های شمالی بازگشت کرده بودند و نهاد روحانیت چون امروز بر جان و مال و ناموس مردم مسلط بود نوعی حکومت روستایی بود مردم هیچ حقوق شهروندی نداشتند تنها پایبندی به فرهنگ موبدی حاکم و اصالت نژادی(وابستگی نزادی به وحشی های شمالی) مطرح بود در چند سال کوتاه چندین پادشاه عوض شدند و فساد درونی پایه های حکومت را میخورد ظهورمانویت و مزدکیسم برای اصلاح تفکر ایرانی و رهایی از خرافات و فسادی که دامنگیر زرتشتیگری و موبدگرایی شده بود

خود باعث ضعف شدید حکومت شده بود قیام های مردمی به حمایت از مزدکیسم در همه جا پایه های حکومت دینی و فاسد ساسانی را سست کرده بود سرکوب سنگین مزدکیان در زمان انوشیروان که دریک روز 12 هزار مزدکی را زنده به گور کرد ولی قیام های پراکنده مزدکی ادامه پیدا کرد و همین ها نقش بسیاری در فروپاشی ساسانیان داشت اعراب مسلمان چند بار برای غارت های کوچک به ایران حمله کردند و به دلیل ضعف حکومت مرکزی سدی در راه خود ندیدند به این حملات ادامه دادند تا حکومت که با قیام هاو مبارزات مردمی در حال فروپاشی بود از پای درامد شکست ساسانیان هم به دلیل فساد درونی خود حکومت بود هم مبارزات خود مردم با ورود اعراب مسلمان مردم مدتی نفس راحتی از نبود ساسانیان کشیدند ولی با حکومتی سلطنتی و مهاجم وبیگانه از نوعی دیگر روبرو شدند که باز مانند ساسانیان به مال و ناموس انها چشم داشت باز مردم متشکل شدند ومتکی بر اندیشه های مانی و مزدک جنبش های استقلال طلب ضد اعراب مسلمان را سامان دادند که جنبش بابک که از اذربایجان شروع شد و در سراسر ایران غربی گسترش یافت معروفترین آنهاست جنبش های بسیار دیگری بودند ولی وجه مشترک آنها اتکای فکری آنها به مانویت و مزدکیسم بود مبرزات مردم ایران قبل و بعد از ساسانیان همه در راستای داشتن حقوق شهروندی و رهایی از دین حکومتی بسته و مبتنی بر نظام روحانیت بود این مبارزات هنوز هم ادامه دارد چون ساختار حکومت های بعدی نیز مانند ساسانی براساس نسب و دین بوده است بخصوص این حکومت فعلی شاید خط مانویت و مزدکیسم را تابه امروز بشود در جنبش های شهری ایرانیان جست . شکست ساسانیان نه پیروزی اسلام و اعراب بلکه پیروزی نبردهای مانویان و مزدکیان بود که اعراب فرصت طلب مسلمان همچون زمان شورش 57 بر موج سوار شدند و وارث پیروزی مردم شدند تاریخ دوباره در سال 57 تکرار شد .ومبارزه مردم با دین حکومتی وروحانیت و حقوق شهروندی و برابری و ازادی همچنان ادامه دارد.امیدوارم دوباره باز با فروپاشی حکومت فعلی قوم فرصت طلب مسلمان دیگری خوشه چین مبارزات مردم ما نشوند.