رفتن به محتوای اصلی

سازمان فدائی اکثریت  در سیمای نخستین کنگره .
07.02.2024 - 22:46

پس از سال‌ها نبرد، سال‌ها آوارگی، دور هم جمع شده بودند. در شهری کوچک در گوشه‌ای از خاک آلمان. خسته از راهی دراز، همچون قهرمانانی بازگشته از نبردی سخت! شکست‌خورده و از پای افتاده. ساختمان یک مدرسه قدیمی بود با نمائی آجری در انتهای یک خیابان و اندکی در بلندی مشرف بر اطراف. سالن ورزش بزرگی داشت با یک ساختمان دوطبقه دررو بروی آن‌، که حال خوابگاه شرکت‌کنندگان کنگره شده بود. از همه جای جهان آمده بودند. اعضا و رهبران که حال سردوشی‌ها و لباس رهبری از تن برکنده بودند. شکست و فروریختن اتحاد شوروی قامت بسیاری را درهم‌شکسته بود. اکثریت رهبران، کسانی بودند که بعد از خروج از ایران در سرزمین شوراها پذیرفته شده و اسکان‌یافته بودند. برخی عَطای کنگره را به لقای آن بخشیده و بی‌هیچ سؤال و جوابی، دفتر قدیم را بسته و برای همیشه دستی تکان داده و از مدار سازمان خارج‌شده بودند.

از نخستین لحظه ورود سایه سنگین یک دسته‌بندی دیرین را در تمامی فضا حس می‌کردی. دسته‌بندی چپ و راستی که در سال‌های بعد از خارج شدن از ایران و بخصوص در سال‌های بعد از طرح علنییت و شفافیت گارباچفی، عمیق‌تر گردیده بود. دسته‌بندی‌هایی که چندان عمقی نداشت و بیشتر به کاراکترهای افراد و دسته‌بندی‌ها برمی‌گشت،همان گونه که از آغاز بود! تا درک عمیق و تئوریک آنان. افراد از مدت‌ها قبل سر مباحثی که در بولتن‌های داخلی می‌نوشتند یا می‌خوانند خط‌کشی می‌شدند. تعدادی چپ، تعدادی راست، و اندکی میانه. بر سر این نوشته‌های خام که بریده ها وبرداشت های مباحث مطرح در مدرسه حزبی بوذ،چه دسته‌بندی‌ها که صورت نگرفت و چه پنجه‌ها که بر صورت هم کشیده نشد. درست مانند زمان جدائی اقلیت از اکثریت .ما همان آدم ها بودیم !با همان مشخصه هایی که فضای سخت بسته شوروی وبسته تر از آن حصار کشیده شده مضائف دورگروهی مهاجر سیاسی که تنها در محدوده معینی می توانستند دور خود بچرخند و در همان محدوره بدنیای اطراف خود نظر کنند. ببرکت گارباچف دسته بندی های معینی در بالا شکل گرفته بود . تعدادی هوادار دو اتششه گارباچف وتعدادی هنوز سر سخت در باور های خود که رشه در همان نگاه حزب توده داشت. گروه بندی که هر کدام هواداران معینی در بین کادر ها واعضا داشت. که بدور فرد یا افرادی از رهبری جمع شده بودند.جمع شدنی که همراه خود خط های فاصله را می کشید.،خانه ها را  به خانه‌های چپی‌ها و راستی‌ها تقسیم  می کرد ! درب خانه‌ها به‌اندازه قامت فکرها کوچک شد، به‌گونه ای که کودکان هم قادر به عبور از این درهای مجازی نبودند. مباحث بی‌پایان اتهام زنی و انداختن مسئولیت شکست بر گرده حمایت‌کنندگان خط امام در دوره گذشته. با هر فروریختن بخشی از دیوار سوسیالیسم، باورها نیز فرومی‌ریختند و بازیگران صحنه لباس‌های خود را روزانه تعویض می‌کردند؛ راست، آماج اصلی تیرهای انتقاد. چپ به‌گونه‌ای میدان‌دار، که نمایندگی خط جدید گارباچف و دار و دسته او را برعهده‌گرفته بود. حال کنگره به هماوردگاه سال‌ها سخنان نگفته، دلخوری‌های تاریخی، که گاه تن به حسادت‌های بیان‌نشده و بغض‌های کهن می‌زد، تبدیل‌شده بود. باز عَلَم‌های رنگارنگ که در سال‌های گذشته به خاطر سیطره اردوگاه سوسیالیسم و قرار گرفتن در تحت‌الحمایگی او پنهان‌شده بودند، برافراشته می‌شدند و شیران نقش بسته در آن‌ها به حرکت درمی‌آمدند. کنگره، بازهم چالش گاه رهبرانی بود که هرکدام لشگر خود را داشتند. اما با این تفاوت که این بار رهبران بی درجه بودند و هم‌ردیف لشکریان!" کادرها و اعضا." فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم، قداست رهبران را شکسته بود؛ فرصتی برای اعضا که خود را در قامت رهبران آینده ترسیم کنند.

افراد، بسته به نزدیکی و دوری خط‌ ها  که زیاد هم خط  نبودند .اما چنان که رسم فدلئیان بود سریعا جذب کرده و به نتایجی می رسیدند که گوا ترسیم کنندگان اصلی این تحولات هستند. با قاطعیت دفاع می کردند  و از هم فاصله می‌گرفتند و یا  نزدیک می‌شدند در گوش هم‌صحبت می‌کردند و داخل محوطه مدرسه چرخ می‌زدند. آن ابهت و احترام دبیر اولی شکسته بود. کسی که دیرزمانی بر سازمان رهبری می‌کرد، حال آماج تیرها بود. سکوت فروخورده سال‌ها دهان بازکرده بود و رهبرانی که فکرمی کردند در حق آن‌ها و نظراتشان اجحاف صورت گرفته، یکی بعد از دیگری پشت تریبون قرارمی‌گرفتند و انتقاد می‌کردند؛ گاه نیز انتقادی بر عملکرد مجموعه سازمان. انتقاد بر راه‌ رفته و کشیده شدن به دنبال حزب توده و حمایت از خط امام و چشم فروبستن بر جنایت و عملکرد حکومت اسلامی و در نهایت، به مسلخ کشاندن تعدادی از کادرها. برخی خواهان افشای نام کسانی بودند که در سال‌های مهاجرت با «ک گ ب» همکاری داشتند. حال فرصتی پیش‌آمده بود تا با خراب کردن آنان، خود را مطهر نشان دهند؛ حال‌آنکه چنین نبود و او اشتیاق برخی از آنان را برای تقرب  به قدرت  که در آن قدرتمندی خود او نیز مخفیمی شد! دیده بود. خواسته‌ای خشن وبی رحم! نهایت تمامی خط‌ها به جریان راست ختم می‌شد. یکی آرام در گوشش می‌گوید: "این باند دانشکده فنی حاکم بر سازمان! این گروه‌بندی راست پدر ما را درآورد". در چهره‌اش نگاه می‌کند به یاد سال‌هایی که اکنون دور شده اند، می افتد.

نخستین سال‌های بعد از انقلاب که هنوز سازمان به‌تمامی از غلاف مخفی‌کاری درنیامده و ترس از ضربه‌خوردن و دستگیری، آن‌ها را در خانه‌های نسبتاً امن محصور کرده بود. در چنین وضعیتی سازمان نخستین نشست یا نخستین پلنوم خود را برگزار می‌کرد. در چندین خانه و در هر خانه چند نفر و پیک‌هایی که نتیجه بحث و گفتگوی این خانه‌ها را به دیگر خانه‌ها منتقل می‌کردند. چه بلبشویی! فکرهای خام و جوان که برخی تازه از خانه‌های تیمی درآمده بودند و برخی از زندان، که در آن زمان جزو افراد تئوریک سازمان شمرده می‌شدند. نظرهای عجیب و متناقض. رفیقی می‌گوید: " من که گیج شده‌ام، مثل‌اینکه مغزم کار نمی‌کند؛ گاه فکر می‌کنم نصف مغزم گچ است و نصفی پِهِن! من چطور می‌توانم برای این انقلاب نسخه صادر کنم؟ باصداقت می‌گویم ." دیگری هنوز در فکر ادامه مبارزه مسلحانه به شیوه دیگر است. به یاد توضیح سال‌ها قبل یکی از رهبران در رابطه با رهبری بعد از انقلاب سازمان می‌افتد: " می‌دانید رفقا، سازمان ضربات سختی خورد؛ اگر رفیق بیژن و رفیق حمید زنده مانده بودند، حال سازمان طوری دیگر بود! بعد از ضربات بیشتر از تعداد انگشتان دست کسی نمانده بود آن‌هم نه رهبران طراز اول! ما همین‌که سازمان را نگاه داشتیم و تا انقلاب رساندیم کار بزرگی بود. وقتی ما دنبال خانه تیمی و نگاه‌داشتن باقی رفقا بودیم رفقای زندان وقت کافی داشتند که داخل زندان بحث کنند، کتاب‌های تئوریک بخوانند. باز خوب شد که این رفقا ماندند وگرنه ما چه می‌کردیم با این مشی چریکی زمانی که هر کس تفنگی دوش خود انداخته ود .چریک شده بود .مگر نه که تمام تکیه ما به همین تفنگ نبود ؟حال باید کمکشان کرد تا سازمان به این بزرگی جوابگوی این‌همه هوادار، و جنبش شود".

چنین بود که از زندان درآمدگان در رهبری قرار گرفتند و خط و فکر آن‌ها غالب بر سازمان. راهی جز این نبود؛ برآیند واقعی و بالفعل سازمان این بود. گروه اولیه‌ای که تمام مدت برتری فکری خود را در عمل پیش برد. جدائی «اقلیت» از «اکثریت »! اقلیتی که هنوز معتقد به مبارزه مسلحانه با این غول جدید رهاشده از بطری بود. به یاد «اسکندر» می‌افتد؛ لَر دوست‌داشتنی : "من عقلم می‌گوید با اکثریت بمانم! اما احساسم آنجاست؛ جایی که مسلسل یادگار مانده از حمید می‌گوید مبارزه پایان نیافته !سلاح را نباد زمین نهاد من دنبال احساسم می‌روم ."

و یاد آن زیرزمین روبروی دانشگاه «کتاب‌فروشی دانش» هنوز حماد شیبانی را می‌بیند که با اشکی در چشم چمباتمه زده بر کف کتاب‌فروشی و تکیه داده به قفسه کتاب‌ها «نیما» را زمزمه می‌کند:

"نازک آرای تن ساق گلی
که به جانش کشتم
و به جان دادمش آب
ای‌دریغا به برم می‌شکند ".

اقلیت می‌رود. حال اکثریت باقی‌مانده، یکدست‌تر شده است. اما انقلاب وسیع‌تر و بزرگتر و بازی سخت تر و غامض تر  از آن است که حتی این گروه بزرگ هم قادر به جوابگویی و ایفای نقشی در مقیاس بدنه عظیم خود باشد. تنی بزرگ و غول‌آسا و سری کوچک که مرتب تلوتلو می‌خورد و سکندری می‌رود.

نهایت این بدن بزرگ سرخود را در حزب توده می‌یابد. نخست آرام‌آرام و با نق و نوق قدم برمی‌دارد، و سپس چهره‌های حزبی که مقبولیتی در سازمان، و بخصوص در رهبری نداشتند؛ زیبا و خوشایند می‌شوند. جلسه مشترک با هرکدام از رهبری حزب به جلسه آموزش بدل می‌شود و اتحاد شوروی از محاق چندین دهه ساله درمی‌آید. کتاب‌های الیانفسکی و «راه رشد غیر سرمایه‌داری» به کمک توجیه خط جدید سازمان می‌آیند؛ باز این رهبری راست است که این پرچم را بر دوش می‌گیرد و الباقی رهبران و کادرها، برخی با غُر زدن و برخی کورس بستن در نزدیکی به حزب، پشت سر رهبری صف می‌کشند. برخی شتابزده بطرف حز می روند که مبدا اگر وحدت شد جائی در رهبری حزب بجائی درخود داشته باشد. .تعدادی هرازگاه دندان‌قروچه‌ای می‌کنند و نِقی کم‌رمق می‌زنند. تعدادی نیز صف خود جدا می‌کنند بی‌آنکه تفاوتی فاحش باهم داشته باشند.

ضربات! شکستن رهبران حزب و فروافتادن از آن جایگاه کبریائی، مانند آوار بر سر سازمان فرومی‌ریزد. سؤال و اعتراض! اما حزب برادر، یا بهتر است که گفته شود «حزب پدر»، باقدرت تمام آنجا بود. خارج شدن اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق رهبران، کادرها و اعضا، و قرار گرفتن در دامن پدر و دست حمایت کشیدن او بر سر رهبران که این بار در سایه پدر حرکت می‌کردند، بار دیگر همه را یکجا می‌کند. رهبران در تکاپوی نزدیک شدن به رأس حزب برادر و مورد تائید قرار گرفتن! چنین بود که سلسله‌مراتب و جایگاه‌ها شکل می‌یابند و بار دیگر همه در ساختار جدید خود آرام می‌گیرند. کسی اعتراضی نداشت و اگر هم اعتراضی بود به جایگاه و درجه سازمانیش بود که گاه زیر شعارها پنهان می‌شد. نخستین زمزمه‌های گلاست‌نوست و پرسترویکا آغاز گردیدند. طلیعه فروریختن و زیر سؤال رفتن "سوسیالیسم واقعاً موجود". آن‌ها که حس تیزی داشتند، به‌سرعت پشت سر این کشتی‌بان جدید صف بستند و بار دیگر قلم‌ها این بار یا در مدح و یا در دفاع از گذشته بکار افتادند. یکی برآمدن خورشید از دل مسکو و غرب را می‌دید و با شاعرانگی آن را ترسیم می‌کرد، و دیگری هنوز فروپاشی و برآمد این آفتاب را که چشم بسیاری را خیره کرده بود باور نداشت.

به یاد روزی می‌افتد که در رادیو زحمتکشان در جلسه هیئت تحریریه، مسئول رادیو از او که تازه از دوره کلاس‌های حزبی از مسکو بازگشته بود می‌خواهد که خلاصه‌ای ازآنچه در مدرسه حزبی و کلاس‌های آن می‌گذرد بگوید. دفترش را باز می‌کند و عیناً گفته‌های استاد تاریخ حزب کمونیست، لوگینف را که یکی از مشاوران «یلتسین» است را می‌خواند: " ماتریالیسم تاریخی چیزی نبود جز تزی ناپخته برای پیش بردن امیال و خواسته‌های استالین که به فاجعه منجر شد. ما اکنون کشوری هستیم عقب‌مانده که در همان اوایل قرن بیستم در جا می‌زنیم. با این چهره ما نمی‌توانیم وارد قرن بیست و یکم شویم! انسان شوروی باید با سیمای انسان قرن بیست و یکم وارد این قرن شود . این جز در سایه علنیّت، شفافیّت و بریدن از این بوروکراسی حزبی که زیر سایه دروغین سانترالیسم دموکراتیک جا خوش کرده امکان‌پذیر نیست". مسئول رادیو که از هیئت سیاسی حزب توده است فریاد می‌زند: "بس کن رفیق! این‌ها همه یاوه است. توطئه امپریالیسم است!" ؛ فشارخونش بالا می‌رود و خون از بینی‌اش فوران می‌کند. رفیق زنی از هیئت تحریریه، هراسان می‌گوید: "رفیق را کشتی!" رفیق مسئول را به حیاط می‌برند؛ او دست وی را گرفته است. می‌گوید : " یخ بیاورید تا روی سرش بگذاریم ! " او دستش را فشار می‌دهد :" نه ! نه! لازم نیست یخ سر من بگذاری، فقط بگو تمام حرف هائی که زدی درست نبود برداشت خودت بود. بگو وگرنه سکته می‌کنم ". حرفی نمی‌زند؛ دستش را رها می‌کند. پاکت یخ را آورده‌اند؛ اما او هم چنان تکرار می‌کند:" دروغ است! دروغ است !" سال‌ها از آن روز می‌گذرد. اتحاد شوروی درهم‌ریخته، آن رفیق مسئول در شهری از آلمان سکنی گزیده و با حسرت به مسیر رفته می‌نگرد. نمی‌داند او چگونه به شرایط جدید تن داد و بازندگی در آلمان کنارآمد .

حال این کنگره به جمع‌بندی و انتقاد از عمل کرد سازمان و این پروسه نشسته است. اکثریت شرکت‌کنندگان کسانی هستند که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در ماراتونی نفس‌گیر از آن کشور خارج‌شده و در اروپا ساکن شده‌اند. با خاطراتی تلخ و شیرین، که شیرینی آن روزبه‌روز کمتر گردیده و حال هر کس مجموعه‌ای از ضعف‌ها و نارسائی‌های آن کشور را در انبان خود دارد، که به هر مناسبتی یکی از آن‌ها را بازگو می‌کند. بسیاری ناراحت از این‌که هشت سال عمرشان در کشور شوراها به باد رفته و حال باید در این کشورهای سرمایه‌داری، دوباره، از نو شروع کنند. کشورهایی که تا قبل از فروپاشی نماد استثمار بودند و استعمار!

داخل سالن ورزش بر بالای یک سن تخته‌ای هیئت‌رئیسه جلسه نشسته است ترکیبی از چپ وراست و رئیس سنی جلسه. سخن از کشتارهای سال شصت‌وهفت است و نقش مخرب پلنوم وسیع تاشکند. آن شعار سرنگونی و آن بی‌مبالاتی در برگشت دادن افرادی که از ایران برای شرکت در پلنوم آمده بودند. پلنوم وسیع تاشکند مقابل چشمانش شکل می‌گیرد؛ هیکل درشت و چهره سرد و یخ‌زده «بارانف» که از طرف حزب کمونیست از مسکو آمده بود. چهره نماینده حزب «صَفَری» که هیچ‌کس جز رهبری به او نزدیک نمی‌شد و به تلخی از کنارش عبور می‌کردند. قطعنامه آخر و ماه‌های دردناک بعدازاین پلنوم و کشتارهای سال شصت‌وهفت.

نمی‌داند چرا به یاد فیلم «عقوبت» افتاده است فیلمی روسی محصول سال‌های آخر فروپاشی شوروی. داستان دختری که تصفیه‌های دوران استالین و قدر قدرتی بریا را بیان می‌کند. بیان چگونگی بردن پدرش را دریکی از کالسکه‌های سیاهی که هر شب جلوی خانه منتقدی، هنرمندی، صاحب‌نظری می‌ایستادند و طعمه خود را گرفته و در دل تاریکی گم می‌شدند. بی‌آنکه نه رهبران و نه توده مردم اعتراض کنند. تنها، نام رفتگان، برتنه درختان تنومند که بیشتر شبیه ستون‌های، تاریخی‌‌اند نوشته می‌شد. دادگاه‌های فرمایشی با مردانی سراپا مسلح، قاضیانی که ردای سرخ بر خود پیچیده‌اند، و خون تا زانوی شرک کنندگان دادگاه بالاآمده است. دادگاه‌های انقلاب، دادگاه‌های استالینی! همه در فضائی سورئالیستی اتفاق می‌افتد. فضائی که برای او یادآور دادگاه جمهوری اسلامی است. قتل‌عام‌ها، هیئت مرگ، ریش‌های انبوه، چشمانی دریده و دهان‌هایی که جز کلمه مرگ آز آن‌ها بیرون نمی‌آید. توده مجذوب در اسلام خمینی و حالِ افرادی که دیروز جملگی این حکومت را تائید می‌کردند، امروز در مقابل هم صف‌کشیده‌اند! همدیگر را متهم می‌کنند.

دبیر اول کیسه‌ بوکس این کنگره است. بیشتر انتقادها متوجه اوست. او با آرامش گوش می‌کند، چشمان روشن خود را به منتقدان می‌دوزد؛ بسیاری از انتقادها را می‌پذیرد، بی‌آنکه مجادله کند و دهن به دهن شود. این قدرت اوست. گوئی انتقادکنندگان که عمدتاً از رهبری سابق‌اند، خود حضور نداشتند و همه‌چیز به اراده تنها یک فرد در سازمان وابسته بوده است! فرصت مناسبی است برای برخی از رهبران و کادرها که دامن خود از مهلکه بیرون کشند و همه‌چیز را به گردن رهبران راست  بیندازند؛ بی‌آنکه آن صف‌بندی‌ها و صف کشی‌های پشت سر رهبران را به خاطر بیاورند؛ و نقش خود را در پیش برد تمامی تصمیمات ببینند. زمان شکست چنین است فرماندهان و سربازانی که جنگ را پیش برده‌اند در زمان شکست فرمانده کل را آماج قرار می‌دهند و تمامی شکست را بر دوش او می‌نهند. حال نیز چنین بود؛ کمتر کسی گناه را متوجه خود می‌دانست. نفر اول مجرم نخستین بود. هر تخت نشستن و کلاه سلطانی بر سرنهادن چنین عقوبتی را نیز به دنبال دارد. کنگره از عمل کرد سازمان انتقاد می‌کند. دبیر اول و برخی از رهبران به زیر کشیده می‌شوند. برخی رهبران نیز از قبل و یا درهمان کنگره با سازمان بدرود می‌گویند و در غبار زمان و چرخ زندگی گم می‌شوند. تنی چند از رهبری و کادرها، سکان رهبری را به دست می‌گیرند تا نقش ناجیان جدید را ایفا کنند. کمتر کادری بود که دلش نخواهد مزه رهبری یک سازمان ولو شکست‌خورده را بچشد. هر کس برای خود رسالتی قائل بود؛ کمتر کسی قابلیت‌های افراد دیگر را می‌دید. همه‌چیز این بار زیر شعار چپ کم‌رنگ شده است.

باز دسته‌بندی بود ویار گیری. چه خشونتی در این یارگیری مجدد خوابیده بود. از حسادت‌های دیرین تا شوق پیش بردن فکر خود. «کادری» به او نزدیک می‌شود؛ دوستی، چندین ساله. در چشم‌هایش خیره می‌شود و می‌گوید:" ما هرگز به تو رأی نخواهیم داد !" قلبش به درد می‌آید چیزی نمی‌گوید. درون آدمی چه میزان پیچیده است؟ این شخص چه فشاری را سال‌ها نسبت به او تحمل کرده که حال چنین برافروخته با او سخن می‌گوید؟ نمی‌خواهد به او بگوید که این آخرین شرکت وی در این گردهمائی سازمانی است و زندگی، او را چنان در چنبره تلخ خود گرفته که رهایی از آن وضعیت، خود نبردی بزرگ را طلب می‌کند. سنگ‌ها ول شده‌اند؛ تیرهای نقد، حَسَد، بغض‌های فروخورده و حساب کشی‌ها، پرتاب گردیده‌اند. تعدادی فروافتاده، تعدادی از دور خارج‌شده‌اند. یال و کوپال فروریخته!

آوار شکست سنگین انقلاب، کمر سازمان را شکسته است. اندوه بزرگ را در چهره بسیاری می‌توان دید. سرنوشتی تلخ برای مبارزه‌ای سنگین، باآن‌همه جان بازی، تلاش، رشادت، کشته شدن و دوام آوردن! و آن روزهای پرشکوه! پای‌کوبی ده‌ها هزار جوان سرودخوان در آرزوی آزادی در خیابان‌های شهر. آن آخرین فریادهای اعدامیان گمنام خوابیده در گورهای دسته‌جمعی. مادران فرزند از کف داده! همسران نشسته در اندوه با فرزندان بی‌پدر!همراه با مهاجرتی ناخواسته و اندوه‌بار! با چشم‌اندازی که روشن نیست؛ در چنین فضائی قطعنامه‌ها صادرمی شوند و ترکیب رهبری جدید معلوم می‌گردد. حال زمان دلجوئی است برای آن‌همه تلخی! چندنفری دبیر اول را سردست گرفته می‌خواهند به دلجوئی، او را به هوا پرتاب کنند. بغضش می‌ترکد با صدایی که بیشتر به فریاد شبیه است می‌گوید: " ولم کنید بر زمینم بگذارید!" و این تنها واکنش عصبی و واقعی اوست.

کنگره پایان می‌یابد. رهبری جدید، قرار نخستین نشست را بین خود تعیین می‌کند. چرخه جدید شروع می‌شود، کم‌بضاعت‌تراز پیش. رهبران، کادرها و اعضا پراکنده می‌شوند. هنوز تنشان گرم است و چندی نخواهد گذاشت که باز دسته بندی ها شروع خواهد شد..این بار کم رمق تر وبی مایه تر .چرا که برای راه‌اندازی زندگی در این سن و سال در کشوری تازه و غریب با کوله باری از درد و تلخی شکست، باید مبارزه سخت وتوان فرسا را شروع کنند. در جستجوی نان برآیند؛ آن روی دیگر زندگی، چهره خود را نشان می‌دهد. دیگر نه کادر حرفه‌ای است و نه رهبران تکیه زده بر حزب برادر و حمایت او ! سالن خالی می‌شود. تنها طنین صداهای درهم یک نسل شکست‌خورده ! سِنی خالی، با دو دارحلقه ورزشی آویزان از سقف بر طنابی‌هائی قطور! که در تمام مدت کنگره در فضا مقابل سن تکان می‌خوردند بر جای می‌ماند.نمادی ازبر دار شدن تفکری  بسته و ایدولوژیک که به تحول را از نوک مگسک تفنگ نگاه کرد و در مسیر خود در انجماد فکری  اردوگاه غرق گردید .تفکری که هرگز نمی توانست جامعه ای دموکراتیک وآزاد بنیان نهد..
  آئینه سکندر جام جم است بنگر 
  تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا.. ابوالفضل محققی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

بهمن

عنوان مقاله
سازمان فدایی و

مهم نیست حرف حق را چه کسی با چه نامی می‌زند، مهم درک معناست. همین یادش آقای حیدریان کافی است تا به عمق فاجعه انسانی و تبهکارانی چو مارکس ولنین ودیگر بردگان چپ پی ببریم. یکی از این بردگان بی جیره ومواجب آن شاعر دل سوخته بود که درغربت درجهنم سوسیالیسم پی به نکبت تاریخی فلسفه مارکس درمسکو پی برد.
آن شاعردرد مند روزی به شجریان می‌گوید برو به رفقا بگو همه ما را فریب دادند.
منظور شاعر همین سرابی بنام سوسیالیسم بود که ملیونها نفر از نسل بشر را به جهنم برد.
متاسفانه َسراینده ‌شعر آرش کمانگیر خیلی دیر متوجه شد، تمام عمر برده فکری دستگاه آن یهودی زاده بلشویک شده است. خوشبختانه او در آخرین سالهای عمر با چشمان باز قصابی شدن ملت ایران را به دست حزب مطبوعش تجربه کرده بود.
او دیگرباور نداشت تاریخ چند هزار سال فلسفه و فلسفه گر پایانش مارکس است.
شاعر سخت دردرون خود می‌گریست از اینکه اورا فریب دادند و با کوشش او ملت ایران را برده مشتی آخوند بی وطن و ضد ایرانی کردند.
بدون شک ازاینکه او شعری برای جلاد زمان سروده است، سخت نآدم و پریشان بود.
ولی او، آن شاعر خود تبعیدی فرصتی برای باز گشت نداشت چرا که رویی در وطن نداشت.
آشوبگران چپ ................ هنوز از نام او تغذیه می‌کنند بی توجه به اینکه او دیگر برده مارکس نیست و ازاد ی را پرچم خود کرد و نه سراب را.

جمعه, 09.02.2024 - 12:39 پیوند ثابت
سیاهکل

این بهمن همان داریوش افشار است که اخیر با نامهایی مانند حسن و غیره دوباره حرفهای بلندگوهای ارتجاع شاه و شیخ و سازمان سیا و موساد را اینجا غرغره میکند؟ محمد حکمت افشار قشقایی شیرازی؟

پ., 08.02.2024 - 21:10 پیوند ثابت
بهمن

عنوان مقاله
کنگره فدایی

تجربه صد ساله چپ بما می‌گوید که این قوم چپ کارنامه ای مملو از جنایت و خیانت به اصل آزادی ومیهن پرستی و وابستگی تمام عیار به استعمار دولت روس دارد.
باز گشته گان از جهنم سرخ خود اعتراف می‌کنند تا چه پایه به استقلال اقتصادی و آزادی مردم ایران خیانت کرده اند. هر چه می کوشی که شاید نکته مثبتی در درون این مسخ شده گان پیدا کنی، موفق نخواهی شد.
مردم ایران و علاقمندان به سرنوشت کشور یکبار برای همیشه بایداین غده چرکین را بدور اندازند و خواستها و تمایلات ملی خود را از این عاملان استعمار روس انتظار نداشته باشند.
چپ درحقیقت همان ماران ضحاکی هستندکه بیش از صد سال است که از مغز و روح جوانان ایرانی تغذیه می‌کند.
آرایش جدید سیاسی برای ایران باید بدون چپ پایه‌گذاری شود. چپ نه تنها سودی برای ایران وایرانی نداشته بلکه یک مانع بزرگ ارتجاعی برای رسیدن به آزادی ورفاه اقتصادی مردم ایران شده است.
ایجاد سازمان ها وحزبهای ملی ، وظیفه ملی هر ایرانی میهن پرست است. دغدغه اساسی‌ایران است ونه بیگانگان شرق ویا غربی.
کشور ما ایران با کمک این گروه بی وطن و آخوند ها ابزار سیاست خارجی دولت روس شده است.
ایجاد هسته های ملی برای ایجادمقاومت دربرابر ارتجاع چپی و استعمارگران اسلامی وظیفه ملی ما است.

پ., 08.02.2024 - 19:15 پیوند ثابت
فرامرز حیدریان

عنوان مقاله
انسان و سایه اش

درووود بر ابوالفضل عزیز!

تقریضی مختصر.

بیان خاطرات و یادماندها، حکایت تجربیات بی واسطه آدمهاست در گلاویز شدن با عینیّتهای زندگی و به محک زدن ذهنیّتها و ایده آلها و آرمانها و خیالات و رویاها و اعتقادات آدمی. هر چقدر انسانها در چارچوب ذهنیّتهای خود، اسیر و در بند باشند به همان میزان نیز در تاثیر پذیرفتن از عینیّتها و تجربیات بی واسطه، دورتر و دورتر میافتند و حتّا بیگانه با واقعیّتهای عینی و ملموس رفتار میکنند؛ زیرا ذهنیّتهای خود را معیار و شاقول و اصل و پایه «حقیقتی» گرفته اند که هیچگونه خطایی در آن نیست و معتقدند که واقعیّتها را باید به هر طریقی که شده است با اصول و نصوص «حقیقت ذهنی» تطبیق داد؛ ولو جبر و خشونت و فشار و استبداد و تجاوز، راهکار مسئله باش

مشکل آدمهایی که ذهنیّتها، عقاید، ایدئولوژی، مذهب، دین و نظریّه های خود را برچسب «حقیقت» زدند و میزنند، در این بود و هست که هیچکدامشان اهل «اندیشیدن با مغز خود» نبودند و نیستند؛ بلکه آرمانخواهانی مومن بودند و هستند که گرانیگاه عطش دینی خود را در کعبه ذهنیّت اماله ای خود میدیدند و میستودند و نیایش میکردند و همچنان سالکوار در بیابانهای بلاهت سگدو میزنند. انسانی که بویی – نمیگویم اهل اندیشیدن که کاری فوق العاده شاق و استخوانشکنی است – از اندیشیدن به مشامش رسیده باشد، حدّاقل میداند که تصوّرات ذهنی با واقعیّتهای زیستی و رویدادها از یکدیگر متفاوت هستند و علّتش نیز به این برمیگردد که مسائل انسانی در دایره آنچه «روح و روان و فرهنگ» میگویند، به دامنه محاسبات قیراطی تعلّق ندارند؛ بلکه رفتارهای آدمیان مدام در سیطره تاثیر پذیری از «سوائق و غرائز بشری» در حال سیّالیّت و کنش و واکنش در موقعیّتهای مختلف هستند. صرف اینکه انسانهایی به ایده ای/ایدئولوژیی/مذهبی/نظریّه ای ایمان راسخ بیاورند، هرگز دلیل بر آن نیست که در واقعیّتهای زیستی طبق اصول ایده آلهای خود رفتار خواهند کرد. چنین تصوّری، خودفریبی و حماقت محض است. انسانها همواره حسب غرائز و سوائق خود رفتار میکنند و آن بخش از انسانها که فرهیخته و فرزانه و دانا و آگاه و با شعور و با وجدان و با پرنسیپ هستند، کسانی به شمار می آیند که در باره خویشتن و سوائق و غرائز خود، خیلی عمیق اندیشیده اند و آگاهی درخور در باره ریشه های تاریک و پرتگاههای روح آدمی به دست آورده اند و هنر فرمانفرمایی بر خویشتن را تمرین و اجرا و سختگیری در حقّ خود میکنند. فرزانگان فرهیخته، نیک میدانند که انسان را در کردارهایش باید داوری کرد؛ نه در ادّعاهایش؛ زیرا فقط کردار آدمیست که میزان صحت و سقم ادّعاها را به محک میزند و ارزیابی میکند.
آن شخصی که ادّعا کرده بود: «اگر رفیق بیژن [جزنی] و رفیق حمید [اشرف] زنده بودند، سازمان سرنوشت دیگری داشت»، مطمئن باش که به شدّت زر مفت زیادی زده است؛ زیرا نه یک کلمه از کتابهای «جزنی» را خوانده بوده است، نه یک دقیقه در باره رفتارهای پراکتیکی «حمید اشرف» اندیشیده بوده است. فقط با استناد کردن به نام آنها، بی مایگی و عجز و نادانی محض و نداشتن مخچه خودش را هوار زده و رسوا کرده است. یک نگاه سرسری به آثار جزنی نشان میدهد که او با «تفکّر و سنجشگری»، خردلی آشنائی نداشت و اتّفاقا درخت کژرویهای فاجعه بار سازمان بر نظرات بی فکر و بی مایه و بی عاقبتبینی او قد کشید و میوه های تلخ و هلاکت آوری امثال «فرّخ نگهدار» را به بار آورده است.
نه! ابوالفضل عزیز!. اندیشیدن، همانطور که متفکّر نامدار فرانسوی – مونتیه – میگوید: «هنر سوختن و مردن زندگی بخش در افکار فردی خود است»؛ نه آویزان شدن و متابعت و دنباله روی از «توضیح المسائل دیگرانی که مصدر قدرت و اقتدار» هستند و برای دیگران تعیین تکلیف میکنند که چطور بزییند و چطور کولی بدهند.
مشکل بزرگ شکلگیری سازمانها و حزبهایی که در ایران خودشان را به ایدئولوژی مارکسیسم نوع روسی مسلّح کردند، در این بود که هیچگاه از رهبر تا هوادار نیاموخته بودند که با مغز خودشان بیندیشند و انسانهایی جوینده و پرسشگر و مستقل اندیش بشوند تا بتوانند به سهم خود، درب خانه خودشان را آب و جارو کنند و از این راه، مملکت را به اجتماعی سالم تبدیل کنند. آنها در خیالات خود به دنبال ناکجا آبادی بودند که با واقعیّت زیستی آنها و مردم میهن، هیچ سنخیّتی نداشت؛ بلکه فقط در فانتزیهای آنها همچون شهر فرنگ، رنگارنگ بود و خیال انگیز. به همین دلیل نیز، واقعیّتهای زندگی به زمینشان زد و حقارت وجوشان را اثبات کرد.
«ابراهیم کیشون»، طنز نویسان نامدار مجارستانی در یکی از کتابهایش به نام«گزینش هجویات» میگوید که: «مشکل مارکس این بود که انسان را نمی شناخت». وی همچنین میگوید که: «تمایل به نجات انسانها؛ آنهم در حالت عاجل که خلاف خواست و اراده انسانها باشد، صفت بارز اعتقادات یهودیست. مخصوصا این موضوع زمانی آشکار میشود که پسر یک خاخام یهودی به نام کارل مارکس اهل شهر تریر، رویاهایی را در سرش پروانده است مثل رویای برابری همه انسانها و همچنین جامعه بی طبقه و تولید کردن بدون هیچ استثماری و خیلی حرفهای تیتیش مامانی دیگر که از لحاظ پراکتیکی به هیچ وجه من الوجوه اجرا شدنی نیستند».
بله ابوالفضل عزیز!. ارزشمندی حکایت خاطرات بی شیله پیله در این است که جوینده و پرسنده و پژوهشگر رادمنش و بدون غرض و مرض میتواند به آسانی، انسان را در «سوائق و غرائزش» و موقعیّتهایی که زندگی در پیش پایش میگذارد، تمییز و تشخیص دهد و برآوردهای فکری و تصمیمهای کلیدی را در خصوص اندیشیدن در باره مناسبات اجتماعی و کشوری عبارتبندی خردمندانه کند؛ یعنی افکار و ایده هایی که ارزش یک پاپاسی را برای تک تک انسانها داشته باشند؛ نه خیالات و فانتزیهایی که مردم و جامعه را به برهوت و فلاکت و ذلت درغلتانند. اینکه من مدام بر مسئله نقش «سوائق و غرائز انسانها بر رفتارهایشان در موقعیّتها و زمانها و مکانها و پُست و مقامهای مختلف» تاکید میکنم، پایه های افکارم دقیقا بر تجربیات خودم و دیگرانی پی ریزی شده اند که همچون تو، خاطرات خود را بی واسطه زیسته اند و پیامدهای رفتارها و گفتارها و کردارهای خودشان و دیگران را تجربه کرده اند.
شاد زی و دیر زی!
فرامرز حیدریان
پ., 08.02.2024 - 09:59 پیوند ثابت
تبریزی

من با سازمان فدائیان خلق ایران – اکثریت و کارهای نادرست آن کاری ندارم، سخن من این است که بدبختانه نویسنده این نوشتار نه تنها در این نوشته بلکه در بسیاری از نوشته های دیگرش بارها و بارها رویدادهای سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت را انقلاب نامیده است و پیاپی نوشته است انقلاب، انقلاب، انقلاب، انقلاب، انقلاب! ..... اما در سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت چه انقلابی در ایران رخ داد؟

در آن سال هیچ انقلابی در ایران رخ نداد و بازگشت یک کشور به هزار و چهارصد سال پیش و گردانده شدن یک کشور با فرهنگ و روش های زمان برده داری و شترچرانی و جایگزین شدن دوزخ آخوندی به جای زندان آریامهری را نمی توان انقلاب نامید (به لینک زیر نگاه کنید)

https://iranglobal.info/node/184572

آیا بر سر کار آمدن طالبان در افغانستان، صدام در عراق، پینوشه در شیلی برابر با انقلاب است؟ اگر نیست پس بازگشت یک کشور به هزار و چهارصد سال پیش نیز انقلاب نیست! البته بسیاری از این ضد انقلاب ها را کسانی انقلاب نامیده اند! حتی کسانی در شیلی پیدا شدند و کودتای پینوشه را انقلاب نامیدند و در ستایش از پینوشه سرود انقلابی هم ساختند که دست کمی از سرود: "خمینی ای امام" ندارد! (به لینک زیر نگاه کنید)

https://www.youtube.com/watch?v=3xfeSWVgF1w

باری، بکوشیم که با درست به کار بردن واژه ها آب به آسیاب رژیم دوزخی ولایت فقیه نریزیم!

 

zendebadcommunism

پ., 08.02.2024 - 09:04 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.