رفتن به محتوای اصلی
چهارشنبه 27 خرداد 1405 - Wednesday, 17 June 2026

انارشب یلدا و میراث نیاکان .همراه با دو پیام

انارشب یلدا و میراث نیاکان .همراه با دو پیام


انارشب یلدا نشانه ای است ازپایداری ، نشانه ای از وحدت درون یک مجموعه، نشانه باروری که بقول مولانا زمانی که می فشاریش در هم تنیده می شود و در کاملت حاصل از فشرده شدن بهم شهد خود بیرون می دهد و مفرح ذات می گردد.
" انار شیرین گر خود هزار باشد گر یک   چوشد یکی به فشردن دگر شمار چه باشد." مولانا 
آری چو شد یکی بفشردن دگر شمار چه باشد . این تمامی فلسفه میوه اناربر سر سفره شب یلدا. درختی که بقول نظامی تا آخرین لجظه میوه خوداز تن جدا نمی کند . نمادی از مقاومت یک مادر که فرزندان را زیر چتر خود می گیرد وجهانی از دانه های یاقوت می سازد مقام واستوار.نمادی از یک ملت جمع شده درزیر یک سقف  کنار هم .
هم از این روست  که نماد اصلی شب یلداست. 
نمادی باستانی که جدال خورشید است برای برکشیدن صبح از دل تاریکی  برای ملتی که تمامی تاریخش جدال نور است وتاریکی وسرانجام پیرزوی و شکفتن شادی است از دل اندوه . پایان نخوت حکام زمستانیست در مقدم بهار و گشوده شدن سرا پرده گل  است بانغمه  هزار دستان .
یلدا بر تمامی کسانی که در سرتاسر جهان دل در گرو پایان یافتن شب ودر آمدن به چنین سراپرده ای از نور ،شادی ،دوستی ومودت بسته اند و آمدن آن را انتظار می کشندمبارک باد. 
برکسانی که پیام زیبای "وحدت و یک دلی "خوابیده در این سنت باستانی را بجان دل می شوند و قرن ها وقرن هاست که از آن پاسداری می کنند .  پاسداری از سنتی که مهم ترین پیام آن  استقبال از ایزد مهراست .خدائی که در اوج سیاهی شب خورشید را از دل غاری در البز کوه بیرون می کشد همراه او طلوع می کند تا نظم و راستی را بر این سرزمین حاکم کند و عهد وپیمان بین مردمان را محکم تر سازد .پیمانی که در سایه آن باشندگان این سرزمین در خرمی ، رفاه ، آرامش  وصلح زندگی کنند. این رو شب یلدا نمادی است از تلاش انسان ایرانی برای غلبه برحکام شب.تلاش برای وحدت ، دوستی و هم گرائی در جهت رسیدن به روشنائی . 
صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید.حافظ
اما شب یلدا پیام دیگری نیز دارد .پیام  برحکومتیان .
شب خواهد رفت.شما نیزخواهید رفت !به رسوائی هم خواهید رفت !
شما که تمامی ارزش های  یک ملت را بسخره گرفتید. بر روی زیباترین سنت های دیرین این سرزمین که عامل پایداری  ونقطه اتصال  نسل اندر نسل این سرزمین است پا نهادید. حرمت پیام برخاسته از دل تاریخ این سرزمین که "پندار نیک ،گفتارنیک، وکردارد نیک " را صلا میدهد نگاه نداشتید.پیامی که باشندگان این کهن دیار را بوحدت ویگانگی  فرا می خواند .شما که جز دشمنی ،نفرت ،دروغ وتزویر بذری در این دشت پهناور نیفشاندید بجای برکندن نهال دشمنی  تبر بر دست هجوم بر درخت دوستی بین مردمان این سرزمین آوردید. شما که جز مرگ ،اندوه ،تعزیه بر مردگان هزار ساله مجهول !کاری نکردید. روزهائی  را که می توانست سرشار از زیبائی وایجادگری توام با شادی  و نشاط یک ملت باشد بر کامشان تلخ کردید. مرگ گویان بر یمن ویسار تاختید وزیباترین فرزندان این آب وخاک  را که در جستجوی  زندگی توام با آزادی ونشاط بودند را بر خاک وخون کشیدید.
بجای امشاسبندانی که  خیر ،برکت سرسبزی برای این سرزمین می خواستند .لشگری از یاجوج وماجوج را بر کشور مسلط ساختید که کاری جزکشتن و ویران کردن در چنته ندارند .برکت از این سرزمین گرفتید ،فقرو خشکسالی به ارمغان آوردید. مبشران تاریکی ،منادیان مرگ .اما هر تاریکی را پایانی است .ملت ها بخصوص ملت هائی با تاریخ کهن دارند  بسیار از این فراز ها ونشیب ها دیده اند .بی شک مردم  بر این دوره از تاریکی وجهالت نیز پیروز خواهند شد . این حاکمان به شرمساری خواهند رفت و آنچه که بر جای خواهد ماند.صدای سخن عشق یک ملت خواهد بود که در تاریک ترین شبها ازبر آمدن خورشیدسخن می گوید.اگر سفره اش خالی است که شما خالی کردید .اما با مناعت طبع با نهادن یک دانه انار وگردانیدن استکانی چای بین کسانی که به عشق پایان شب یلدا و بر آمدن خورشید دور هم جمع شده اند.حراست میکنداز میراث ارزشمندی که بودیعه در اختیارشان نهاده شده است.  میراث ایرانیان  ابوالفضل محققی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!