رفتن به محتوای اصلی
چهارشنبه 27 خرداد 1405 - Wednesday, 17 June 2026

پزشکیان: سال آینده با کمبود شدید آب در تهران مواجه خواهیم شد

پزشکیان: سال آینده با کمبود شدید آب در تهران مواجه خواهیم شد

 

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، با اشاره به وجود مشکلات گسترده در مدیریت پایتخت، هشدار داد که استان تهران سال آینده با کمبود شدید آب مواجه خواهد شد.

پزشکیان شنبه ۲۵ اسفند در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران گفت بارندگی‌ها کم بوده و اگر نتوان این روند را مدیریت کرد، تهران در سال ۱۴۰۴ با «ناترازی» (کمبود) شدید در حوزه آب مواجه خواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای توصیف کسری شدید در حوزه آب، برق، گاز و انرژی از واژه «ناترازی» استفاده می‌کنند.

پزشکیان در ادامه این جلسه گفت با شکل توسعه کنونی تهران، دیگر امکان زندگی در آن وجود ندارد و افزود: «تهران را که نمی‌شود با تانکر آب داد.»
احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، ۲۱ اسفند از کاهش بیش از ۴۰ درصدی بارندگی سال جاری در استان تهران نسبت به متوسط بلندمدت خبر داد و گفت به احتمال زیاد آب استان تهران در تابستان سال بعد جیره‌بندی خواهد شد.

آب استان تهران عمدتا از طریق بارندگی، ذخیره برف در بالادست و منابع زیرزمینی تامین می‌شود اما برداشت‌های شدید از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شده که سفره‌های زیرزمینی تهران سال به سال خالی‌تر شوند که این امر علاوه بر خشکسالی و کمبود آب، بحران فرونشست را هم به دنبال داشته است.

این مشکل علاوه بر تهران در دیگر نقاط کشور نیز وجود دارد و برخی کارشناسان می‌گویند ذخیره هزار ساله آب‌های زیرزمینی ایران در سه دهه اخیر مصرف شده است.

پزشکیان با اشاره به موضوع فرونشست گفت که منطقه ورامین ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد و افزود: «در خارج از کشور برای سه سانتی‌متر فرونشست، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهند.»

او در ادامه گفت: «اگر کمی با دقت به آینده نگاه کنیم، می‌بینیم که اوضاع خیلی خطرناک است. مخازن زیر پای خود را از دست داده‌ایم و خطر بیخ گوش ماست.»

پیش از این و در ۲۰ اسفند، محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از خطر جدی فرونشست در هشت منطقه پایتخت خبر داده و گفته بود فرونشست به برخی از مناطق نفوذ کرده و در حال پیشروی به سمت مرکز شهر تهران است.

طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی در خصوص بحران فرونشست در تهران و دیگر شهرهای ایران منتشر شده است.

۱۴ دی ماه، سایت دیده‌بان ایران در گزارشی از وضعیت فرونشست در کشور نوشت که خطر فرونشست، هشت فرودگاه را تهدید می‌کند و حدود ۱۴ میلیون نفر یعنی یک‌پنجم جمعیت ایران متاثر از فرونشست شدید هستند.

 

روزنامه اعتماد ۲۵ اسفند در گزارشی هشدار داد سال ۱۴۰۴، سال بحران آب و انرژی است و نوشت که اگرچه در چند سال گذشته نیز برخی شهرهای کشور از جمله تهران با کمبود برق، گاز و آب مواجه بوده‌‌اند اما به نظر می‌رسد تمام بحران‌هایی که تاکنون وجود داشته، در برابر بحرانی که در پیش است، بیشتر شبیه شوخی بوده باشند.

پزشکیان در سخنان تازه خود از نبود برق در کارخانه‌ها با عنوان «کمبود وحشتناک» یاد کرد و گفت: «اگر یک مقدار مراقبت نمی‌کردیم زمستان باید گاز خانه‌ها را قطع می‌کردیم.»

او گفت مشکل ناترازی‌ها را باید «با استفاده از تخصص دانشگاهیان» حل کرد و افزود که با «دستور و بگیر و ببند»، مشکل حل نمی‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

علی قربانی

عنوان مقاله:
پزشکیان: سال آینده با کمبود شدید آب در تهران مواجه خواهیم شد

تهرانی ها بودن که آن لشکر استقبال از خمینی را برپا کردند مگر نه؟
حالا بخورن آشی که برای ایران پختن. هرچه میکشیم از این تهرانیهای خود بزرگ بین است.
بدتان نیاد واقعیت است. دود گازوئیل مغزشان را پوک کرده ولی خودشان را عقل کل میدانند.

ش., 15.03.2025 - 16:38 پیوند ثابت