خلاصه اخبار دوشنبه, شب 20 اپریل
رییسجمهور آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: توافقی که ما با ایران در حال کار روی آن هستیم، بسیار بهتر از برجام خواهد بود
بر اساس اطلاعات رسیده به ایراناینترنشنال، قالیباف در جلسهای با مشاورانش، بهتندی از مخالفان توافق با آمریکا انتقاد کرده و افرادی چون سعید جلیلی و امیرحسین ثابتی را «شبهنظامیان افراطی» خوانده است
دونالد ترامپ، رییسجمهوری آمریکا، گفت محاصره بنادر ایران با قدرت اجرا میشود و «آنها روزانه ۵۰۰ میلیون دلار از دست میدهند»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: برای دور بعدی مذاکرات با آمریکا فعلا برنامهای نداریم و در هیچ دورهای از مذاکرات بحث انتقال اورانیوم بهعنوان گزینه ما مطرح نبوده است
ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگ اخیر خسارات قابل توجهی به صنعت تولید موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی وارد کرده و در نتیجه، تهران در حال حاضر قادر به تولید هیچ موشک جدیدی نیست
ترامپ: توافقی که با ایران انجام میشود، به مراتب بهتر از برجام است
دونالد ترامپ در جدیدترین پست خود در تروث سوشال نوشته: «توافقی که در حال انجام آن با ایران هستیم، بسیار بهتر از برجام خواهد بود؛ توافقی که عموما با عنوان «توافق هستهای ایران» شناخته میشود و به قلم باراک حسین اوباما و جو بایدن خوابآلود نوشته شد؛ یکی از بدترین توافقهایی که تاکنون در ارتباط با امنیت کشور ما منعقد شده است.»
رئیس جمهور آمریکا در این پست میگوید برجام «مسیر تضمینشدهای» برای دستیابی ایران به سلاح هستهای بود و توافقی که او روی آن کار میکند این امکان را به ایران نمیدهد.
او در ادامه نوشته: «اگر من آن "توافق" را لغو نکرده بودم، از سلاحهای هستهای علیه اسرائیل و در سراسر خاورمیانه، از جمله علیه پایگاههای نظامی ارزشمند آمریکا، استفاده میشد.»
آقای ترامپ در این پست خود توافق احتمالی با ایران را تامینکننده «صلح، امنیت و ثبات نه فقط برای اسرائیل و خاورمیانه، بلکه برای اروپا، آمریکا و همه جای دیگر» خواند.
این در حالی است که ایران هنوز درباره شرکت در دور جدید مذاکرات در پاکستان اظهار نظر رسمی نکرده است.
آقای ترامپ پیشتر در گفتوگو با بلومبرگ گفته اگر تا ۲۲ آوریل توافق نشود، بعید است آتشبس با ایران تمدید شود.
پزشکیان: مردم ایران زیر بار زور نمیروند؛ ترامپ: اگر گشایشی حاصل شود، آماده دیدار با رهبران ارشد ایرانم
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که «مردم ایران زیر بار زور نمیروند.» در همین حال، رئیسجمهور آمریکا گفت در صورتیکه گشایشی در مذاکرات حاصل شود حاضر است با رهبران ارشد ایران دیدار کند. در حالی که دو روز به پایان آتشبس باقی مانده است، ایران هنوز به طور رسمی تایید نکرده است که در مذاکرات شرکت خواهد کرد. آمریکا اما میگوید مذاکرهکنندگانش را به پاکستان اعزام خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داده است این کشور «قائل به هیچگونه ضربالاجل و اولتیماتومی نیست.»
منبع آگاه دولت پاکستان: اسلامآباد مطمئن است تهران را به مذاکره با آمریکا متقاعد میکند
یک منبع ارشد دولت پاکستان به رویترز گفت که این کشور مطمئن است که میتواند جمهوری اسلامی را به شرکت در مذاکرات با آمریکا متقاعد کند.
این منبع آگاه افزود پاکستان از تهران سیگنال مثبت دریافت کرده و تلاش میکند آنها هنگام آغاز مذاکرات فردا یا یک روز بعد از آن حضور داشته باشد.
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمیکند.
توجه داشته باشید کامنتهایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!