رفتن به محتوای اصلی

بیانیهءِ جمعی برای حفظ استقلال و تمامیّت ارضی : [تکرار حاکمیّت، صفوی، قاجا
11.09.2012 - 16:12

بیانیهءِ جمعی برای حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران: [تکرار حاکمیّت،صفوی، قاجار، پهلوی، و رژیم جمهوری اسلامی] است.

 

● توافقنامهءِ مشترک رهبریِ دو سازمان "حزب دمکرات کردستان ایران" و "کومله"، که به تاریخ اول ژوئن 2012 میلادی منتشر شد، با کنش و واکنش فضای سیاسی و رسانه های گفتاری و نوشتاری و دیداری ایرانیان خارج از کشور رویرو شد. گروهی پلاتفرم این همایش این دو حزب را دیکته کردهء قدرتهای خارجی دانسنه، دسته ای دیگر آنرا حرکتی تجزیه طلبانهءِ آشکار و آغاز فروپاشی عملیِ تمامیّتِ ارضیِ جغرافیای سیاسی ایران ارزیابی کرده، سوّمین گروه مانند گذشته به خیالِ خام خود که گویی نظام جمهوری اسلامی دغدغهء ایران و تمامیّتِ ارضی آنرا دارد و یا میتواند آنرا حفظ کند، به نشانهءِ اعتراض به بیانیهءِ مشترکِ این دو حزب کُردی که گویا خطر تجزیه ایران در این بیانیه نهفته است، بر پایهءِ احساسات زود گذر و بر خلافِ خواستهءِ باطنی، در کنار نظام جمهوری اسلامی خواهند ایستاد و در برابر این دو حزب سیاسی کُرد سخت موضعگیری کردند.

 نگارنده در نوشتاری 3 بخشی، همچنین در نوشتارهای دیگر، اشتباهات تاریخی و سیاسی مردم کُرد نسبت به سرزمین مادری و پدری آنها یعنی ایران را بر اساس تاریخ زنده و آکتوئل امروز و بر اساس پارامترهای سیاسی دانش محور تجربی و پراتیک حاصل دست آوردهای تئوریهای دمکراسی امروز و مطابق با قطب بندیها  و روابط و مناسبات سیاسی در ایران، در آسیای کوچک، و در خاورمیانه به روشنی بیان داشته ام، از جمله:

1- پروسهء قاضی محمّد با حمایتِ شوروی در سال 1946 میلادی 2- در قرون وسطی در جنگِ بین عثمانیان و صفویان به طرفداری از عثمانیان در چالدران 1514 میلادی بخشِ شرقیِ جغرافیایِ آناتولی را به عثمانیان بخشیدید. 3- بخش کُرد نشین ایران به رهبریِ خاندانِ اردلان ها در اطرافِ دریاچهءِ رضائیه تحتِ فرمانبری صفویان قزلباش درآمد 4- پیشوایِ قومی کُرد Ismail Agha Schikak „ Simko» «اسماعیل آقا شیکاک ( سیمکو) با ترکیۀ و بریتانیا همدست شد و در سال 1920 بخش بزرگی از سرزمینِ کُرد نشین ایران را تحتِ از ایران جدا کرد،

5- نیروههای مسلح کُرد، در سپاه عثمانی بر علیه ارمنیان مشارکت فعال داشتند 6-  فوریه 1925 میلادی در زمانِ کمال آتاتورک به مناسبت همسویی مردم کُرد با حاکمیّتِ عثمانی  و مخالفت با ترکیه جدید، سیاستِ پاکسازی کُردها مانند ارمنیان در دستور کار قرار گرفت که برای اوّلین بار 46 رهبر کُرد از جمله "شیخ سعید" در میدانِ شهر „ دیار بکر Diyarbekir" بشکلِ بسیار فجیعی به دار آویخته شدند

7- در سال 1978 میلادی کُردها برای سرنگونیِ سیستم شاهنشاهی گذشته به حمایت از آیت الله خمینی نقش مهمی را ایفا کردند. دبیر اوّلِ حزب دمکرات کردستان ایران، «دکتر عبدالرحمان قاسملو» اوّلین کسی بود که پیروزیِ انقلاب اسلامی را به روح الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی تبریک گفت ،8- دکتر قاسملو باز هم مانند رهبران دیگرِ کُرد، به منظورِ گفتگو و داد و ستد با رژیم اسلامی در یولی 1989 میلادی در اتاقِ هتلی در شهر وین کشور اطریش بوسیلهءِ نمایندگان و مأمورانِ اطلاعاتی رژیم اسلامی ترور شد

9- دکتر کریم سنجابی علیرغم خدماتِ شایستهءِ ایشان به ایران، در جایگاهِ دبیر اوّل جبههءِ ملّی ایران با حمایتِ کامل از خمینی و انقلاب 57، دکتر شاپور بختیار را به مناسبتِ پذیرفتنِ نخست وزیری شاهِ ایران در آن شرایطِ بحرانی برای گرفتار نیامدنِ ایران در چنگالِ استبدادِ سیاه دینی، از جبههءِ ملّی اخراج کرد که در مجموع بستر شکستِ سیاست ورزی دکتر بختیار را فراهم نمود،. در مقابل دکتر کریم سنجابی خود وزیر امور خارجهءِ جمهوری اسلامی خمینی را پذیرفت 10- بعد از انقلاب اسلامی کردستان به وحشیانه ترین روش مورد هجوم جهوری اسلامی قرار گرفت.  پس انقلاب تا کنون احزاب و سازمانهای کُردی در فضای سیاسی چهار کشور ترکیه، عراق، و ایرانی و سوریه، و در معادلات و داد و ستدهای بین المللی و قدرتهای خارجی  و در بین جبههءِ قوم گرایی در ایران با بی ثباتی به این سو و آن سو در پی یافتن هویّت خود سرگردان و بازیچهءِ دست این و آن قدرتِ سیاسی و اقتصادی منطقه ای و فرا منطقه ای هستند، در صورتیکه هویّت نژادی، زبانی و فرهنگی آنها از قرن هشتم قبل از میلاد بنام ایرانی شناختهءِ جهانی است.

11- از اشتباهات بزرگ تاریخی مردم کُرد تأکید بر شاخص های قومی  منطقه ای خود و در پیش گرفتن سیاست و استراتژی گریز از حکومتهای مرکزی ایران بوده است که آنها بویژه از کسب قدرت اقتصادی در طول تاریخ محروم بوده اند، و طبعأ قومی که قدرت اقتصادی نداشته باشد قدرت سیاسی هم نخواهد داشت و در اهرمهای تأثیر گذاری هم چندان بحساب نخواهد بآمد، قدرت سیاسی و اقتصادی مکمل کنندهء تجزیه ناپذیر یکدیگرند .

12- اکنون هم احزاب سیاسی بجای اینکه توانِ سیاسی مردم کُرد در همهء جهان را بر روی سرنوشت مردم کُرد در سوریه متمرکز کند، و از این فرصت تاریخی برای بدست آوردن بخشی از خواسته های دمکراتیک مردم کُرد استفادهءِ مطلوب را بکنند، حزب دمکرات کردستان و کومله، با موافقت طرفین پلاتفرمی را انتشار میدهند، که نه زمان آن مناسب بوده و نه استراتژی ایی صیقل خورده مطابق با شرایط سیاسی منطقه میباشد و نه نسخه ای درست در صف آراییِ جبهه بندیها و توازن قدرت برای جایگزینی دمکراسی در ایران هست و بطور کلی  نیاز مبرم سرلوحهء خواسته های مردم کُرد هم نبوده است. گرچه هدف از این پلاتفرم مشترک بیان خواسته های دمکراتیک بوده امّا انشا نویسی و نگارش محتوای سیاسی آن ضربات سنگینی به مردم کُردستان و احزاب سیاسی آن وارد  کرده است.

13- در مقابل : بیانیهءِ جمعی - حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران، سرآغاز هر کارپایه سیاسی است گروهی از ایرانیان، پیشتازان کُرد در نوشتاری با نام: « دهها فعال و نویسنده کرد: ادامە حیات در چهارچوب مرزهای ایران برای ملت کرد غیر ممکن شده است » نقشه ای را با خود دارد که جغرافیای سیاسی مسکونی مردم کُرد در ایران را حتّی تا خلیج فارس نشان میدهد.

اگر بیانیه دو حرب دمکرات و کومله در حقیقت یک نوع یاغیگری غیر سیاسی بنامیم، بیانیهء این دهها نفر فعال و نویسندهء کُرد بی اعتنایی به هر قانونمندی و تجاوز به جغرافیای سیاسی بقیه هم نوعان ایرانی خود جغرافیای در غرب و جنوب غربی و جنوب کشور ایران هست. سیاستمداران کُرد با برنامه ای که دارند محور قرار دادن حکومت مرکزی هدف اصلی آنها نیست، بلکه در قدم اوّل در گیر شدن با همسایگان جغرافیایی خود از هر سو میباشد، که به یک آنارشیسم و جنگ داخلی و خونریزی در بین شهروندان ایرانی از هر قوم قبیله دامن خواهد زد، که بازندهءِ اصلی و آخری آن خود ملّت کُرد میباشد.

14– گرچه طبق ادعای احزاب سیاسی کُرد جنبش دمکراسی خواهی آنها بر اساس جهان بینی های مختلف شکل گرفته است، امّا در حقیقت این احزاب سیاسی کُرد دچار یک اشتباه بزرگ هستند و تا کنون یک تعریف درستی از ساختار سادهء حکومت در ایران نداده است و مسئول همهء ستمی را که در تاریخ بر مردم کُرد رفته است را تنها بر دوش ایرانی تباران و پان ایرانیست ها و یا ملّت ساختگی فارس میگذارند. اصولأ ساختار حکومت و تشکیل ملّت بر اساس مناسبات تاریخی و رشد سرمایه داری و فاز صنعتی شدن با رشد ابزار تولید و تولید کالایی نبوده است، بلکه ساختار و ترکیبات حکومت در ایران با به قدرت رسیدن صفویان  تا به امروز از ترکیب و همکاری دو قشر از جامعه ایران : 1- گروهی از ایرانیان معمولا پایتخت نشین 2- قوم تُرک آذری تشکیل شده است. که ساختار این حکومت به هیچ عنوان ربطی به عموم ایرانیان، چه ماد، چه پارسی و چه پارت و اشکانی نداشته و ندارد. این دو گروه قدرت اقتصادی، سیاسی و کسب امیتازات، و بهره برداری از امکانات منافع ملّی و تربیّت انسانهای ماهر بر اساس تحصیل آکادمیک درون کشور و خارج از آنرا را در اختیار خود داشته و دارند. مردم استان فارس همانقدر محروم بوده که کردستان بوده است. کوتاه سخن: تشکیل نهاد حکومت، در نتیجهء تضادهای طبقاتی است، که در ایران دو طبقه نامبرده در بالا دیگر طبقات و گروههای إتنیکی دیگر را مورد ستم طبقاتی، اقتصادی و سیاسی قرار داده است.

15- اینجا جای یک سئوال جدی هست که چرا و به چه مناسبتی رهبران این دو حزب کرُدی، دمکرات و کومله، پلاتفرمی را در شرایط نا به هنجار امروز انتشار میدهد، که نظام جمهوری اسلامی از آن بهترین بهره برداری را بکند!. براستی آیا پُشت این بیانیه قدرتهایِ اقتصادی و سیاسی، آمریکا، اسرائیل، و اتحادیه اروپا، با برنامه های حملهء نظامی آنها به ایران پنهان هست ؟ اصولأ این دو حزب کُردی از چند درصد پایگاه طبقاتی و اجتماعی  در بین مردم کُرد برخوردار هست ؟  بنا به فاکتورهای موجود در منطقه و فراتر از آن حقوق و منافع مردم کُرد در این بیانیه نیست و چشم اندازی هم از آن وجود ندارد، بنا بر این رهبران این دو حزب اوّل پاسخگوی خود مردم کُرد باشند که چرا آنها را نسنجیده در مقابل ملّت ایران امّا بسود منافع بیگانگان قرار میدهند !.

● در همایش"دو روزهء کنفرانس بروکسل "پیشبرد اتحاد برای دمکراسی" ایرانیان در ماه جولای 2012 میلادی، شرکت کنندگان کُرد چشمگیر بودند و از خود درایت و فراست سیاسی نشان دادند، و در واقع در مرکز تصمیم گیری برای ایران فردا قرار گرفتند که مایهء خشنودی ما شد. امّا با انتشار پلاتفرم جدید حزب دمکرات و حزب کومله دوباره پیشتازان سیاسی مردم کُرد خود را در سطح فرهنگ قبیله ای ما قبل مدرنیته پایین آوردند، و نشان دادند که هنوز درک نکرده اند که دانش سیاست مجموعه ای از بردارهای ممکنات و توازن قدرت و تابع متغییری از شرایط روز منطقه ای و جهانی، و به مانند بازار بورس است، که بر اساس داده های معین نرخ تعیین میکند. این احزاب در جهان امروز فقط بر یک فاکتور تآکید دارند و آنهم ابزار قومی، که راه بجایی نخواهد بُرد.

◄ نتیجهء سیاست ورزی احزاب و سازمانهای سیاسی کُرد

 حداقل از قرن گذشته تا به امروز سیاست ورزی احزاب سیاسی کُرد خسارات دو سویه ای را بر جای گذاشته اند: 1- تقسیم و چند پاره شدنِ بیشتر جغرافیای مردم کُرد، همراه با تضعیف جدّی ملّتِ فرهنگی کُرد، خدمتگزاری این احزاب به قدرتهای سیاسی منطقه ای و به کشورهای اقتصادی و صنعتی به ضرر منافع ملّی ملّت ایران و دادن امیتازات به رقیبان سرزمین ایران 2- تضعیف سیاسی سرزمین تاریخی کُردها یعنی کشور و ملّتِ ایران، کاستن از قدرتِ مانورِ سیاسی ایران در مقابلِ کشورهایِ همسایه و در خاور میانه، ایجادِ مشکلات برای رشدِ فراگیر عمومی، فروپاشیِ همبستگیِ ملّی که در نهایت با توجّه به مرزبندیهایِ سیاسی به ضرر صد در صدِ مردمانِ کُرد تمام شده اند و خواهند شد، زیرا تضعیفِ ایران برابر هست با تقویتِ همسایگان آن. همسایگانِ توانمند در مقابل ایرانی ناتوان، حیات و منافعِ ملّی کُردها را در گذشته و در آینده با خطر جدّی روبرو ساخته و خواهد ساخت. با وجود اینهمه اشتباهات تاریخی احزاب سیاسی کُرد، بخشی از ایرانیان خیر خواه منافع مردم کُرد، این احزاب را پیوسته از خویشتن داری به بازگشت به هویّت ایرانی خود، به همبستگی ملّی، به مشارکت آنها در کانون اصلی تصمیم گیریهای کلان سیاسی کشور دعوت کرده اند و میکنند.

علاو بر ایرانی بودن مردم کُرد، وابستگی زبانی و فرهنگی، تاریخ مشترک آنها با ایرانیان، مردم کُرد مردمانی شجاع، سخاوتمند، آزادیخواه و دمکرات و در اساس سکولار هستند، شاد و شادمان سرشار از زندگی و نشاطمیباشند، راسیونال می اندیشند، و جهان بینی ناتورآلیستی ایرانی دارند، مذهبی شیعه گری متعصب مانند ایران مرکزی و ناحیّهءِ آذربایجان نیستند، استعداد همگونی با محیط و شرایط جدید دارند، از پتانسیل قوی سیاسی بر خوردار هستند، امّا متأسفانه  این پتانسیل و شایستگی و بلند بینی را در پُشت سد واپسگری قومی مهار کرده اند، که اگر آنرا به نحو درست بکار گیرند، نه اینکه  خواسته های مردم کُرد را پاسخ خواهد داد، به جایگزینی دمکراسی در ایران و در منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

◄ بیانیهءِ جمعی - برای حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران

اگر از افرادی که صرفأ به مناسبت عدم تجزیه ایران این بیانیه:« بیانیهءِ جمعی - حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران، سرآغاز هر کارپایه سیاسی است » فاکتور بگیریم، افراد بنیاد گذاری که این بیانیه را تدارک دیده و انتشار داده اند دو قشر از جامعهء ایران هستند، همان دو قشری که از زمان صفویان، قاجاریان، خاندان پهلوی، و نظام جمهوری اسلامی قدرت اقتصادی و سیاسی ایران را در چنگ خود قبضه کرده اند و حاضر نیستند با هر قیمیتی آنرا از دست دهند، یعنی همان دو طیفِ: 1- گروهی از ایرانیان معمولا پایتخت نشین 2- قوم تُرک آذری است.

 وابستگی به حزب تودهء سابق و سازمان فدرائیان اکثریت و وابستگی تنگاتنگ قومی یعنی تُرک اذری در این بیانیه برجسته است. مشی سیاسی اصلاح طلبی حکومتی در افراد پیشتاز آن قابل انکار نیست. بافت ترکیبی پرسنل و محتوای سیاست ورزی آنها با ترکیبات هدایتگران نظام جمهری اسلامی و با بخش قابل توجه از سیاست ها و استراتزیهای نظام جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه ای همسویی کامل دارد. کوتاه سخن انتشار این بیانیه مرا به مطرح کردن دو سئوال واداشت:

سئوال یکم : افراد تُرک آذری که این «بیانیهءِ جمعی - حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران»  را بر علیه احزاب کُردی سامان داده و یا امضاء کرده اند، بخوبی میدانند که شمار قوم إتنیکی تُرک آذری در ایران اکثریت را دارد و بر اساس حکمرانی تُرک تباران از صفویان تا به امروز از قدرت اقتصادی و سیاسی ویژه ای( حتّی در بعضی موارد بیشتر از ایرانی تباران) بر خوردار هستند، تنها دو کشور هم تبار خود ترکیه و جمهوری آذربایجان آنها را حمایت میکنند، از پشتیبانی کشورهای صنعتی و کارتلهای نفت و گاز بر خوردار هستند، از سوی آمریکا و اسرائیل بطور مستقیم حمایت میشوند و با این کشورها همکاری تنگاتگ دارند، چندی پیش یک آمریکای سیاسی کار، پیشنهاد جدایی آذربایجان را در افکار سیاسی و عمومی مطرح کرد، رادیو و تلویزیون ها و رسانه ای دیگر قوم تُرک آذری شبانه روز بر علیه ایران و ایرانیان تبلیغ میکنند، نظام جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه ای تُرک تبار از آنها آشکار و پنهان حمایت میکند،  مردم تُرک آذری با سکوت هدفمند خود استمرار حکومت نظام جمهوری اسلامی را طولانی تیر میکند،

● از ده سال پیش تا کنون مردم تُرک آذری بیناد گذار تز تجزیه طلبی در ایران هستند، مسئلهء جدایی و تجزیه طلبی آذربایجان را بشدت مطرح کرده اند، سالروز تولد بابک خرمدین ایرانی را به جنبش ضد ایرانی تبدیل میکنند، تاریخ ایران را انکار کرده اند و میکنند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی را مسخره کرده اند و میکنند، هویّت خود را در ترکیه جستجو کرده اند و میکنند، و بسیار مسائل دیگر از این قبل، امّا چرا آقای بابک امیر خسروی و سایر افراد تُرک آذری که بقول خود ایران دوست هستند بر علیه این همنوعان تجزیه طلب و ضد ایرانی تُرک تبار خود بیانیه ای صادر نکردند و نمیکنند، و به یکبار به احزاب کُردی بشکل همه جانبه حمله میکنند و خود را که از قرن 12 به ایران مهاجرت کرده اند، صاحب جغرافیا و تاریخ ایران میدانند، و مردم کُرد را که از 800 سال قبل از میلاد یعنی نزدیک به 3000 سال به این سرزمین آمده و اوّلین امپراطوری جهان و ایران را بنیاد میگذارند را به حاشیه پرتاب میکند ؟

سئوال دوّم - این دسته از ایرانیانی که در کنار قوم آذری و توده ای ها و اکثریتی ها قرار گرفتند و این بیانیه را بر علیه احزاب کُردی و ملّت کُرد تهیه و امضاء کردند و میخواهند در شرایطی خاص در کنار نظام جمهوری اسلامی بایستند، چرا در مدّت ده سال گذشته قلم را بکار نگرفتند و دهان را به نشانهء انتقاد از مردم آذربایجان باز نکردند و خود را در سکوت و خاموشی در خانهءِ خود پنهان کردند. ولی امروز با انتشار یک پلاتفرم احزاب کُرد که بویی از تجزیه طلبی ندارد، این چنین به جوش و خروش آمده اند و رگ گردن ایرانی آنها برا برقراری تمامیّت ارضی کشور بر جسته شده است ؟.

▬  این دسته از ایرانیان همان سلمان فارسی دیروز و امروز ایران هستند، همان قشری از ایرانیان هستند که با ورود اعراب به ایران و با همدستی و حمایت بیگانگان مهاجر، از بازگشت سیاست ورزی راسیونال مانند دوران هخامنشیان و ساسانیان و اشکانیان به ناحیه غرب و بر فراز زاگرس از آذربایجان غربی تا خلیج فارس جلو گیری کرده اند و میکنند، این مردم همان گروهی هستند، که به رواج دین شیعه گری قزلباش این مسلک خانوادگی گذشتگان تُرکان آذری همت گماستند، فرهنگ اسلامگرایی و مسجد و آخوند را به تمدن و فرهنگ شهری و تاریخ ایرانی تبدیل تبدیل کردند و آنرا جانشین فرهنگ و تاریخ هخامنشیان و ایرانیان کردند. این گروه از ایرانیان از هما طیفی هستند که بنادرستی خود را هخامنشی و پارسی  و آریایی مینامند تا  ایران را به قدرتهای خارجی و به بیگانگان بفروشند. گروه روشنفکران دینی برخاسته از همین قشر و طبقهء ایرانی است.

● اگر ملّت کُرد تجزیه طلب هست، مردم تُرک آذری صد برابر آنها تجزیه طلب تر و ایرانی ستیز تز و چشم بیشتر به بیگانگان دارند، چرا ایرانیان با این دو قوم و قبیله یکسان برخورد ندارند. از مردم تُرک آذری میترسند ؟ تُرک آذری  از مردم کُردها ایرانی تر و ایران دوست تر هستند ؟ مردم تُرک آذری تاریخ درخشانی از خود در گذشتهء  ایران بر جای گذشته اند ؟ و بسیار سئوالات دیگر !. همکاری دو گروه  آذری و دسته ای از ایرانیان برای متمرکز کردن قدرت اقتصادی و سیاسی مانند گذشته در دست خود که بیانیه جمعی آنها بر علیه احزاب و مردم کُرد کوشش در این همین راستا میباشد، در ایران فردا قطعأ غیر ممکن است.

● اگر گروهی از ایرانیان دست از این سیاست فریبکارانهءِ خود بر ندارند و مردم تُرک آذری از این چند گانه بازی کردن خود چشم پوشی نکند، اگر گروهی از ایرانیان بجای ارائهء یک راه حلّ سیاسی مناسب و بجای پیشنهاد یک ساختار حکومتی مدرن، همچنان برای کسب قدرت سیاسی و اقتصادی متمرکز در چنگ خود تلاش کنند و در کنار جمهوری اسلامی بایستد، آنوقت ما در هر شکل ممکن همچنان در کنار مردم کُرد و احزاب سیاسی کُرد محکمتر خواهیم ایستاد و برنامهء جدایی جغرافیای استانهای غرب، جنوب غربی و استانهای جنوب کشور با تسلط  بر منابع انرژی نفت و گاز، تسلط بر خلیج فارس را با استانها و یا بخشی از استانهای در فراز و دو سوی دامنه های زاگرس را به کردستان بزرگ وصل خواهیم کرد و مانند گذشتهءِ قبل از اسلام نام کشور پارس ( ترکیبی از ماد و پارسی بوده است ) را بر این جغرافیا خواهیم گذاشت. تا آنوقت کورش زعیم ها، کوروش عرفانی و فرخ نگهدارها هویّت جدیدی برای خودشان دست و پا کنند و یا همچنان  همین دین اسلام را خشت زیر بنای هویّت نژادی و فرهنگی و تاریخی خود قرار دهند.

● برای فروپاشی ساختار حکومتی ترکیبی از دو گروه تُرک آذری و گروهی از ایرانیان مرکز نشین از صفویان تا به امروز که عقب ماندگیهای گذشته و امروز را باعث شده اند، تقسیم قدرت سیاسی بصورت عمودی و افقی در ساختار حکومتی فدرال اجرایی ضرورت فردای ایران هست. اهرمهای سیاسی متشکل یک پارلمان سراسری و در کنار آن شورای ملّی قانونگذاری که نمایندگان آن از فرستادگان  ایالتهای مختلف دور هم جمع میشوند، تشکیل خواهد شد. نوع دمکراسی، دمکراسی پارلمانی خواهد بود.

.....................................................................................................................

لینک [بیانیه ی جمعی - حفظ استقلال و تمامیّت ارضی ایران، سرآغاز هر کارپایه سیاسی] در زیر:

http://www.iranglobal.dk/I-G.php?mid=2-59263

لینک [دهها فعال و نویسنده کرد: ادامە حیات در چهارچوب مرزهای ایران برای ملت کُرد غیر ممکن شده است] در زیر

http://nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=2995&ID_map=20#.UE0JNk168Pc.faceboo

.....................................................................................................................

|ماه سپتامبر| 2012 میلادی| آلمان| ناصر کرمی|

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.