رفتن به محتوای اصلی

درگذشت حسن نزیه
17.09.2012 - 11:13
حسن نزیه که رئیس کانون وکلای ایران نیز بود، بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامی، همکاری خود را با مهدی بازرگان آغاز کرد، اما خیلی زود و پس از مخالفت با اصل جمهوری "اسلامی" به مخالفان پیوست.
 دانشنامۀ ویکی‌پدیا در بارۀ وی می‌نویسد: «حسن نزیه زادهٔ ۱۳۰۰ خورشیدی در تبریز و فرزند محمدعلی نزیه از بازرگانان مشروطه‌خواه آن شهر است. حسن نزیه نوه دکتر عبدالرحیم بهشتی (مشیرالاطبا) است که از پزشکان و نویسندگان دوره خود بود»...
 «حسن نزیه، در سال ۱۳۲۳ از دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. وی لیسانسیه رشته قضائی از دانشکده حقوق تهران و دارای سابقه تحصیل و پژوهش حقوقی در سوئیس بود».
 «حسن نزیه، در سال‌های پس از شهریور ۱۳۲۰ از هواداران محمد مصدق شد و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی به رهبری آیت‌الله زنجانی بود. نزیه همچنین از همکاران نشریه راه مصدق، ارگان مقاومت ملی بود. حسن نزیه در جریان محاکمه دکتر مصدق لایحه دفاعیه مفصلی برای او تهیه کرد که بخش‌هایی از آن مورد استفاده دکتر مصدق قرار گرفت».
 «وی در دوره پانزدهم کانون وکلا، نایب رئیس کانون بود. در نخستین جلسه هیئت مدیره جدید کانون وکلای دادگستری، حسن نزیه با هشت رأی از دوازده نفر حاضر به عنوان رئیس کانون وکلا انتخاب شد. بدین ترتیب کانون وکلا به‌طور کامل در دست مخالفین دولت و نزدیکان جبهه ملی و نهضت آزادی قرار گرفت»...
 سایت "پژوهشکدۀ باقرالعلوم" نیز در بارۀ وی می‌نویسد: «سخنرانی نزیه در خرداد ٥٨ در سمینار وکلای دادگستری جنجال آفرید. وی در دومین روز این کنگره به شدت از وضعیت مملکت انتقاد کرد و گفت بعضی تصور می کنند، تمام مسائل سیاسی و اقتصادی و قضایی را می توانیم در قالب اسلام بسازیم.
وی در ادامه از جریان کار در دادگاه‌های انقلاب انتقاد کرد... آیت الله بهشتی به شدت به سخنان وی اعتراض کرد و محاکمه او را به علت مخالفت با نظام اسلامی خواستار شد»...
 حسن نزیه در سال‌های آخر عمر، درپاریس مبتلا به بیماری آلزایمر شده بود. او روز جمعه ٢٤ شهریور، در سن ٩١ سالگی در پاریس درگذشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.