رفتن به محتوای اصلی

خلاصه اخبارپنجشنبه بیست وچهارمارس در دانمارک
25.03.2022 - 11:30
برگردان:
مهرداد سید عسگری

ارزش خانه ها در سال 2021 به طور متوسط 165000 کرون افزایش یافت

اگر در دانمارک صاحب خانه هستید، احتمالاً ارزش دارایی شما در سال گذشته افزایش یافته است.

ارقام آماری دانمارک نشان می دهد که ثروت کلی در املاک و مستغلات دانمارک 239 میلیارد کرون در سال 2021 افزایش یافته است. این به طور متوسط 165000 در هر ملک است.

با این حال، افزایش ارزش به طور قابل توجهی بسته به منطقه متفاوت است. منطقه کپنهاگ بزرگ بیشترین افزایش ارزش را داشته است، در حالی که در یوتلند شمالی کمترین میزان را داشته است.

با این حال، افزایش ارزش بر اساس درصد در یوتلند شمالی بالاترین میزان در دانمارک بود.

پارک های ملی جدید رونمایی می شود

وزیر محیط زیست لیا ورملین و همتایان دیگر احزاب سیاسی امروز مکان ده پارک ملی جدید دانمارک را معرفی خواهند کرد.

انتخاب ده منطقه طبیعی حفاظت شده جدید بخشی از سرمایه گذاری 888 میلیون کرون دولت در طبیعت و تنوع زیستی است.

چگونه جنگ می تواند بر اقتصاد دانمارک تأثیر بگذارد

روز سه‌شنبه، چهار تن از وزرای کشور - نیکولای وامن (مالی)، دن یورگنسن (اقلیم، انرژی و خدمات آب و برق)، سیمون کولراپ (شرکت) و پیتر هوملگارد (استخدام) - کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در مورد تأثیرات جنگ ارائه کردند. 

سه سناریو در مورد اینکه چگونه می تواند به نتیجه برسد ارائه شد.

وامن تاکید کرد که صرف نظر از اینکه کدام یک اتفاق بیفتد، جنگ در اوکراین بر اقتصاد دانمارک تأثیر خواهد گذاشت و در معرض عدم اطمینان زیادی قرار خواهد گرفت.

خبر خوب این است که ما از یک موقعیت قوی شروع می کنیم. خبر بد این است که این امر منجر به افزایش تورم و کاهش رشد خواهد شد.» وی گفت که این امر عواقبی برای بیکاری نیز خواهد داشت.

بهای آزادی
«آزادی و مبارزه برای صلح و ثبات بهایی دارد. و ما در دانمارک حاضریم این هزینه را بپردازیم.

با این حال، برخلاف دوران همه‌گیری، وامن هشدار داد که دولت برنامه‌ای برای جبران خسارت گسترده ندارد.

سناریوی سخت می تواند شاهد باشد که تورم به همان سطح دهه 1980 برسد. با این وجود، واممن فکر نمی کند که این وضعیت مانند دوران بحران های نفتی در دهه 1970 باشد. او گفت: «بحران نمی‌تواند قالیچه را از زیر اقتصاد دانمارک بیرون بکشد.

بسته حرارتی مورد بازبینی مجدد قرار می گیرد
یورگنسن گفت که توافقنامه در مورد «دستورالعمل مالی فوری» برای دانمارکی‌هایی که به‌ویژه از قیمت‌های بالای گاز متاثر شده‌اند، مجدداً بررسی خواهد شد. اما او در مورد اینکه دولت چه تصمیمی خواهد گرفت توضیح بیشتری نداد.

او همچنین توضیح داد که کمک گرمایشی «اضطراری» در اوایل ماه اوت پرداخت می‌شود: تاخیری که وی از آن عذرخواهی کرد، اما قابل تغییر نیست.

سناریوی سخت
نقطه شروع این سناریو در صورتی خواهد بود که استفاده از گاز روسیه در اروپا را به طور کامل متوقف کنیم. این بدان معناست که افزایش قیمت ها حتی بیشتر می شود و بیکاری افزایش می یابد.

این بر اساس خطر تشدید بیشتر درگیری در اوکراین است. در این صورت رشد تولید ناخالص داخلی حدود 3 واحد درصد کاهش می یابد و تورم حدود 3.5 درصد افزایش می یابد.

انتظار می رود تولید ناخالص داخلی در سال 2022 نسبت به سال 2021 تقریباً بدون تغییر باشد.

کسب و کارها نیز رنج خواهند برد
یورگنسن گفت که ما در حال حاضر در شرایطی نیستیم که کمبود گاز وجود داشته باشد. با این وجود، اگر پوتین تصمیم بگیرد گاز اروپا را قطع کند، ممکن است به این شکل ختم شود.

گاز روسیه حدود 25 درصد از کل مصرف را پوشش می دهد. ما یک طرح اضطراری آماده برای تامین منازل وابسته به گاز - بیمارستان ها و دیگران داریم.

ما می‌توانیم ذخایر اضطراری را فعال کنیم و در بدترین حالت از شرکت‌ها بخواهیم مصرف گاز خود را کاهش یا به طور کامل قطع کنند.»

بحران جدید هیچ شباهتی به بحران کرونا ندارد و بسته های کمکی به شرکت ها تصویب نشد. در واقع، کولروپ گفت هیچ راه حل کوتاه مدت یا موقتی برای این موضوع وجود ندارد.

زمان خوبی برای انتقال سبز
به گفته یورگنسن، این بحران جدید مستلزم "پاسخ سبز" است. برای راه اندازی این پاسخ سبز، چند گزینه وجود دارد که در محل قرار می گیرند.

اولین مورد، اتصال دانمارکی های بیشتری به گرمایش منطقه ای است. وزیر در این هفته با انجمن شهرداری KL و تعدادی از شهرداری های منتخب دیدار خواهد کرد. وی نگفت کدام شهرداری ها.

طرح دوم کمک به مشاغل است - نه با بسته های کمکی بلکه با مشاوره. آنها باید در برنامه های انتقال سبز و چگونگی ادامه کار بدون گاز تجدید نظر کنند. موضوعات دیگری که ذکر شد حفظ مشاغل، امنیت سایبری، نحوه برخورد با تحریم ها و نحوه استقبال از اوکراینی هایی بود که به اینجا می آیند و خواهان شغل هستند.

افزایش بیکاری
هوملگارد خاطرنشان کرد که دانمارک برای نهمین ماه متوالی رکورد اشتغال را به ثبت رسانده است. متأسفانه به دلیل این بحران جدید، نرخ بیکاری باید دوباره افزایش یابد.

وزیر کارفرمایان را به خاطر حسن نیتشان تا کنون ستایش می کند، اما تاکید می کند که دوره آینده آسان نخواهد بود. او می‌گوید: «اوکراینی‌هایی خواهند بود که نه دانمارکی و نه انگلیسی صحبت می‌کنند و با آسیب‌های ناشی از جنگ به اینجا می‌آیند.

همچنین، دولت هیچ برنامه ای برای به تعویق انداختن اصلاحات کاری ندارد، که قرار است به کسب و کارهایی که کارمند ندارند کمک کند. بخشی از این توافق محدودیت پولی کمتری برای کارگران خارجی برای یک دوره موقت دو ساله بود، اما به نظر نمی رسد بلوک آبی از این موضوع حمایت کند، بنابراین تردید وجود دارد که تصویب شود.

سناریوهای دیگر
با سناریوی ملایم - واقعاً بهترین سناریو - کاهش سریع قیمت انرژی اتفاق می‌افتد و تحریم‌ها علیه روسیه بدون تغییر باقی می‌ماند. سطح فعالیت در سال 2023 کمتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت باقی می ماند. بر این اساس پیش بینی می شود رشد در سال 2022 به 2.2 درصد برسد.

در سناریوی متوسط، اقتصاد دانمارک به طور قابل توجهی تحت تأثیر رشد کمتر در بازارهای صادراتی و قیمت بالاتر انرژی قرار خواهد گرفت. رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 حدود 1.25 واحد درصد کاهش می یابد و تورم حدود 2.5 درصد افزایش می یابد. در این سناریو رشد پیش بینی شده در سال جاری 1.6 درصد خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.DK

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.