رفتن به محتوای اصلی

ایران، اوکراین و صلح خاورمیانه محور مذاکرات پنج‌جانبه در اسرائیل
25.03.2022 - 19:06

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد در جریان سفر هفته آینده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به این کشور، میزبان وزرای امور خارجه امارات متحده عربی، مراکش و بحرین خواهد بود.

امارات، بحرین و مراکش در سال ۲۰۲۰ با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط توافق کردند؛ توافقی که با ابتکار و میانجی‌گری دولت وقت ایالات متحده و تحت عنوان «توافق ابراهیم» حاصل شد.

وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده، میزبان این چهار دیپلمات ارشد خواهد بود و اضافه کرد جزئیات بیشتر در این زمینه بعدا منتشر خواهد شد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، این نشست پنج‌جانبه را «تاریخی» خوانده است.

وزیر خارجه آمریکا که به اروپا سفر کرده است، در ادامه سفر خود به اسرائیل، کرانه باختری، مراکش و الجزایر هم خواهد رفت. او در مراکش با ولیعهد ابوظبی نیز دیدار می‌کند.

بلینکن در دیدار‌های خود بر تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل تاکید می‌کند و در عین حال درباره نیاز به حفظ امکان یافتن راه‌حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان مذاکره خواهد کرد. او که همراه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای گفت‌وگو با سایر متحدان آمریکا درباره مقابله با تهاجم روسیه به اروپا رفته است، در اسرائیل نیز در همین ارتباط رایزنی خواهد کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن به همه کشورها یادآور خواهد شد که ایالات متحده در قبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در کنار دولت و مردم اوکراین ایستاده‌ است.

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران دیگر محور گفت‌وگوهای او با مقام‌های اسرائیلی خواهد بود. اسرائیل از مخالفان سرسخت برجام و مذاکرات جاری برای احیای آن است.

کاخ سفید: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، فشار بر ایران را افزایش خواهیم داد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده به مذاکره برای احیای برجام ادامه می‌دهد؛ اما اگر تلاش‌های دیپلماتیک به جایی نرسد، در همکاری با متحدان خود فشار بر جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، جیک سالیوان روز جمعه در مسیر سفر به لهستان همراه جو بایدن در هواپیمای ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که در برخی مسائل لازم برای بازگشت واشنگتن به برجام پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است.

مذاکرات احیای برجام در آستانه دستیابی به توافق بود که روسیه در آخرین لحظه، درخواست‌هایی را از آمریکا مطرح کرد مبنی بر اینکه تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین بر روابط اقتصادی روسیه و ایران اثر نگذارد.

مقام‌های ایالات متحده در ارزیابی خود از احیای برجام محتاط بوده‌اند. سالیوان روز جمعه گفت: «هنوز مسائلی باقی مانده است. هنوز کارهایی هست که باید انجام شود. ما هنوز به دنبال رسیدن به نتیجه از راه دیپلماسی و جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران‌ایم؛ ولی البته اگر دیپلماسی به جایی نرسد، در همکاری نزدیک با متحدان بین‌المللی خود فشار بر ایران را افزایش خواهیم داد.»

از سویی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز جمعه در نشستی خبری در بیروت، گفت: «اگر ایالات متحده عمل‌گرا باشد، در مدت کوتاهی می‌توان به توافق رسید.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.