رفتن به محتوای اصلی

مقام اسرائیلی: نشست شش جانبه در اسرائیل پیامی روشن برای ایران دارد
27.03.2022 - 08:57

 

در حالی که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در نشست شش جانبه وزیران خارجه چهار کشور عربی به همراه همتایان اسرائیلی و آمریکایی‌شان وارد اسرائیل شده، یک مقام اسرائیلی گفت برگزاری این نشست، صرف‌نظر از نتیجه، پیامی روشن برای ایران دارد.

این مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده این اظهارات را به روزنامه هاآرتص گفت.

رادیوی ملی اسرائیل هم از قول یک مقام این کشور اعلام کرد هدف اصلی این نشست تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ایران است.

نشست وزیران خارجه شش کشور اسرائیل، آمریکا، مراکش، مصر، امارات متحده عربی و بحرین عصر یکشنبه و صبح دوشنبه در اسرائیل برگزار می‌شود.

موضوع ایران و همچنین جنگ اوکراین که موجب بحران در بازار جهانی انرژی شده از محورهای اصلی گفت‌وگوهای شش وزیر خارجه خواهد بود.

این نخستین بار است که کنفرانسی با حضور وزیران خارجه چهار کشور عربی در اسرائیل برگزار می‌شود.

به نوشته هاآرتص، ایده اولیه چنین نشستی در سفر ۹ ماه پیش وزیر خارجه اسرائیل به امارات مطرح، و یک هفته پیش، در جریان سفر نخست‌وزیر اسرائیل به قاهره نهایی شد.

قرار است ظهر یکشنبه، در پایان نشست، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار شود.

در آستانه برگزاری این نشست، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه وارد اسرائیل شد و قرار است تا ظهر روز یکشنبه وزیران خارجه نیز وارد اسرائیل شوند.

بلینکن قرار است صبح روز یکشنبه در اورشلیم با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود و همچنین نفتالی بنت نخست‌وزیر این کشور دیدار کند.

وزیران خارجه آمریکا و اسرائیل همچنین پیش از آغاز اجلاس شش‌جانبه، یک کنفرانس خبری مشترک خواهند داشت.

پیشتر رهبران مصر، اسرائیل و امارات در نشستی سه‌جانبه در شرم‌الشیخ درباره «تحولات جهانی» گفت‌وگو کردند و رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که توافق احتمالی با ایران و خروج احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی از محورهای این نشست بود.

 

نخست وزیر اسرائيل: حمله حوثی‌ها نشانی از تجاوز منطقه‌ای ایران است

 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، با ابراز تاسف از حمله‌ حوثی‌های یمن به عربستان سعودی، در توییتی نوشت: «این حمله گواه دیگری است بر اینکه تجاوزهای منطقه‌ای ایران هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.» او این حمله‌ها را باعث افزایش «نگرانی‌ درباره حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی» دانست.

هرچند روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و اسرائيل وجود ندارد، شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تاکید کرده که در صورت حل اختلاف میان فلسطینیان و اسرائيل، این کشور آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. همچنین عربستان سعودی با عبور پروازهای میان اسرائيل و امارات متحده عربی از آسمان این کشور موافقت کرده است.

واکنش نفتالی بنت، به ‌احتمال حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا که بخشی از توافقنامه بازگشت به برجام است، اشاره می‌کند. مقام‌های کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائيل نگران پیامدهای این توافق‌اند و نفتالی بنت پیش‌تر نیز این اقدام را «قیمتی بیش‌ازحد گزاف» برای بازگشت به برجام خوانده بود.

درپی حمله‌های پهپادی و موشکی حوثی‌ها به عربستان سعودی که جمعه، پنجم فروردین‌ماه (۲۵ مارس)، صورت گرفت، ریاض از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای محکومیت این حمله نشستی ویژه برگزار کند. عربستان سعودی با اشاره به حمایت حکومت ایران از حوثی‌ها، اعلام کرد حق انجام هر اقدامی را برای حفاظت از خاک خود محفوظ می‌داند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا حمله حوثی‌ها را «اقدامی تروریستی» خواند و بوریس‌ جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ازجمله رهبران کشورهای جهان بودند که این حمله‌ها را محکوم کردند.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.