رفتن به محتوای اصلی

آمریکا : سپاه از فهرست تحریم‌ها حذف نمی‌شود
27.03.2022 - 10:06

Missing media item.

درحالی‌که برخی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند که حتی در صورت حذف نشدن نام سپاه پاسداران از فهرست نیروهای تروریستی، حاضر به توافق با کشورهای عضو برجام هستند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دوحه گفت که ایالات متحده تصمیمی برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم نگرفته‌ است.

او در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که فارغ از اینکه چه اتفاقی در مورد سپاه بیفتد، تحریم‌های بسیاری باقی خواهد ماند.

پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در اظهارات تلویزیونی خود گفته بود: : «مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این ازخودگذشتگی سپاه پاسداران است… علی‌رغم اجازه مقامات سپاه، اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.»

این سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی در درون حاکمیت مواجه شد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان که بازتاب دهنده دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی و دفتر اوست، با انتقاد از این سخنان در گفتگو با فارس آن را «عجیب و غیرمنتظره» خواند.

او خطاب به حسین امیرعبداللهیان گفت: «اشتباه دیگر حضرتعالی آن است که «تسلیم» را به خطا «ایثار» نامیده‌اید و بدتر اینکه این تسلیم را به فرماندهان سپاه نسبت داده‌اید.»

رابرت مالی در حالی از باقی ماندن نام سپاه پاسداران سخن گفته است که پیش‌تر، گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، توافق درحال مذاکره میان آمریکا و جمهوری اسلامی در وین را غیرقانونی و خطرناک برای امنیت ملی آمریکا دانست و اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی، وعده لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر علی خامنه‌ای و تعداد زیادی از افراد و نهادهایی را داده است که تحریمشان به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد. 

1. NEW: My former career @StateDept, NSC, and EU colleagues are so concerned with the concessions being made by @RobMalley in Vienna that they’ve allowed me to publish some details of the coming deal in the hopes that Congress will act to stop the capitulation.

[Long thread]

— Gabriel Noronha (@GLNoronha) March 2, 2022

با این حال به نظر می‌رسد که فشارهای داخلی در ایالات متحده باعث شده تا این وعده پیشین مالی به واقعیت نپیوندد و او از وعده پیشین خود به ایران عقب‌نشینی کند.

بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه و حتی دموکرات در کنگره آمریکا بر مخالفت خود با خروج سپاه از فهرست سازمان‌های گروه‌های تروریستی به‌شدت مخالفت کرده‌اند.

در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته، رسانه‌ها از خروج ریچارد نفیو، معاون پیشین رابرت مالی و دو نفر دیگر از هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا خبر دادند که بنابر گزارش‌ها، به‌دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی در باره نرمش در برخورد با ایران، آن هیئت را ترک کردند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.