رفتن به محتوای اصلی

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران – یازده مهر
02.10.2012 - 05:48

بحران ارزی و جهش ناگهانی بهای ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی، در حالی که طرح ابتکاری دولت برای مرکز مبادلات ارزی یک هفته از عمرش گذشته، مهم ترین موضوع روزنامه های امروز است که در مقالات اصلی خود ضمن انتقاد شدید از دولت و سکوتش و مسئولیت ناشناسی اش خواستار آن شده اند که به هر ترتیب این روند که اقتصاد را به رو به سقوط می برد متوقف کند.
گزارش حمله ماموران به دفتر روزنامه مغرب، آزاد شدن گروگانی که سه ماه در اسارات گروگان گیرندگانی بود که یک و نیم میلیون یورو می خواستند از دیگر مطالب این روزنامه هاست که از زبان اعضای شورای شهر تهران از جابه جائی میلیارد ها تومان در ری بعد از اعلام طرح جدائی آن منطقه از تهران خبر داده اند. آینده احمدی نژاد که میلیون های تن از جامعه متوسط کشور را در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود به اضطراب و بحران دچار کرده موضوع مقالاتی است.

 

گزارش حمله به دفتر روزنامه مغرب در صفحه اول این روزنامه

 

زیر خط فقر

علی محقق در سرمقاله کلیک ابتکارنوشته نه گزاره‌های خبری برآمده از منابع رسمی، نه شواهد عینی شهروندان عادی در کوچه و خیابان و تاکسی و بازار و نه تحلیل‌های برگرفته از تطبیق گزاره‌های رسمی و شواهد غیر رسمی؛ از هیچکدام بوی بهبود ز اوضاع «اقتصاد در احتضار» کشور شنیده نمی‌شود.

به نوشته این مقاله طبقه متوسط جامعه، این روزها بیش از طبقات فرادست و حتی فرودست، روزهای سخت و گنگی را از سر می‌گذراند. بیش از ۱۰ میلیون کارگر و ۳ تا ۴ میلیون کارمند بخش دولتی و بخش‌های عمومی غیر دولتی به اتفاق خانواده‌های آنان اصلی ترین ساکنان طبقه میانه جامعه محسوب می‌شوند. این قشر تا همین دیروز با حضور پررنگ در بخش‌های تولید و تجارت و خدمات، بار اصلی گردش چرخ اقتصاد کشور را برعهده داشته اند.

ابتکار در نهایت نوشته از سال‌های پس از جنگ تا میانه دهه هشتاد کشور شاهد روند رو به رشدِ عبور خانواده‌ها از خط فقر و جابجا شدن افراد از طبقات ضعیف به طبقات متوسط بود تا جایی که تا همین چند سال پیش برخی آمار از قطر ۶۰ تا ۷۰ درصدی لایه طبقه متوسط جامعه حکایت داشت. اما دولتمردان حاکم بر کشور در هشت سال گذشته توانسته اند با توزیع یکپارچه فقر و استقرار یکسان ۹۰ درصد از اقشار جامعه در زیر خط فقر، بر اساس تعاریف مبهم و بحران ساز خود، نوعی از عدالت را میان همه آحاد جامعه برقرار کنند.

آینده احمدی نژاد

مهدی موسوی نژاد در مقاله ای در کلیک اعتمادبه گمانه زنی درباره سرنوشت احمدی‌نژاد بعد از پایان دوران ریاست جمهوری اش پرداخته و نوشته او تبدیل به اپوزیسیون نمی‌شود البته نمی‌توان آینده کسی را تضمین کرد مگر اینکه در چارچوب آرمان‌های نظام و انقلاب بماند. چنانچه خارج از این مسیر حرکت کند که تبدیل به اپوزیسیون نظام و اسلام خواهد شد ولی با روحیه‌یی که در حال حاضر از ایشان سراغ داریم بعید است تبدیل به یک اپوزیسیون شود.

نویسنده عضو جبهه پایداری به احمدی‌نژاد و اتهام فساد مالی اطرافیانش اشاره کرده و نوشته اگر دستگاه قوه قضاییه ثابت کند که در اطرافیان رییس‌جمهور کسی مرتکب تخلف مالی شده است این مساله تاثیرات منفی در پی خواهد داشت و در اعتماد مردم به ایشان نقش مهمی ایفا خواهد کرد. اما موضوع مهم‌تر جریان خاص است. طبیعی است که حتی اگر احمدی‌نژاد قدرت را در دست نداشته باشد جریان خاص این قدرت را از دست نخواهد داد به همین دلیل شایعاتی مطرح شده است که دولت تصمیم به واگذاری قدرت پس از موعد مقرر ندارد. البته این شایعه درباره دولت صدق نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد چنین کاری هدف جریان خاص باشد.

مقاله اعتماد در نهایت نوشته جریان خاص قصد مقابله با نظام و ولایت را دارد و تاکنون این موضوع را اثبات کرده است. به همین سبب و برای پیشبرد اهدافش از احمدی‌نژاد تا زمانی که بر مسند قدرت است استفاده و حمایت می‌کند اما وقتی وی از قدرت کنار برود انزوا را انتخاب نمی‌کند بلکه به همان طریقی که امروز در قدرت رخنه کرده در موقعیت‌های دیگری در قدرت ورود پیدا می‌کند.

و خلاصه این که احمدی نژاد اقبالی نزد مردم خواهد داشت و مردم باز هم اورا انتخاب می‌کنند یا نه، به رفتار او در ۹ ماه باقی مانده تا پایان دولتش بستگی دارد. نگرانی‌هایی که در این ۹ ماه وجود دارد سبب شده تا برخی درباره آینده او گمانه زنی‌هایی کنند

بحران ارز و ناتوانی دولت در مهار آن

کلیک خراساندر سرمقاله خود نوشته آنچه که به عنوان استدلال حفظ ذخایر ارزی برای جلوگیری از دخالت در بازار ارز از سوی برخی مسئولان ابراز می شود قابل تامل است اما باید این موضوع مهم را گوشزد کرد که خسارتی که اقتصاد کشور و تولیدکنندگان و اقشار مختلف مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی از ناحیه تورم افسارگسیخته ایجاد شده به دلیل صعود قیمت ارز متحمل می شوند اثرات بسیار مخرب تر ازکاهش ذخایر ارزی دارد.

بحران ارزی و سکوت دولت، در صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی

 

به نوشته این مقاله وعده های واهی و بدون پشتوانه برخی از مسئولان اقتصادی کشور طی چند ماه گذشته علاوه بر سلب اعتماد عمومی و مخدوش شدن جایگاه نزد عامه مردم و همچنین عدم تکاپوی کافی برای رفع مشکلات سیستم پولی و ارزی کشور طی چند ماه اخیر شائبه های فراوانی نظیر جبران کسری بودجه و افزایش مبلغ یارانه نقدی از محل افزایش قیمت ارز در برخی از سطوح جامعه ایجاد کرده است. تجربه سال های سخت دوران جنگ و شرایطی که کشور به لحاظ ذخایر ارزی محدودیت های فراوانی داشت نشان می دهد که دولت با تعامل بیشتر با بخش خصوصی و ایجاد اعتماد دوطرفه می تواند تحریم ها را به خوبی پشت سر بگذارد .

حسین شریعتمداری در کلیک کیهانهمین زاویه را برای برخورد با ماجرای ارز برگزیده و با اشاره به گفته های سخنگوی قوه قضائیه نتیجه گرفته که شاید دستگاه قضایی در انتظار شناسایی اخلالگران بازار سکه و ارز از سوی مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور است، اما هنوز افراد یا جریان و باندی به عنوان اخلالگر معرفی نشده اند و این سؤال پیش می آید که آیا دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور هنوز برای شناسایی اخلالگران اقدامی نکرده اند. یا اقداماتی انجام داده و اخلالگران را شناسایی کرده اند ولی هنوز آنان را به دستگاه قضایی معرفی نکرده اند؟! حالت اول بعید به نظر می رسد و تنها دو احتمال دیگر باقی می ماند، اول آن که افراد و یا جریان خاصی مانع معرفی اخلالگران از سوی مراکز اطلاعاتی و امنیتی به دستگاه قضایی شده اند و دوم این که مسئولان دستگاه های اطلاعاتی و قضایی کشور، آشفته بازار سکه و ارز را طبیعی! و عادی تلقی می کنند که این تلقی و دیدگاه در صورت وجود، «فاجعه آمیز» است.

به نوشته مدیر کیهان وزیر اقتصاد می فرمایند، تنظیم بازار ارز برعهده من نیست، وزیر بازرگانی پاسخ مشابهی می دهند، رئیس بانک مرکزی از ارزی که به بانک ها اختصاص داده ولی بانک های دریافت کننده آن را در موارد دیگری مصرف کرده اند خبر می دهند و نمی فرمایند چرا؟! مسئولان گمرک درباره چگونگی ورود و خروج کالا و انطباق آن با فرمول قانونی، توضیحی نمی دهند و...نمایندگان مجلس هم که بعد از یک دوره کار طولانی و طاقت فرسا! برای رفع خستگی به مرخصی رفته اند!

محمد کاظم انبارلویی در سرمقاله کلیک رسالتنوشته بازار آشفته ارز و افزایش جهشی قیمت دلار با هیچ‌یک از معادلات رایج تعریف شده قابل توجیه نیست. مردم می‌پرسند رئیس دولت به‌عنوان رئیس هیئت وزیران، رئیس شورای پول واعتبار ، مسئول اصلی صندوق توسعه ملی، رئیس مجمع عمومی شرکت ملی نفت و ... در این آشفته بازار کجاست و چه می‌کند؟ تیتر اول روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت دیروز پاسخ داد که او فعلا دغدغه‌ رهایی جوانفکر مشاور مطبوعاتی خود از زندان را دارد و کاری به کاهش ارزش پول ملی ندارد.

عکس صفحه اول مردم سالاری از ارزفروشان تهران

 

به نوشته این مقاله دولت به عنوان بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مجامع عمومی دهها شرکت دولتی، صاحب اختیار میلیاردها دلار ، یورو، پوند و ... ارز خارجی است. چگونه است با وجود میلیاردها دلاردرآمد ارزی در همین سال و ذخایر ارزی از قبل به جا مانده طلا و ارز قادر به کنترل و مدیریت بازار ارز نبوده و توان حفظ ارزش پولی ملی را ندارد.

روزنامه کلیک جمهوری اسلامیدر سرمقاله خود نوشته جنگ اقتصادی کشورهای سلطه‌گر غربی علیه جمهوری اسلامی به روزهای حساسی رسیده است. بررسی و ارزیابی صحنه نبرد نیز به روشنی گویای این واقعیت است که دشمنان ما از تمام توان و امکانات خود برای شکستن خط مقاومت ایران بهره می‌برند، اما در این شرایط خوشبختانه در موارد متعددی، برتری با فعالان اقتصادی ایرانی است. در برخی از حوزه‌ها اما متأسفانه شرایط به این خوبی نیست و همچنان آسیب‌پذیر هستیم. یکی از این خاکریزها، خاکریز ارز است.

به نوشته این مقاله مردم در شرایط کنونی که برخی تنگناهای تحمیلی بر اقتصاد کشور، دشواریهایی را درحوزه معیشتشان پدید آورده است، بیش از هر زمان دیگری انتظار دارند که مسئولان و مدیران اجرایی و اقتصادی، ریشه و علت واقعی مشکلات را برایشان تشریح کنند و برنامه‌های دولت را برای کاستن از این مشکلات توضیح دهند. فرافکنی، بزرگنمایی نقش تحریم‌ها برای استتار ضعف‌های مدیریتی، عدم پذیرش مسئولیت و پاسکاری تقصیرها و از همه ناگوارتر انکار وجود مشکلات اقتصادی - معیشتی از سوی مدیران، مهمترین و مضرترین رفتارهایی هستند که ضرباتی جبران ناپذیر بر سرمایه اجتماعی وارد می‌آورند.

خلاصه سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی این است که فرافکنی در مورد مشکلی مانند کم آبی و دادن آدرسهایی مانند دستکاری ابرهای باران‌زا توسط دشمن، مقصر جلوه دادن رسانه‌ها در افزایش قیمت سکه و ارز، اتهام زنی به گروه‌های سیاسی رقیب در حوزه اقتصاد و از همه دردآورتر اصرار بیهوده بر شاخص‌هایی مانند افزایش درآمد عمومی آن هم بدون در نظر گرفتن میزان افزایش مخارج و... نمونه‌هایی از عدم صداقت و شفافیت در ارتباط مدیران اجرایی و افکار عمومی است.

یک پیشنهاد برای ارز

مسعود دانشمند در سرمقاله کلیک جهان صنعت راه حلی برای مشکل ارز و کاهش ارزش پول ملی ارائده داده و نوشته افزایش پی در پی قیمت ارز، بازار را دچار سردرگمی کرده و کالاهای وارداتی که پیش از این وارد شده‌اند نیز مشمول افزایش قیمت قلمداد می‌شوند. از سوی دیگر واردکنندگان کالا اطمینانی به ثبات بازار ندارند و این نگرانی وجود دارد که اگر امروز کالایی بخرند؛ تا زمانی که کالا به کشور و بازار برسد قیمت ارز تغییر نکند و کاهش نداشته باشد.

به نوشته این عضو هیات رییس اتاق بازرگانی ایران به نظر می‌رسد برای خروج از این شرایط بهتر است یک صندوق ارزی تاسیس شود و به هر کسی که ارز به آن صندوق واریز کند، یک سپرده با سود ۲۰ درصد و مطابق نرخ ریالی روز ارز تعلق گیرد، بانک مرکزی نیز تعهد کند بازپرداخت ارز در زمان مطالبه بدون هیچ مانعی صورت گیرد. و اجازه داده شود صادرکنندگان و واردکنندگان در مرکز مبادلات بدون دخالت و قیمت‌گذاری بانک مرکزی به مبادله با یکدیگر بپردازند.

سرمقاله جهان صنعت تاکید کرده اگر کالاهای اساسی، یعنی اولویت یک به اضافه دارو و بنزین از سبد کالاهای وارداتی خارج و از طریق ارز حاصل از فروش نفت تامین شود مابقی نیازهای ارزی و صادرات با هم برابری می‌کند و این برابری خود به خود باعث تثبیت و کاهش قیمت می‌شود. به عبارتی پذیرفتن مکانیسم بازار بدون دخالت دولت در این شرایط کارساز است.

میلیاردها پول در ری خفته است

حمیدرضا طهماسبی‌پور در گزارش اصلی کلیک اعتمادنوشته در شرایطی که قرار است فردا نشست ویژه‌یی درباره جدایی ری از تهران برگزار شود، یک بازدید در این منطقه، سر نخی از برخی ماجراهای این حوزه داد که شاید نشان بدهد برخی منافع در این منطقه کمتر در این بحث مورد توجه واقع شده است. صحبت از بحث اقتصادی است و همان تفکری که حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران از آن به عنوان تفکرات واتیکانی یاد کرده است. او تصریح کرده که برخی گمان می‌کنند می‌توانند شهرری را به صورت واتیکان دربیاورند و برخی ویژه‌خوار نیز می‌توانند ارزش‌افزوده زمین‌ها درشهرری را دنبال کنند!

 

گزارش میلیاردها خفته در طرح جدائی ری از تهران، روزنامه تهران امروز

گزارش اعتماد به بازشکافی پشت پرده تعیین ری به عنوان منطقه ویژه اقتصادی پرداخته و نوشته گرایش و مساحت محدوده این منطقه ویژه توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده و محل این منطقه هم متعلق به آستان حضرت عبدالعظیم است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کارهای اجرایی ایجاد منطقه ویژه شهرری هم‌اکنون روی زمین‌های آستان حضرت عبدالعظیم توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی به شرکت سرمایه‌گذاری ری واگذار شده است.

در همین حال علیرضا دبیر با عنوان لزوم ممانعت از یک تصمیم در کلیک تهران امروزنوشته از سوی دیگر به‌رغم تمامی تلاش‌های مسئولان دولتی در خصوص اجرای طرح جدایی؛ باید به این مسئله اذعان داشت که بحث جدایی ری از تهران هیچ تاثیری روی روند خدمات رسانی شهرداری در منطقه ۲۰ نگذاشته و طبق طرح دوفوریتی که هفته گذشته به تصویب شورای شهر تهران رسید، تا زمانی که بحث جدایی قطعی و اجرایی نشده، شهرداری باید به کار خودش در منطقه ۲۰ مثل مناطق دیگر تهران ادامه دهد و دچار هیچ تزلزلی نشود.

این عضو هیات رییس شورای شهر تهران با اشاره به این که هفتاد در صد مردم شهرری با تصمیم دولت مخالف اند نوشته برخی نیز نمی‌دانند انجام این طرح چه مضراتی برایشان دارد و بحث استقلال را علم می‌کنند و فکر می‌کنند چون کلمه استقلال بار مثبتی دارد، در همه موارد خوب و مفید است. اینکه اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند در افتتاح پروژه‌های منطقه ۲۰ در کنار مردم و مسئولان شهری قرار بگیرند این پیام را دارد که این منطقه نماینده دارد و ما نماینده‌های قانونی مردم ری هم هستیم و تا وقتی شورا هست، نمی‌شود تصمیم غیرکارشناسانه برای ری گرفت.

ترکیه بازی با آتش!

محمدحسین جعفریان در کلیک تهران امروزبا اشاره به این که منابع نفت شمال عراق، از کل ذخایر نفت در کشور لیبی و نیجریه (بر روی هم) بیشتر است و دولت مرکزی بغداد هیچ نظارت تعیین کننده‌ای بر استخراج و فروش و عایدی این منابع عظیم ندارد نوشته این رفتار سبب شده است تا بسیاری از دیگر استان‌های نفتخیز عراق، نظر به وضع آشفته کشور و نفوذ اندک دولت مرکزی، هوای خودمختاری و استقلال به سرشان زده و خواب درآمدهای سرشار نفت را ببینند. با این وضع دولت «نوری المالکی» تا چه وقت توان مقاومت در برابر این خودسری‌ها را خواهد داشت؟

به نوشته این مقاله ترکیه در حرکت اقلیم کردستان عراق به سوی استقلال از دولت مرکزی نقش مهمی داشته است. آنها بدون توجه به هشدارهای بغداد، قراردادهای نفتی کلانی با مسعود بارزانی بسته و از ارتش کردستان برای دخالت مستقیم در سوریه و رسیدن به اهداف پنهان خود در منطقه حداکثر استفاده‌ را می‌کنند. آنکارا، آشکارا درصدد جدا کردن متحدان سنی دولت مرکزی از آن و متحد کردن این مخالفان با دولت اقلیم کردستان است.

مقاله تهران امروز ادعا کرده اردوغان امیدوار است با کارشکنی‌های مداوم علیه مالکی، عاقبت او را از قدرت ساقط کرده و طارق الهاشمی را به عنوان گزینه جایگزین راهی کاخ ریاست‌جمهوری کند. البته هیچ تضمینی نیست که همه چیز بر وفق مراد «اردوغان» باشد و طبق نقشه‌های او پیش برود. اگر دمشق در یک سیاست تدافعی کردهای «پ.ک.ک» را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کند، آنها نشان داده‌اند که در جنگ پارتیزانی خبره‌اند و قادرند تمام استان‌های جنوبی ترکیه را به آتش بکشند. در آن هنگام هیچ تضمینی نیست که بارزانی و طالبانی کردها را رها کرده و در کنار دولت اردوغان با آنها بجنگند.

پیدا کنید پرتغال فروش را

محمدحسین روانبخش در ستون طنز کلیک مردم سالارینوشته در هفته‌های اخیر، یکی از سرگرمی‌های هر روزه این روزهای همه هموطنان این شده بود که از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۰ شب، هر نیم ساعت یکبار، قیمت دلار را از همدیگر می‌پرسیدند و وقتی قیمت جدید را می‌شنیدند، آن قدر تعجب می‌کردند که ناگهان و ناخودآگاه با صدایی رسا، می‌گفتند: وای! وای! اما دیروز قیمت دلار در هر چند صدم ثانیه، یکبار تغییر می‌کرد و وضعیت به گونه‌ای شده بود که دیگر فرصت برای وای! وای! گفتن هموطنان هم وجود نداشت.

به نوشته این ستون: روز گذشته،آخرین قیمت دلار در تابلوی صرافی میلاد در چهارراه استانبول (ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه) ۳۵۰۰ تومان درج شده بود. واقعا وای! وای! اما پس از آن دیگر صرافی‌ها هم بریدند و کرکره‌ها را پایین کشیدند! مگر یک صرافی چقدر می‌تواند طاقت بیاورد و ماشین حسابش را به کار بیندازد!

به نوشته مردم سالاری الان هم آنقدر فضا عاطفی شده که هیچکس جرات ندارد از دیگری بپرسد که دلار چند است. می‌دانید که در فضای عاطفی دیگر وای! وای! به کار نمی‌آید! رویم به دیوار، گلاب به چهره مبارک همه‌تان، معلوم است که داستان، داستانی نیست که کار چند تا دلال باشد. باور کنید بازی به جایی رسیده که حتی دلال‌ها هم کرکره را پایین کشیده‌اند! حالا باید به شیوه معمول بپرسیم: لطفا یک نفر پرتقال فروش را پیدا کند، پرتقال فروشی که می‌تواند یک روزه قیمت دلار را ۵۰۰ تومان ناقابل بالا ببرد!

گزارش روز

اعتماد در گزارش اصلی خود از پایان یک گروگان گیری سه ماهه در تهران خبر داده که در آن یک کارخانه دار جوان را گروگان گیرها در یک مغاک کوچک گرفتار کردند و خواستار دریافت یک و نیم میلیون یورو از خانواده وی شدند و هنگام استرداد پول دستگیر شدند و گروگان آزاد شد.

عکس هائی از گروگان گیران تهرانی، از صفحه اول اعتماد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.