رفتن به محتوای اصلی

تحریم «هوشمندانه غرب » شامل داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی شده است
06.10.2012 - 09:22
تفسیر از:
کیانوش توکلی

 دبيرکل سازمان ملل می‌گويد به دليل مشکلات سيستم بانکی در ارتباط با ايران، شرکت‌های دارو سازی  صدور دارو به ايران را متوقف کرده‌اند و به همين دليل داروها برای درمان بيماری‌ها مختلف کمياب شده‌اند، از جمله  داروهايی مانند داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی.    يک ديپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: ايران پييشنهادهای بسياری را به گزوه ۱+۵ ارائه می کند، ولی آنها جدی نيستند.  ایرانیان مخالف رزیم ایران می باید در مقابل این جنایت (تحریم دارو )  اعتراض کنند وبه اقای اوباما و دیگر رهبران غرب بگویند که این کارشما جنایت علیه مردم ایران است ، بلافاصله  موانع  ارسال داروهای اساسی به کشورمان را بردارد. تاریخ شما مدافعان حقوق بشر ایران را نخواهد بخشید

 به گزارش خبرگزاری رويترز، بان گی مون در گزارشی درباره «وضعيت حقوق بشر در ايران» که درماه اوت تهيه شده،  تصريح کرده است: «تحريم‌های اعمال شده عليه ايران تاثير قابل توجهی بر عموم مردم داشته است، از جمله موجب  افزايش تورم، گرانی، افزايش بهای سوخت و انرژی، افزايش ميزان بيکاری وکمبود کالا های اساسی و دارو شده است.»

 به نوشته رادیو فردا : بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل  متحد، در گزارشی که روز جمعه منتشر شده، گفته است: تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران تاثير قابل توجهی بر زندگی مردم داشته است و به نظر می‌رسد که به فعاليت های بشر دوستانه در اين کشور  آسیب رسانده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،  ارزش «ريال» پول ملی ايران طی سال گذشته به شدت کاهش يافته است و تنها طی ده روز در هفته های اخير يک سوم ارزش خود را از دست داده است و کارشناسان اقتصادی تحريم‌ها و ناکارآمدی مديريتی را عامل سقوط ارزش پول ملی می دانند.

 شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده و از ايران خواسته تا فعاليت‌های مروبط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون با سرپيچی از  اين در خواست‌ها فعاليت‌های غنی‌سازی را توسعه داده است.

آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم‌های يکجانبه شدیدی را عليه ايران اعمال کرده‌اند.

بان گی مون در ادامه اين گزارش تصريح کرده است: «به نظر می‌رسد (اين تحريم‌ها) بر فعاليت‌های بشردوستانه در کشور اثر گذاشته است.»

دبيرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است :«حتی شرکت‌هايی که مجوز لازم برای واردات دارو و مواد غذايی کسب کرده‌اند با مشکل پرداخت بهای کالای خريداری شده از طريق بانک‌های  يک کشور ثالث مواجه‌اند.»

دبيرکل سازمان ملل می‌گويد به دليل مشکلات سيستم بانکی در ارتباط با ايران، شرکت‌های دارو سازی  صدور دارو به ايران را متوقف کرده‌اند و به همين دليل داروها برای درمان بيماری‌ها مختلف کمياب شده‌اند، از جمله  داروهايی مانند داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی.

بان گی مون همچنين گفته است: شماری از گروه‌ها و فعالانی که در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه در ايران فعاليت می‌کنند از  مجموعه افزايش تورم و بهای قيمت کالا ها به همراه تحريم‌ها بر زندگی مردم عادی ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون گروه ۱+۵، متشکل از روسيه، چين،آمريکا، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش در تماسند اما دو طرف تاکنون به نتیجه‌ای دراین باره دست نیافته‌اند

 گزارش بان‌گی مون درباره تاثیر تحریم‌ها در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت ایران را مسئول وضع اقتصادی کنونی ایران دانست و در عین حال اظهار داشت اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش همکاری جدی کند تحریم‌ها می‌تواند فورا برداشته شود.

از سوی دیگر  خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ديپلمات‌های  غربی می‌گويند، ايران پيشنهادهايی را برای پايان دادن به رويارويی بر سر برنامه هسته‌ايش مطرح کرده، ولی به نظر می‌رسد که آنها در خصوص حل مناقشه هسته ای صادق نيستند.

يک ديپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: ايران پييشنهادهای بسياری را به گزوه ۱+۵ ارائه می کند، ولی آنها جدی نيستند.

يک ديپلمات غربی ديگر گفته است: در پيشنهاد های ايران اول کاهش تحريم‌ها ، پيش از توقف فعاليت‌های هسته‌ای مطرح می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.